Jak to, že se příprava na hodiny neprojevuje v ohodnocení AP?

Vytvořeno: 08.09.2015
Dobrý den,
nastoupila jsem do 7.ročníku na základní škole k chlapci s poruchou nejen autistického spektra. Zajímalo by mě vzhledem k tomu, že se do každé hodiny pečlivě připravuji, jak je možné, že toto se neprojevuje v ohodnocení AP? Mám je 0,5 úvazek. Jak jistě víte děti v sedmé třídě mají výuku i v odpoledních hodinách.
Kdo vymyslel, že jsou AP zařazeni ve čtvrté platové třídě, jak je možné, že člověk, který dohlíží a sedí několik hodin v lavici a nemůže opustit svěřence ani o přestávce, pomáhá mu s pochopením látky, stejně jako je nápomocen pedagogovi v té které hodině je ohodnocen lehce nad padesátikorunu za hodinu?
Trošku se i ztrácím v počtu hodin ve výuce. Např. AJ je čtyřikrát v týdnu, stejně jako matematika nebo jazyk český, vzhledem k tomu, že je rekordně nízká částka pro odměnu za práci, může být AP pouze dvacet hodin v týdnu ve výuce. Aby byl v obraze musí všechny předměty projít a mimo jiné např. i připravit metodiku kterou použije při vysvětlení a pochopení probrané látky žákovi ke kterému je přidělen. Tento čas je pro školu dar, stejně jako účast na poradách a třídních schůzkách nebo měsíčních konzultacích s rodiči a speciálním pedagogem?
Četla jsem všechny povinnosti AS vůči žákům, řediteli, škole a pedagogům. myslíte si, že nastane i čas, že AP nebude ve třídě pedagogy přehlížen, považován za někoho, kdo obtěžuje a z důvodu nízkého finančního ohodnocení považován za někoho, kdo vlastně není pro nikoho přínosem?
Děkuji za odpověď.
Š.N.

Odpověď:

Dobrý den, začneme od konce – asistent rozhodně není vnímán jako někdo, kdo není přínosem. Z vlastní zkušenosti víme, že celá řada učitelů i rodičů žáků si práce pedagogických asistentů velmi váží. V roce 2010 Ústav pro informace ve vzdělávání dělal výzkum mezi 2,5 tisíci řediteli škol a skoro 80% z nich označilo práci asistenta pedagoga ze velmi důležitou. Plat asistenta pedagoga je stanoven podle výše vzdělání asistenta, náročnosti vykonávané činnosti, ale bohužel často také podle výše finančních prostředků, které ministerstvo a krajské úřady na platy asistentů přidělí – když ředitel školy dostane dotaci, která stačí jen na 4. platovou třídu (tj. nejnižší třídu, kam lze vůbec asistenta zařadit), těžko může asistenta zařadit do vyšší třídy, i kdyby chtěl… Pracovní doba asistenta vyplývá z výše úvazku – pokud má asistent pedagoga úvazek 0,5 a podle rozvrhu má být 20 hodin ve výuce, nikdo po něm nemůže oficiálně požadovat jakékoli aktivity navíc (respektive jakékoli aktivity navíc, jak např. účast na poradách a konzultacích, záleží čistě jen na dobrovolnosti asistenta). I my doufáme, že se pracovní podmínky (nyní často nedůstojné) do budoucna budou zlepšovat – to ale záleží na politických rozhodnutích. Je tedy třeba podporovat a volit takové politiky, kterým na vzdělávání dětí (a tedy i na práci asistentů pedagoga) opravdu záleží.

«   zpět