Má rodič při dlouhodobé nespokojenosti právo nějak vystoupit proti způsobám AP, případně požadovat jeho změnu?

Vytvořeno: 13.07.2015
Dobrý den, mám téměř 6 letého syna s PAS + ADHD integrovaného v běžně MŠ s AP. Minulý rok měl skvělou asistentkou s praxi a perfektním přístupem k dětem s PAS, která však musela odejít z rodinných důvodu. Ředitelka přijala na místo AP pro školní rok 2014-2015 paní, která má maturitu v nepedagogickém oboru a dodělává si VOŠ ped.směru. Problém nastal hned po změně AP, syn to špatně snášel, přestal poslouchat, byl rozloženy, agresivní, smutný a plačtivý, do školky se přestal těšit. Chtěla jsem dat synovi čas, aby si zvykl, ovšem ke zlepšení nedošlo, ba naopak. Po roce je syn vystresovaný, agresivní, zlý... Asistentka ho separuje od ostatních děti, zdůvodňuje to nezvladatelnosti syna (u předchozí AP nebyl problém, syn se zapojoval, prospíval, všichni jsme byli spokojeni).Stávající AP nemá vůbec zkušenosti a není otevřena diskusi ani pomocí že strany pracovnice rané péče. Neví, co obnáší jeho diagnóza, jak se synem pracovat. Dokonce pro syna sháněla místo ve speciální škole s tím, že se nehodí pro integraci do běžné ZŠ a řeší záležitosti, ke kterým nemá kompetence - např.mi doporučuje, abych syna medikovala, jinak nebude schopna a ochotná práci AP dále vykonávat... S každým to probírá, řeší soukromé záležitosti, připadá si takto důležitá. Syna jen peskuje, neustále ho napomíná, nepochválí, všechno je problém, bere mu hračky a vyvolává u něj afekty, kdy se syn až sebepoškozuje ( ze školky mi chodí se samými modřinami, bouchá hlavou do země, do steny), už jsme z dané situace doma zoufalí a chci se zeptat, jestli mam jako rodič možnost proti způsobům AP nějak vystoupit, popřípadě požadovat po ředitelce změnu AP - zabezpečení dostatečně erudovaného AP. Děkuji za Vaší odpověď.

Odpověď:

Dobrý den, Vaše situace je opravdu velmi složitá. Víme, že u dětí s poruchou autistického spektra může být jakákoli změna problematická (a změna asistentky je velmi výrazná), to ale zdaleka nevysvětluje a neomlouvá nevhodný přístup nové asistentky. To, že nová asistentka odmítá své přístupy konzultovat s odbornými pracovníky (pracovnicí rané péče) je velmi neprofesionální. Skutečnost, že asistentka sama kontaktovala speciální školu a situaci probírá s nezúčastněnými osobami, je na hraně porušení zákona o ochraně osobních údajů. Výměnu asistentky pedagoga Vy, z pozice rodiče, přímo ovlivnit nemůžete - asistent pedagoga je zaměstnancem školy a tedy se zodpovídá pouze vedení školy. Na méně oficiální (řekněme "lidské") rovině bychom doporučovali, abyste si zajistila konzultaci s vedením MŠ, tam seznámila ředitelku MŠ se všemi okolnostmi Vašeho případu a požádala ředitelku o okamžité řešení situace. Pokud byste měla pocit, že tato konzultace nebude mít žádoucí úspěch, požádejte o zápis z dané schůzky (písemný doklad, že jste se snažila situaci se školou řešit). Na rovině oficiální máte tři možnosti: a) změnit MŠ (to by ale s ohledem na diagnózu syna mohlo být samo o sobě problematické); b) požádat o spolupráci na řešení situace zřizovatele MŠ (kterým je zpravidla obec); c) dát podnět k prošetření České školní inspekci. Všechna tato řešení jsou ale poměrně náročná, upřímně Vám tedy přejeme, abyste uspěla už při řešení méně oficiální rovině při osobním jednání s vedením MŠ.

«   zpět