Jak je to se suplováním asistentů?
Vytvořeno: 01.10.2019
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na pár otázek. Za prvé se chci zeptat jestli s 0,75 úvazkem mám nárok na nějaké hodiny z nepřímé? Začínám o půl osmé a končím ve dvě hodin od půl druhé do dvou mám nárok na přestávku, jinak od osmé do půl druhé jsem ve třídě. Z toho každé úterý mám všechny přestávky dozor na chodbách, že nestíhám ani dodržovat pitný režim. Za druhé suplování asistentů. U nás je to pravidlo a v jednom kuse asistenti něco suplují od chemie po tělocvik. Žáci nás ve věčině případů neposlechnou a to zrovna v tělesné výchově není nic moc. Nemluvě o tom že v odborných předmětech člověk sám tápe a žáci toho využívají. Vedení šetří peníze, protože nás platit nemusí. Na kurzech asistenta pedagoga nám bylo řečeno že je to zakázané, ale na večině škol to takhle funguje. Neřeknu když je to bývalí pedagog a přešel na práci asistenta jenže někdo kdo má vystudovanou obchodku a tři měsíční kurz tak nemá přece správné vzdělání. A to nemluvě o tom že suplujeme i třídu ve které je dítě z ADHD a jsme tam sami. Učítelé mají k sobě asistentku a asistentka holt musí zvládnout všechno sama. Za třetí doučování děti z intervenci mají hlavně asistenti i když někteří oznámili ze sami měli dyslexii, ale i tak doučuji česky jazyk.... A za čtvrté na pedagické rady nás nikdy nikdo Nezval a ani si to učitele nepřejí. Svůj pracovní stůl nemáme sedíme ve sborově místo učitela co je v kabinetě. Ve třídě buď sedíme vedle žáka nebo kde je místo. Na výlety kde jsme přes noc musíme jezdit, ale pracovní doba co se nám počítá je od 6:00 do 18:00 a zbytek jsme tam asi jen tak z lásky k dětem
Odpověď:
Dobrý den,
zkusím odpovědět alespoň na to nejdůležitější. V dotazech nezmiňujete svou pracovní pozici, vycházím tedy z předpokladu, že jste asistentka pedagoga (u školního asistenta by to bylo jinak).
1. Jste-li zaměstnána jako asistentka pedagoga, nepřímou pedagogickou činnost byste v úvazku mít měla. Pokud jste placena jako "podpůrné opatření" (na doporučení poradenského zařízení, ke konkrétnímu žákovi), měla by nepřímá pedagogická činnost tvořit 10% z Vašeho úvazku - mělo by jít tedy o 3 hodiny týdně.
2. Suplovat za chybějící učitele by asistenti pedagoga neměli - neodpovídá to charakteru jejich profese a obvykle na to nejsou ani dostatečně kvalifikovaní. Suplování zajišťované asistentem pedagoga se tak připouští jen výjimečně, v ojedinělých případech, kdy ředitel prokazatelně nemůže nahradit chybějícího učitele jiným učitelem. Rozhodně by ale asistenti neměli suplovat nějak pravidelně, ve větším rozsahu nebo opakovaně.
3. Pedagogické intervence ("doučování") asistenti pedagoga realizovat mohou, ale samozřejmě jen v případě, že na to "stačí". Asistent, který má sám problémy se čtením nebo pravopisem, by intervence v oblasti českého jazyka pochopitelně realizovat neměl.
4. Pedagogických rad (zpravidla čtyřikrát ročně) by se asistenti pedagoga účastnit měli - vyplývá to ze školského zákona, který říká, že členy pedagogické rady jsou všichni pedagogičtí pracovníci školy.
5. Podle vyhlášky (č. 27/2016 Sb., §5) asistent pedagoga sice pracuje "podle pokynů jiného pedagogického pracovníka", veškerá práce asistenta pedagoga by ale měla směřovat k podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Do náplně práce asistenta tak může patřit i dohled nad žáky o přestávce nebo třeba pomoc učiteli s přípravou pracovních materiálů, určitě by ale do náplně práce asistenta neměla patřit pomoc sekretářce školy s běžnými provozními záležitostmi.