Zodpovědnost a kompetence asistenta v MŠ
Vytvořeno: 07.06.2019
Krásné letní dny přeji, ráda bych se ještě zeptala na dvě další otázky. Vím , že bylo zde odpovězeno z větší míry, ale prosím o Vaší laskavou odpověď pro pro mne i pani ředitelku.
1.Ve školce se nese názor, že asistent nemá zodpovědnost za děti a pouze učitelka zodpovídá za děti a také za asistenta. Paní učitelka má nadřízený vztah nad asistentem. Na školení jsem slyšela, že vztah má byt kolegiálně rovnocenný, nikoliv podřízený. Paní učitelka určuje /sděluje asistentovi, na co se má zaměřit ve výuce s dítětem a co je potřeba procvičit....
2.Bylo mi řečeno, že když dítě nemá individuální vzdělávací plán( asistent je však schválen), není potřeba nepřímé pracovní činnosti)
Vztahy s kolegyněmi mám vstřícné, jen to vypadá, že máme jiné informace.
3.Také mi bylo řečeno, že bylo schváleno, že od listopadu (?) asistent nebude mít ve školce nárok na nepřímou pedagogickou činnost už vůbec a bude pouze sdílená asistence s více dětmi.
Což mi přijde, že je to do nebe volající zpráva a nemohu uvěřit, že je to pravda.
Děkuji za odpoveď a Vaši laskavost.
1.Ve školce se nese názor, že asistent nemá zodpovědnost za děti a pouze učitelka zodpovídá za děti a také za asistenta. Paní učitelka má nadřízený vztah nad asistentem. Na školení jsem slyšela, že vztah má byt kolegiálně rovnocenný, nikoliv podřízený. Paní učitelka určuje /sděluje asistentovi, na co se má zaměřit ve výuce s dítětem a co je potřeba procvičit....
2.Bylo mi řečeno, že když dítě nemá individuální vzdělávací plán( asistent je však schválen), není potřeba nepřímé pracovní činnosti)
Vztahy s kolegyněmi mám vstřícné, jen to vypadá, že máme jiné informace.
3.Také mi bylo řečeno, že bylo schváleno, že od listopadu (?) asistent nebude mít ve školce nárok na nepřímou pedagogickou činnost už vůbec a bude pouze sdílená asistence s více dětmi.
Což mi přijde, že je to do nebe volající zpráva a nemohu uvěřit, že je to pravda.
Děkuji za odpoveď a Vaši laskavost.
Odpověď:
Dobrý den,
k Vašim dotazům:
1. Zodpovědnost za žáky (za jejich bezpečí a ochranu zdraví) mají oba, učitel i asistent pedagoga. Vztah mezi nimi má být rovnocenný, zároveň ale platí, že učitel je více kvalifikovaný odborník a jako takový rozhoduje, co se bude ve třídě dělat a udílí asistentovi pokyny. I vyhláška (č. 27/2016 Sb., §5) uvádí, že asistent pracuje "podle pokynů jiného pedagogického pracovníka".
2. Ne, tak to není. To, zda žák má nebo nemá individuální vzdělávací plán, nemá vůbec žádný vliv na rozsah nepřímé pedagogické činnosti asistenta. Nepřímou pedagogickou činnost - podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. i podle zákona č. 563/2004 Sb. - mít asistent pedagoga v pracovním úvazku musí, a to v rozsahu 10% z úvazku.
3. Ano, do budoucna skutečně bude preferovaná sdílená asistence, při které bude jeden asistent pro větší počet žáků, nepřímá pedagogická činnost by ale i tak (alespoň podle našich informací) měla zůstat v úvazku asistenta pedagoga zachována.