Může být asistent pedagoga pro nižší úroveň činnosti ve třídě s žákem s SVP?

Vytvořeno: 23.04.2015
Dobrý den, na internetu jsem se dočetl, že asistent pedagoga pro nižší úroveň činnosti vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích v jakémkoliv školském zařízení kromě tříd, ve kterých se vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. To znamená, že asistent pedagoga pro nižší úroveň činnosti nemůže být u integrovaného dítěte s Aspergerovým syndromem, nebo jinou diagnózou? Podle toho, co vím, nemůže být pozice asistenta pedagoga zřízena ve třídě, ve které se nevzdělává žádné dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. To je v rozporu s tím, co jsem četl. Jak to tedy je? A jak mám chápat "pomocné výchovné práce"? Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den, souhlasíme s Vámi v tom, že situace je poněkud nepřehledná, pokusme se tedy podívat na to, co nám říká zákon přesně (celé znění viz http://www.asistentpedagoga.cz/odborna-kvalifikace-asistenta-pedagoga): Zákon říká, že na nižší úrovni asistent vykonává "přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných prací" a to budˇ "ve škole" (tedy klidně i ve třídě s integrovanými žáky) nebo v celé řadě různých školských zařízení. Co to jsou "pomocné výchovné práce" není nikde v legislativě dále upřesněno, interpretace tohoto pojmu záleží tedy jen na zaměstnavatelích (ředitelích škol a školských zřízení). Rozdíl mezi asistenty pro vyšší a nižší úroveň činnosti je tedy hlavně v tom, že profese asistenta na vyšší úrovni, kde je vyžadována minimálně SŠ s maturitou a kurz, je určena jen pro školy, zatímco profese asistenta na nižší úrovni, kde stačí i ukončené základní vzdělání doplněné kvalifikačním kurzem, je určena jak do škol, tak i do školských zařízení. Ostatní závisí do značné míry na interpretaci ředitelů.

«   zpět