Jaké má asistent pedagoga pravomoce?
Vytvořeno: 17.04.2015
Dobrý den, můj dotaz se týká pravomoci, které má asistent pedagoga. Myslím tím, zda je možné například pomáhat i s opravou diktátu atd. Momentálně se jako asistent cítím plně nevyužita.. přesto, ze mám přidělené 2 žáky... Skoro cely rok jsem aktivně pomáhala většině žáků ve třídě, měla jsem i svou skupinku dětí, p. učitelka byla na výsost spokojena, nemohla si mě vynachválit... Opravdu jsem dělala maximum aby ona mela ČAS se věnovat bystřejším dětem a měla dostatek času na přípravu. Najednou úplně změnila svůj postoj.. údajně někdo z rodičů vznesl dotaz u ředitele, zda můžu opravovat práce. P. učitelka mi najednou sdělila, ze se nevěnuji tolik žákům mě přiděleným. Ale věnovala jsem se větší skupině děti a všem to svědčilo... musím říci,ze mě to dost urazilo, na to kolik práce jsem udělala jak pro ni, tak pro pomalejší žáky. Teď teda zase sedím pouze u těch, co mám přidělené a nervózně sledují, jak ta část pomalejších nestíhá a může mi jich byt pouze líto. Učitelka nestíhá tak jako stíhala a já si to užívám. Čekám, zda si uvědomí, co je pro ni po cely rok dělala. Mě to ale bohužel neuspokojuje. Jak jsem již psala,cítím se zcela nevyužita. Děkuji za případnou odpověď.
Odpověď:
obrý den,
oficiálně (závazně) vymezují náplň práce asistenta pedagoga pouze dva dokumenty - vyhláška č. 73/2005 Sb. (znění konkrétního paragrafu viz http://www.asistentpedagoga.cz/zakony-prace) a Vaše pracovní smlouva (respektive náplň práce, která je její přílohou).
Obecně by pro práci asistenta pedagoga měly platit tyto principy:
I. Jde o asistenta pedagoga, nikoli o asistenta integrovaného žáka (integrovaných žáků). Neexistuje žádný legislativní dokument, který by říkal, že asistent má pracovat výhradně s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
II. Je vhodné a žádoucí, aby asistent pedagoga poskytoval učiteli další formy podpory (dohled nad ostatními žáky ve třídě, pomoc s jednoduchými administrativními činnostmi, rozdávání sešitů apod.) - učitel by pak měl "ušetřený" čas věnovat individuální práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
III. Hranice podpory poskytované asistentem pedagoga by měla být stanovena podle dosaženého vzdělání asistenta. Pokud má asistent odpovídající vzdělání (SŠ s maturitou nebo vyšší), není žádný důvod, proč by - po dohodě s učitelem - nemohl pomáhat třeba i s opravou diktátů.