Jak je upravený poměr mezi přímou a nepřímou činností asistenta padagoga?
Vytvořeno: 23.03.2015
Dobrý den,
pracuji v MŠ jako AP u 4,5 letého dítětě s ADHD na 0,5 úvazku - 20hod týdně. Chci se zeptat, kdy si mohu dělat přípravy/pomůcky pro práci s ním - počas pracovní doby nebo ve svém volném čase?
Vymezuje to vůbec nějaký zákon? Dočetla jsem se, že při práci AP např. u žáka s autismem může vedení školy stanovit pedagogický úvazek např. 22+18 hod.týdně na přípravné, následné a související činnosti (vyhl.75/2005 Sb.) - v téhle vyhlášce to však neumím najít. Kterých typů postižení se to týká?
A ješte mě zajíma, jestli má ředitelka právo po mě chtít abych zůstavala po mé pracovní době déle v MŠ a konzultovala výchovné intervece s třídnim učitelem? Nebo když potřebuji konzultaci k žákovi se psychologem, který vypracoval správu pro neho můžu i v pracovní době nebo jen ve svým volne?
Vopřed díky za Váš čas.
pracuji v MŠ jako AP u 4,5 letého dítětě s ADHD na 0,5 úvazku - 20hod týdně. Chci se zeptat, kdy si mohu dělat přípravy/pomůcky pro práci s ním - počas pracovní doby nebo ve svém volném čase?
Vymezuje to vůbec nějaký zákon? Dočetla jsem se, že při práci AP např. u žáka s autismem může vedení školy stanovit pedagogický úvazek např. 22+18 hod.týdně na přípravné, následné a související činnosti (vyhl.75/2005 Sb.) - v téhle vyhlášce to však neumím najít. Kterých typů postižení se to týká?
A ješte mě zajíma, jestli má ředitelka právo po mě chtít abych zůstavala po mé pracovní době déle v MŠ a konzultovala výchovné intervece s třídnim učitelem? Nebo když potřebuji konzultaci k žákovi se psychologem, který vypracoval správu pro neho můžu i v pracovní době nebo jen ve svým volne?
Vopřed díky za Váš čas.
Odpověď:
pracovní doba pedagogických pracovníků (včetně asistenta pedagoga) je rozvrhována na přímou a nepřímou pedagogickou činnost. Do přímé patří aktivity realizované přímo s žáky, do nepřímé ostatní (včetně příprav, výroby pomůcek apod.).
Rozvržení přímé a nepřímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga je vymezeno nařízením vlády č. 72/2005, podle kterého může přímá činnost asistenta pedagoga při plném úvazku činit 20 až 40 hodin - viz také http://www.asistentpedagoga.cz/zakony-cinnost. Toto platí pro všechny asistenty pedagoga bez ohledu na konkrétní diagnózu žáka, se kterým pracují.
Při úvazku 0,5 se jedná o polovinu, tedy Vaše přímá pedagogická činnost může být 10 - 20 hodin, nepřímá pedagogická činnost pak ten zbytek (tedy 0 - 10 hod.). Rozhodnutí, zda a v jakém rozsahu Vám nepřímou pedagogickou činnost do úvazku zařadí, je v kompetenci ředitele školy, v některých případech jsou ale ředitelé v tomto přesně instruováni krajskými úřady, které dotují mzdu asistenta pedagoga.
Ředitel školy nemůže chtít, aby asistent pedagoga pracoval i mimo pracovní dobu, pokud toto není upraveno jinak třeba v pracovní smlouvě (zde někdy bývá ujednání o případných pracích přesčas).
Pracovní konzultace s učitelem nebo poradenským pracovníkem by měly být součástí pracovní doby asistenta pedagoga... pravda ale je, že u asistentů pracujících na zkrácený úvazek (když škola na plný úvazek nemá mzdové prostředky) se stává, že v jejich pracovní době je nutné upřednostnit přímou pedagogickou činnost a na přípravy a konzultace už nezřídka nezbývá čas.