Máme nárok na integraci s asistentem pedagoga do ZŠ s diagnózou PAS?
Vytvořeno: 04.03.2015
Dobrý den,
ráda bych se dozvěděla, zda je zákonný nárok na udělení asistenta pedagoga do ZŠ, pokud má dítě diagnostikovaný PAS (mírná forma atypického autismu)... Jde mi o to, že syn byl nově diagnostikován v APLA a byla mu doporučena integrace s asistentem pedagoga, a to na základě kombinovaného postižení (atypický autismus, smíšená vývojová porucha řeči, vývojová porucha motorických funkcí a oční vada). Je SPC povinno dbát doporučení a v tomto případě asistenta udělit nebo nemusí vyhovět?
Předem děkuji za odpověď.
ráda bych se dozvěděla, zda je zákonný nárok na udělení asistenta pedagoga do ZŠ, pokud má dítě diagnostikovaný PAS (mírná forma atypického autismu)... Jde mi o to, že syn byl nově diagnostikován v APLA a byla mu doporučena integrace s asistentem pedagoga, a to na základě kombinovaného postižení (atypický autismus, smíšená vývojová porucha řeči, vývojová porucha motorických funkcí a oční vada). Je SPC povinno dbát doporučení a v tomto případě asistenta udělit nebo nemusí vyhovět?
Předem děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
zákonný nárok na asistenta pedagoga bohužel žádný neexistuje, asistenty (respektive mzdové prostředky na platy asistentů) přidělují školám krajské úřady a záleží jen na jejich rozhodnutí.
Standardní postup je takový, že poradenské zařízení (PPP nebo SPC) ve zprávě z vyšetření žáka doporučí zřízení funkce asistenta pedagoga, rodič doručí tuto zprávu do školy, na základě toho ředitel školy (v příslušném termínu vyhlášeném krajským úřadem, nejčastěji v dubnu) podá na krajský úřad žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga a přidělení finančních prostředků na plat asistenta (k žádosti musí ředitel doložit doporučení z PPP nebo SPC) - to, zda pak krajský úřad zřízení funkce asistenta pedagoga schválí a do jaké míry přidělí příslušné finanční prostředky na plat asistenta, ale bohužel záleží jen na rozhodnutí krajského úřadu, respektive na možnostech rozpočtu, který úřad na tyto účely přerozděluje.
Tento postup platí pro všechny žáky s diagnostikovaným zdravotním postižením, tedy i pro žáky s poruchami autistického spektra nebo pro žáky s více vadami.