Několik dotazů z náplni práce AP (suplování, dozory, přístup do sborovny, přestávka na oběd)
Vytvořeno: 02.03.2015
Pracuji jako AP u žáka 7 třídy, s Aspergerovým syndromem, s lehkou formou - mám vystudované gymnázium, 130 h kurz pro AP a nyní dokončuji 4 semestrální program CŽV speciální pedagogika a souběžně též 4 semestrální program vychovatelství CŽV na UK. Mám pouze 1 židli vedle žáka, tu jsem si sama sehnala, nesmím sedět ve sborovně o přestávce. Mám 8 tř. / úvazek 0, 83 h/ 40.
Mohu zastoupit nepřítomného učitele v hodině a tak být sama ve třídě a pracovat s 9 žáky dle podkladů učitele, a také jestli mohu držet dozory o přestávkách na chodbě, ne jestli musím sedět u žáka 6 - 8 hodin pouze s pauzou na WC a jídlem ve třídě, protože žák nechodí do jídelny?
Mohu zastoupit nepřítomného učitele v hodině a tak být sama ve třídě a pracovat s 9 žáky dle podkladů učitele, a také jestli mohu držet dozory o přestávkách na chodbě, ne jestli musím sedět u žáka 6 - 8 hodin pouze s pauzou na WC a jídlem ve třídě, protože žák nechodí do jídelny?
Odpověď:
Dobrý den,
zkusíme to vzít postupně:
1. To, že nemáte přístup do sborovny, je jednoznačně chyba. Asistent pedagoga by měl být v tomto ohledu plnohodnotným pedagogickým pracovníkem se stejnými možnostmi, jako mají učitelé.
2. Pokud asistent pedagoga nemá vysokoškolské pedagogické vzdělání, neměl by samostatně učit, tedy ani suplovat (s výjimkou MŠ, kde stačí střední pedagogické vzdělání). Nicméně chápeme, že někdy ředitelé nemají na vybranou a asistent pedagoga je jediný, kdo může učitele v náhlé nepřítomnosti zastupit - mělo by se tak dít ale co nejméně.
3. Dozory na chodbách vykonávat můžete, máte stejnou zodpovědnost za zdraví žáků, jako mají učitelé. Školám, se kterými spolupracujeme, doporučujeme, aby čas, ve kterém asistent vykonáva dozor, nebyl větší, než čas, po který vykonávají dozory učitelé (jinak řečeno, aby asistenti nebyli zneužíváni pro dozory zatímco učitelé by měli volno).
4. Jak rozložíte svou práci mezi podporu integrovaného žáka, práci s ostatními žáky a případnou další pomoc učiteli, záleží jen na Vaší dohodě s učiteli (maximálně může být nějak specifikováno ve Vaší oficiální náplni práce).
5. U integrovaného žáka můžete trávit celou pracovní dobu - pokud Vám to zadá ředitel školy nebo se na tom dohodne s učiteli - samozřejmě ale máte nárok na přestávky na WC a nejdéle po šesti odpracovaných hodinách i na delší (min. 15 minut) přestávku na oběd, kterou pak samozřejmě ve třídě trávit nemusíte. Toto by ale mělo být předmětem logické dohody a vzájemného respektu mezi ředitelem, učiteli a asistentem.