Kde jsou stanoveny kompetence asistenta pedagoga?

Vytvořeno: 26.02.2015
Dobrý den,
mám ohledně vymezení kompetencí mezi asistentem pedagoga a osobním asistentem. Podle vyhlášky 147/2011Sb.má asistent pedagoga v náplni práce i poskytování nezbytných sebeobslužných činností během vyučování. Za jakých okolností má být u žáka zajištěna osobní asistence, kde je "hranice" mezi poskytováním pomoci AP a osobního asistenta? Kdo tyto kompetence stanovuje? Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den, hranice mezi podporou poskytovanou osobním asistentem a asistentem pedagoga v oblasti sebeobslužných dovedností žáka není pevně stanovena - a nutno dodat, že není pevně stanovena záměrně. V minulosti pomoc v sebeobslužných činnostech do náplně práce asistenta pedagoga nepatřila, tím ovšem vznikaly problematické situace, kdy školy a rodiče žáků museli kromě asistentů pedagoga shánět i osobní asistenty (a ty museli rodiče žáka také částečně financovat, což je v rozporu s principem bezplatného základního vzdělávání)... proto byla pomoc při sebeobsluze vyhláškou 147/2011 Sb. zahrnuta do práce asistenta pedagoga. Příslušná vyhláška (tedy vyhl. 73/2005 Sb. ve znění vyhl. 147/2011 Sb.) kompetence asistenta pedagoga v dané oblasti blíže nespecifikuje, pouze konstatuje, že i tato forma podpory do náplně práce asistenta patří. Více konkrétní pojmenování kompetencí asistenta pedagoga by mělo být součástí jeho pracovní smlouvy, respektive oficiální náplně práce k této smlouvě přiložené - zde kompetence asistenta pedagoga upřesňuje ředitel školy (zpravidla po předchozí domluvě s učiteli a s respektem k doporučením obsaženým ve zprávě z PPP nebo SPC).

«   zpět