Přímá činnost asistenta pedagoga

Vytvořeno: 11.09.2017
Dobrý den,
asistentka pedagoga začala pracovat na plný úvazek (40 h týdně) v 1. třídě, ve které se vyučuje 21 hodin týdně.
Může asistentka poskytovat podporu, v rámci své přímé činnosti, jiným potřebným žákům třídy(nemají zatím žádná podpůrná opatření) např. po vyučování ve školní družině, doučování?

Odpověď:

Dobrý den, pokud je asistentka pedagoga doporučena poradenským opatřením jako podpůrné opatření ve vzdělávání konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, měla by její podpora sloužit ke zvýšení efektivity vzdělávání tohoto žáka. Ve vyučování asistentka určitě může (měla by) pracovat i ostatními žáky dané třídy - smyslem této práce asistentky s jinými žáky ale má být primárně to, aby učitelka dané třídy získala více času a prostoru pro práci s oním žákem se spec. vzdělávacími potřebami (jde tedy stále o podporu onoho integrovaného žáka, byť v danou chvíli podporu nepřímou). Pokud by asistentka pedagoga pracovala mimo vyučování, mimo třídu, s jinými žáky, přestala by její role naplňovat princip podpůrného opatření (leda by tato práce stále ještě vedla k tomu, že učitelka bude mít díky tomu více času třeba na přípravu vyučovací látky pro žáka s postižením, to je ale už poměrně nepravděpodobné). Vhodnějším řešením by tak bylo stanovit mimo dobu vyučování asistentce pedagoga tzv. nepřímou pedagogickou činnost - podle nařízení vlády č. 75/2005 Sb. může nepřímá ped. činnost tvořit až 50% z úvazku asistenta pedagoga, při plném úvazku tedy asistentka může mít 19hodin nepřímé pedagogické činnosti - v tomto čase může pomáhat učitelce s přípravou výuky, vykonávat dohled (nad třídou "svého" žáka, třeba před vyučováním nebo v době oběda), konzultovat s učitelkou, chystat pracovní pomůcky, chodit na porady...

«   zpět