pracovná náplň
Vytvořeno: 12.11.2014
Pracujem ako asistent učiteľa na ZŠ a venujem sa dieťaťu s poruchami učenia. Dieťa je plaché miestami apatické, ale našli sme si k sebe cestu. Sú však aj také názory, že dieťa sa naviazalo na mňa a potrebuje sa neustále v odpovediach utvrdiť a takto posunúť ďalej a to nie je dobré. Snažím sa podporovať jeho priebojnosť, ale nie vždy je to ľahké (do veľkej miery je plachosť jeho povahová črta). Chcela som sa teda informovať do akej miery môžem zasahovať? Neverím, že náplň práce asistenta učiteľa končí s pomocou prípravy pomôcok na hodinu.
Odpověď:
Dobrý den,
míra podpory, kterou by měl asistent pedagoga poskytovat konkrétnímu žákovi, je velmi individuální a nelze obecně stanovit - to, co může u jednoho žáka velmi prospět, může u jiného žáka uškodit. Jednoznačně máte pravdu v tom, že role asistenta pedagoga nekončí s přípravou pomůcek na hodinu, asistent by měl být i v hodině k dispozici a pomáhat všude tam, kde to vyučující pedagog považuje za důležité. Na druhou stranu platí, že ukazatelem skutečně efektivní práce asistenta pedagoga je také to, že se míra potřebné individuální podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami dlouhodobě snižuje.
Na Vašem místě bychom tedy doporučovali poradit se s těmi, kteří znají daného žáka nejlépe - jeho rodiči, třídním učitelem, případně poradenským pracovníkem školy (výchovný poradcem) - a pokusit se společně stanovit takovou formu podpory žáka, která umožní jeho dostatečné zapojení do kolektivu a zároveň ale nebude omezovat jeho samostatnost.