Náplň práce asistentky pedagoga
Vytvořeno: 22.03.2017
Dobrý den. Ráda bych se zeptala na několik věcí. 1) Jsem asistentka pedagoga v MŠ (7:00-11:00), vychovatelka v družině (11:00-13:30) a učitelka MŠ (13:30-15:00), dohromady tak mám celý úvaze, bez jakékoliv nepřímé ped.činnosti. Je to tak správné? Neměla bych mít nějakou nepřímou ped. činnost jako vychovatelka a učitelka MŠ, mám na to nárok? Vím, že jako AP mít nepřímou nemusím. 2) Ráda bych se zeptala, zda musím splnit vše, co ode mne ředitelka požaduje a co není v mé náplni práce a není ani v náplni práce AP? Myslím tím správu webových stránek, psaní článků, odesílání emailů, žehlení ručníků apod. Zda mi může ředitelka nařídit de facto cokoliv a já to musím splnit? 3) Poslední dotaz se týká mé kolegyně. Je AP na ZŠ u žáka s lehčí formou autismu a má 0,75 úvazku. Až donedávna se její přímá ped. činnost odvíjela od počtu vyučovacích hodin žáka a po skončení vyučování se věnovala nepřímé ped. činnosti do 13:30 (bylo jí nařízeno, aby nepřímou ped. činnost vykonávala ve škole). Nyní však ředitelka přišla s nařízením, že asistentka MUSÍ být přítomna i ve školní družině, kterou integrovaný žák navštěvuje. Tedy, že se musí integrovanému žákovi věnovat po celou dobu jeho pobytu ve škole. Je to tak správné? Její přítomnost v družině není vůbec nutná, družinu navštěvuje 5-7 žáků a s integrovaným žákem není absolutně žádný problém a ochotně plní všechny úkoly, které mu jsou uděleny. Myslím si, že může být více užitečná jako pomocná ruka třídní učitelce integrovaného žáka. Je to přeci asistentka pedagoga a ne asistentka žáka, ne? Děkuji mockrát za odpovědi.
Odpověď:
Dobrý den,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí na Vaše dotazy.
1) Jako asistentka pedagoga nepřímou pedagogickou činnost mít nemusíte, jako vychovatelka školní družiny a učitelka MŠ byste ale nepřímou pedagogickou činnost mít měla. Nepřímá pedagogická činnost se řídí podle nařízení vlády č. 75/2005 Sb. (viz např. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-75), podle kterého by u učitelky MŠ i u vychovatelky ŠD měla nepřímá pedagogická činnost tvořit cca jednu čtvrtinu z pracovní doby.
2) Zejména u menších škol je poměrně obvyklé, že učitelé věnují nějakou menší část pracovní doby i nepedagogickým úkonům (např. přispívání na web školy), nicméně je to vždy jejich dobrovolná aktivita (pokud nejde o úkony nepřímé pedagogické činnosti). Zaměstnavatel může samozřejmě po zaměstnanci požadovat pouze takové činnosti, jaké odpovídají pracovní smlouvě zaměstnance.
3) Rozhodnutí o přidělení nebo nepřidělení nepřímé pedagogické činnosti do úvazku asistenta pedagoga je čistě v kompetenci ředitele školy. Pokud se tedy ředitelka školy rozhodne převést hodiny z nepřímé pedagogické činnost asistentky pedagoga do režimu činnosti přímé, vykonávané ve školní družině, je to možné a nelze na takovém postupu ředitelce oficiálně nic vytknout. Dá se samozřejmě, třeba i za podpory školského poradenského zařízení, diskutovat o tom, jestli je takové opatření opravu efektivní a jestli by asistentka nebyla užitečnější při zajištění nepřímé pedagogické činnosti, finální rozhodnutí je ale na ředitelce školy.