Aktuality

Zveme vás na dubnový kurz věnovaný vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

Šestnáctihodinový akreditovaný kurz, který pořádá obecně prospěšná společnost Nová škola, proběhne v Praze 26. a 27. dubna.

Povedou ho zkušené lektorky Mgr. Marie Bořkovcová, Mgr. Kateřina Turková, Bc. Renata Berkyová, cena je 2.150 Kč.

Přihlásit se můžete pomocí elektronického formuláře ZDE.

Dvoudenní kurz vás seznámí s možnostmi podpory sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Přiblíží jazykové a kulturní prostředí, ve kterém vyrůstají romské děti. Na příkladech z praxe ukáže možnosti podpory jejich školní úspěšnosti, především pak podpory v rozvíjení slovní zásoby v českém jazyce a dalších jazykových kompetencí.

Kurz je rozdělen do dvou bloků:

Blok I. Podpůrná opatření při vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků (8h)

  • identifikace žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí, příčiny a důsledky sociálního znevýhodnění 
  • vazba mezi sociálním znevýhodněním a kulturní odlišností; specifika ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků
  • spolupráce školy s rodinami sociálně znevýhodněných dětí, pedagogizace rodinného prostředí dětí, příklady z praxe 
  • možnosti vytvoření podmínek pro inkluzivní vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v rámci školy, individualizace výuky, podpora asistentů, školní klub, doučování
  • možnosti podpory sociálně znevýhodněných dětí mimo školu: spolupráce s organizacemi sociální péče a s nestátními neziskovými organizacemi, příklady z praxe 
  • práce s kazuistikami sociálně znevýhodněných žáků, identifikace podpory žáků ve vzdělávací praxi

Blok II. Bariéry vyplývající z nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka a rozvoj jazykových kompetencí u romských žáků (8h)

  • jazykové kompetence a jejich uplatnění v rodinách dnešních romských dětí, příčiny jazykové heterogenity, současné poznatky o důsledcích monolingvismu a bilingvismu v kontextu vzdělávání 
  • základní informace o romštině a romském etnolektu češtiny, výklad vybraných pojmů, příklady podobností a rozdílů mezi romštinou a češtinou, které se odrážejí v mluveném projevu některých romských žáků 
  • jazykový odraz sociokulturních specifik, zdvořilostní fráze, nadřazené pojmy, spisovný a nespisovný jazyk; můžeme se domluvit aneb vnímání situací na základě vlastní kultury, práce s kazuistikami z praxe 
  • existující materiály a metody pro podporu dětí z jazykově odlišného prostředí, význam a postavení romských pohádek v romské kultuře, texty romských autorů využitelné ve výuce 
  • aktivity vhodné pro práci s dětmi ovlivněné romským etnolektem češtiny, příprava a sdílení praktických materiálů zaměřených na rozvoj jazykových kompetencí u sociálně znevýhodněných romských žáků

 

AKTUALITY

Asistentka pedagoga hledá uplatnění v okrese Svitavy

01.12.2020

Hledám uplatnění na pozici Asistent pedagoga ve Svitavách či blízkém okolí. Uvítala bych plný úvazek, případně úvazek 0,75, ale podmínkou to není. Mám SŠ vzdělání zakončené maturitou, absolvovala jsem kurz AP. V tomto oboru mám více než 2 roky praxe, mohu nabídnout zkušenost s dětmi všech věkových kategorií. Samozřejmostí, kterou nabízím je i empatie, trpělivost a spolehlivost. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013