Dnes < > December 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
Dec 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Jan 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Další zdroje informací o AP

WEBSTER, R. et al. (2010) Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs.

Autoři článku shrnují poznatky z dlouhodobého výzkumu DISS, přinášejí zajímavé poznatky ohledně efektivity práce asistentů pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zdůrazňují potřebu užší spolupráce asistentů s pedagogy.

Výzkumný projekt DISS (the Deployment and Impact of Support Staff project) byl realizován Ministerstvem školství Velké Británie v letech 2003 –2008. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkových šetření mezi pedagogy i prostřednictvím pozorování práce asistentů ve školách.

Patrně nejzajímavějším výstupem výzkumu bylo zjištění týkající se dopadů práce asistentů pedagoga na „akademické“ pokroky žáků (v jazyce, matematice a přírodních vědách): výzkumníci zjistili, že žáci, kterým byla poskytována podpora asistenta pedagoga, dosahovali často horší výsledků než shodní žáci, kterým služby asistenta byly poskytovány jen málo nebo nebyly poskytovány vůbec. Autoři rovněž poukazují na to, že „znevýhodňující charakteristiky“ žáků s SVP byly předem zohledněny v statistických zpracováních výsledků, a tedy že nelze horší výsledky žáků pracujících s asistentem pedagoga vysvětlit přítomností speciálních vzdělávacích potřeb. V souvislosti se špatnými výsledky žáků podporovaných asistenty pokazují autoři článku na nižší vzdělání asistentů (v porovnání s učiteli) a na časté využívání asistentů jako primárních vzdělavatelů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Dále autoři článku poukazují na odlišnosti v zaměření práce asistentů a pedagogů: Zatímco učitelé zapojení ve výzkumu pracovali v přímé pedagogické činnosti hlavně s celým kolektivem žáků, asistenti pracovali s žáky především individuálně (hlavně na 2. stupni) nebo ve skupinách o počtu dvou až pěti žáků.
Velké nedostatky odhalil popisovaný výzkum i v oblasti společné přípravy asistentů a pedagogů – celé tři čtvrtiny učitelů neměli žádný vymezený čas pro společné přípravy (s asistentem na výuku) a pro poskytování zpětné vazby asistentovi, se kterým spolupracují.
Na základě dat z výzkumu DISS autoři článku rovněž poukazují na nedostatky v interakci mezi asistenty a podporovanými žáky: ve srovnání s učiteli asistenti žákům častěji napovídali, častěji za žáky odpovídali a častěji žákům poskytovali matoucí nebo nesprávné výklady učiva. Interakce mezi asistenty a žáky byly také často zaměřené na samotné plnění úkolů (aniž by ověřovaly, zda žák látce porozuměl a zda si jí dostatečně osvojil).

Zdroj: WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. 2010. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education. 2010, č. 4, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

AKTUALITY

InBáze z.s., nabízí kurz “Specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem”

05.12.2019

Kurz je určen především asistentům pedagoga a pedagogickým pracovníkům v mateřských a základních školách působících na území Prahy, kteří pracují s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem. Podmínkou účasti je znalost českého jazyka a dalšího cizího jazyka na úrovni min. B1 - B2. Kurz není kvalifikační, jde o doplňkové vzdělávání. >>

Asistent pedagoga hledá práci v Plzni a okolí

05.12.2019

Hledám práci jako asistentka pedagoga od ledna 2020, nejlépe na plný úvazek. Vystudovala jsem VoŠ pedagogického směru a jako asistentka mám osmiletou praxi, z toho čtyři roky na ZŠ a čtyři roky v MŠ běžné i speciální. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013