Dnes < > July 2020
Sunday PO ÚT ST ČT SO
28
29
30
Jul 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Aug 1
2
3
4
5
6
7
8

Další zdroje informací o AP

WEBSTER, R. et al. (2010) Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs.

Autoři článku shrnují poznatky z dlouhodobého výzkumu DISS, přinášejí zajímavé poznatky ohledně efektivity práce asistentů pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zdůrazňují potřebu užší spolupráce asistentů s pedagogy.

Výzkumný projekt DISS (the Deployment and Impact of Support Staff project) byl realizován Ministerstvem školství Velké Británie v letech 2003 –2008. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkových šetření mezi pedagogy i prostřednictvím pozorování práce asistentů ve školách.

Patrně nejzajímavějším výstupem výzkumu bylo zjištění týkající se dopadů práce asistentů pedagoga na „akademické“ pokroky žáků (v jazyce, matematice a přírodních vědách): výzkumníci zjistili, že žáci, kterým byla poskytována podpora asistenta pedagoga, dosahovali často horší výsledků než shodní žáci, kterým služby asistenta byly poskytovány jen málo nebo nebyly poskytovány vůbec. Autoři rovněž poukazují na to, že „znevýhodňující charakteristiky“ žáků s SVP byly předem zohledněny v statistických zpracováních výsledků, a tedy že nelze horší výsledky žáků pracujících s asistentem pedagoga vysvětlit přítomností speciálních vzdělávacích potřeb. V souvislosti se špatnými výsledky žáků podporovaných asistenty pokazují autoři článku na nižší vzdělání asistentů (v porovnání s učiteli) a na časté využívání asistentů jako primárních vzdělavatelů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Dále autoři článku poukazují na odlišnosti v zaměření práce asistentů a pedagogů: Zatímco učitelé zapojení ve výzkumu pracovali v přímé pedagogické činnosti hlavně s celým kolektivem žáků, asistenti pracovali s žáky především individuálně (hlavně na 2. stupni) nebo ve skupinách o počtu dvou až pěti žáků.
Velké nedostatky odhalil popisovaný výzkum i v oblasti společné přípravy asistentů a pedagogů – celé tři čtvrtiny učitelů neměli žádný vymezený čas pro společné přípravy (s asistentem na výuku) a pro poskytování zpětné vazby asistentovi, se kterým spolupracují.
Na základě dat z výzkumu DISS autoři článku rovněž poukazují na nedostatky v interakci mezi asistenty a podporovanými žáky: ve srovnání s učiteli asistenti žákům častěji napovídali, častěji za žáky odpovídali a častěji žákům poskytovali matoucí nebo nesprávné výklady učiva. Interakce mezi asistenty a žáky byly také často zaměřené na samotné plnění úkolů (aniž by ověřovaly, zda žák látce porozuměl a zda si jí dostatečně osvojil).

Zdroj: WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. 2010. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education. 2010, č. 4, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

AKTUALITY

Asistentka pedagoga hledá práci v Plzni-městě

01.07.2020

Hledám práci asistenta pedagoga v ZŠ nebo MŠ v Plzeň-město, úvazek 0,5; 0,75; 1,0. Mám akreditace na asistenta pedagoga a pedagoga volného času. Praxe v MŠ a u dětí v kroužku. Děti mám ráda a ráda bych jim dál pomáhala. >>

Asistentka pedagoga hledá práci v Plzni

01.07.2020

Hledám práci na pozici asistent pedagoga v Plzni v MŠ, ZŠ i v ZŠ speciální. Úvazek 0,75 -1,0. V lednu 2020 jsem dokončila bakalářské studium speciální pedagogiky. Praxi mám především z průběhu studia na škole, v pracovní pozici asistenta jsem zatím nepůsobila. Ráda se ale rychle přizpůsobuji a učím všemu potřebnému. >>

ZŠ v Praze 13 hledá dva asistenty pedagoga na 0,5 a 0.75 úvazek

01.07.2020

Základní škola, Praha 13, Mládí 135 nabízí od září 2020 dvě místa asistentů pedagoga. Jedno místo ve výši 0,5 úvazku k žákyni do 9. třídy a jedno místo ve výši 0,75 úvazku k dvěma žákům do 3. třídy. Příjemné prostředí, snadná dopravní dostupnost, dobrý a spolupracující kolektiv lidí. Kurz asistenta pedagoga je výhodou, ale ne nutností. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013