Dnes < > September 2020
Sunday PO ÚT ST ČT SO
30
31
Sep 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Oct 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Další zdroje informací o AP

WEBSTER, R. et al. (2010) Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs.

Autoři článku shrnují poznatky z dlouhodobého výzkumu DISS, přinášejí zajímavé poznatky ohledně efektivity práce asistentů pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zdůrazňují potřebu užší spolupráce asistentů s pedagogy.

Výzkumný projekt DISS (the Deployment and Impact of Support Staff project) byl realizován Ministerstvem školství Velké Británie v letech 2003 –2008. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkových šetření mezi pedagogy i prostřednictvím pozorování práce asistentů ve školách.

Patrně nejzajímavějším výstupem výzkumu bylo zjištění týkající se dopadů práce asistentů pedagoga na „akademické“ pokroky žáků (v jazyce, matematice a přírodních vědách): výzkumníci zjistili, že žáci, kterým byla poskytována podpora asistenta pedagoga, dosahovali často horší výsledků než shodní žáci, kterým služby asistenta byly poskytovány jen málo nebo nebyly poskytovány vůbec. Autoři rovněž poukazují na to, že „znevýhodňující charakteristiky“ žáků s SVP byly předem zohledněny v statistických zpracováních výsledků, a tedy že nelze horší výsledky žáků pracujících s asistentem pedagoga vysvětlit přítomností speciálních vzdělávacích potřeb. V souvislosti se špatnými výsledky žáků podporovaných asistenty pokazují autoři článku na nižší vzdělání asistentů (v porovnání s učiteli) a na časté využívání asistentů jako primárních vzdělavatelů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Dále autoři článku poukazují na odlišnosti v zaměření práce asistentů a pedagogů: Zatímco učitelé zapojení ve výzkumu pracovali v přímé pedagogické činnosti hlavně s celým kolektivem žáků, asistenti pracovali s žáky především individuálně (hlavně na 2. stupni) nebo ve skupinách o počtu dvou až pěti žáků.
Velké nedostatky odhalil popisovaný výzkum i v oblasti společné přípravy asistentů a pedagogů – celé tři čtvrtiny učitelů neměli žádný vymezený čas pro společné přípravy (s asistentem na výuku) a pro poskytování zpětné vazby asistentovi, se kterým spolupracují.
Na základě dat z výzkumu DISS autoři článku rovněž poukazují na nedostatky v interakci mezi asistenty a podporovanými žáky: ve srovnání s učiteli asistenti žákům častěji napovídali, častěji za žáky odpovídali a častěji žákům poskytovali matoucí nebo nesprávné výklady učiva. Interakce mezi asistenty a žáky byly také často zaměřené na samotné plnění úkolů (aniž by ověřovaly, zda žák látce porozuměl a zda si jí dostatečně osvojil).

Zdroj: WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. 2010. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education. 2010, č. 4, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

AKTUALITY

MŠ v Praze 9 - Letňanech hledá asistenta pedagoga na 0,5 úvazek

14.09.2020

Do mateřské školky v Praze 9 - Letňanech sháníme asistentku/asistenta pedagoga. Jedná se o práci ve třídě věkově smíšených dětí. Požadujeme jakékoli pedagogické vzdělání nebo alespoň kurz asistenta pedagoga. Práce je na 4 hodiny denně. Jakékoli další informace ráda poskytnu při osobním jednání. >>

ZŠ v Praze 5 hledá asistenta pedagoga na 0,75 až 1 úvazku

13.09.2020

Do našeho kolektivu ZŠ Pod Žvahovem, Praha 5 hledáme asistenta/asistentku pedagoga. Nástup nejlépe ihned v rozsahu 0,75 až 1 úvazku (dle dohody). Kurz asistenta pedagoga výhodou, ale lze absolvovat i po přijetí. Kladný vztah k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami samozřejmostí a zkušenosti s diabetes vítány. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013