<< předchozí 12/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07

Další zdroje informací o AP

WEBSTER, R. et al. (2010) Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs.

Autoři článku shrnují poznatky z dlouhodobého výzkumu DISS, přinášejí zajímavé poznatky ohledně efektivity práce asistentů pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zdůrazňují potřebu užší spolupráce asistentů s pedagogy.

Výzkumný projekt DISS (the Deployment and Impact of Support Staff project) byl realizován Ministerstvem školství Velké Británie v letech 2003 –2008. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkových šetření mezi pedagogy i prostřednictvím pozorování práce asistentů ve školách.

Patrně nejzajímavějším výstupem výzkumu bylo zjištění týkající se dopadů práce asistentů pedagoga na „akademické“ pokroky žáků (v jazyce, matematice a přírodních vědách): výzkumníci zjistili, že žáci, kterým byla poskytována podpora asistenta pedagoga, dosahovali často horší výsledků než shodní žáci, kterým služby asistenta byly poskytovány jen málo nebo nebyly poskytovány vůbec. Autoři rovněž poukazují na to, že „znevýhodňující charakteristiky“ žáků s SVP byly předem zohledněny v statistických zpracováních výsledků, a tedy že nelze horší výsledky žáků pracujících s asistentem pedagoga vysvětlit přítomností speciálních vzdělávacích potřeb. V souvislosti se špatnými výsledky žáků podporovaných asistenty pokazují autoři článku na nižší vzdělání asistentů (v porovnání s učiteli) a na časté využívání asistentů jako primárních vzdělavatelů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Dále autoři článku poukazují na odlišnosti v zaměření práce asistentů a pedagogů: Zatímco učitelé zapojení ve výzkumu pracovali v přímé pedagogické činnosti hlavně s celým kolektivem žáků, asistenti pracovali s žáky především individuálně (hlavně na 2. stupni) nebo ve skupinách o počtu dvou až pěti žáků.
Velké nedostatky odhalil popisovaný výzkum i v oblasti společné přípravy asistentů a pedagogů – celé tři čtvrtiny učitelů neměli žádný vymezený čas pro společné přípravy (s asistentem na výuku) a pro poskytování zpětné vazby asistentovi, se kterým spolupracují.
Na základě dat z výzkumu DISS autoři článku rovněž poukazují na nedostatky v interakci mezi asistenty a podporovanými žáky: ve srovnání s učiteli asistenti žákům častěji napovídali, častěji za žáky odpovídali a častěji žákům poskytovali matoucí nebo nesprávné výklady učiva. Interakce mezi asistenty a žáky byly také často zaměřené na samotné plnění úkolů (aniž by ověřovaly, zda žák látce porozuměl a zda si jí dostatečně osvojil).

Zdroj: WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. 2010. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education. 2010, č. 4, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

AKTUALITY

Rodiče hledají asistenta - terapeuta pro autistického syna v Praze 13

05.12.2017

Hledáme asistenta - terapeuta pro našeho čtyřletého autistického téměř nemluvícího syna s mírnou povahou. Jedná se o pravidelnou samostatnou práci s dítětem formou hry v domácím prostředí (Praha 13 - Nové Butovice). Terapie probíhají podle možností asistenta a rodiny cca 2-4x týdně 2 hodiny nejlépe mezi 17-19 h od ledna do června 2018. >>

Soukromá MŠ v Praze 3 přijme asistentku/a pedagoga na 0,25 úvazek

28.11.2017

Soukromá MŠ Písnička, Praha 3 přijme asistentku/a pedagoga ke tříleté dívce se zdravotním znevýhodněním, Požadujeme vzdělání AP nebo plánovaný nástup do kvalifikačního kurzu pro AP, trpělivost a kladný vztah k dětem. Nabízíme úvazek 0,25 (dvě dopoledne týdně), malý kolektiv, rodinné prostředí. Nástup od ledna 2018. >>

ZŠ a MŠ v Praze 5 hledá asistenta na 1,0 úvazek

28.11.2017

Základní a mateřská škola Praha 5 - Smíchov hledá asistenta pedagoga na plný úvazek od 1.ledna 2018 do 30. června 2018. Požadujeme minimálně kvalifikační kurz pro asistenty pedagoga a střední školu zakončenou maturitní zkouškou. Pedagogické vzdělání je velkou výhodou. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013