Dnes < > September 2020
Sunday PO ÚT ST ČT SO
30
31
Sep 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Oct 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Další zdroje informací o AP

VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. (2003) Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů.

Na práci romských asistentů se Jana Straková ptala předsedy občanského sdružení KHAMORO (z Chodova u Karlových Varů) Emila Voráče. 

V úvodu rozhovoru s Janou Strakovou představuje Emil Voráč činnost občanského sdružení, popisuje své zkušenosti z lektorování romských asistentů a uvádí praktické příklady oblastí spolupráce, ve kterých může být romský asistent učiteli prospěšný (např. že může učiteli vysvětlit, že v romštině není výraz pro pravou a levou a tedy že může být pro romské žáky obtížnější osvojit si tyto pojmy). 

V rozhovoru Emil Voráč rovněž upozorňuje na to, že komunikace se školou a jejími reprezentanty často není pro romské rodiče žáků vůbec jednoduchá, především kvůli četným komunikačním bariérám.

Dále E. Voráč rovněž zdůrazňuje správné nastavení spolupráce mezi školou, asistentem pedagoga a rodinou a upozorňuje na výhody, které by mělo financování asistenta z jiných zdrojů než z prostředků školy: „Úkolem romského asistenta není dělat poslíčka mezi školou a rodiči, ale naopak přivést rodiče do školy, aby se sami naučili řešit eventuální problémy s učiteli. Romský asistent má napomoci vzájemnému porozumění, vysvětlovat, co je potřeba. Z tohoto důvodu je také důležité, aby nebyl placen školou, musí vystupovat jako nezávislá osoba. Jeho posláním je také šířit ve škole informace o romských tradicích, zvycích, o romské kultuře. Jen tak pomůže tomu, aby učitelé svým romským žákům lépe porozuměli, začali si vážit jich i jejich rodičů. A umožní dětem, aby se za svůj romský původ nestyděly, ale byly na něj naopak hrdé.“ (s. 4)

Zdroj: VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. 2003. Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů. Moderní vyučování 5/2003, s.3-5. ISSN 1211-6858.

AKTUALITY

ZŠ speciální v Psárech přijme asistenta pedagoga

23.09.2020

Pro naši ZŠ speciální v Psárech hledáme asistentku/asistenta pedagoga k dětem s kombinovaným postižením. Úvazek 0,75. Nástup možný ihned. Asistentské vzdělání není nutné, lze dodělat. Dobrá dostupnost z Prahy MHD. >>

MŠ v Říčanech – Kuří hledá asistenta pedagoga na 0,5 úvazek

23.09.2020

Pro Mateřskou školu Kuřátko v Říčanech – Kuří hledáme asistenta pedagoga, 20 hodin/týden, nástup nejlépe 1. října 2020. Nabízíme rodinnou atmosféru malé školy, přátelské a podnětné pracovní prostředí, nové a moderní zázemí, maximální materiální i personální podporu. Požadujeme laskavý, trpělivý a vstřícný přístup k dětem, schopnost pracovat v týmu a umět říci vlastní názor. >>

Jaké jsou vaše zkušenosti z distanční výuky a návratu dětí do školy?

22.09.2020

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni prosí o vyplnění krátkého dotazníku. Cílem šetření je zmapovat zkušenosti a doporučení asistentů pedagoga a školních asistentů z období distanční výuky a návratu do škol. Šetření je anonymní a jeho výsledky chceme využít jako další podklad do diskusí o roli asistentů v českém vzdělávacím systému. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013