<< předchozí 11/2018 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09

Další zdroje informací o AP

VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. (2003) Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů.

Na práci romských asistentů se Jana Straková ptala předsedy občanského sdružení KHAMORO (z Chodova u Karlových Varů) Emila Voráče. 

V úvodu rozhovoru s Janou Strakovou představuje Emil Voráč činnost občanského sdružení, popisuje své zkušenosti z lektorování romských asistentů a uvádí praktické příklady oblastí spolupráce, ve kterých může být romský asistent učiteli prospěšný (např. že může učiteli vysvětlit, že v romštině není výraz pro pravou a levou a tedy že může být pro romské žáky obtížnější osvojit si tyto pojmy). 

V rozhovoru Emil Voráč rovněž upozorňuje na to, že komunikace se školou a jejími reprezentanty často není pro romské rodiče žáků vůbec jednoduchá, především kvůli četným komunikačním bariérám.

Dále E. Voráč rovněž zdůrazňuje správné nastavení spolupráce mezi školou, asistentem pedagoga a rodinou a upozorňuje na výhody, které by mělo financování asistenta z jiných zdrojů než z prostředků školy: „Úkolem romského asistenta není dělat poslíčka mezi školou a rodiči, ale naopak přivést rodiče do školy, aby se sami naučili řešit eventuální problémy s učiteli. Romský asistent má napomoci vzájemnému porozumění, vysvětlovat, co je potřeba. Z tohoto důvodu je také důležité, aby nebyl placen školou, musí vystupovat jako nezávislá osoba. Jeho posláním je také šířit ve škole informace o romských tradicích, zvycích, o romské kultuře. Jen tak pomůže tomu, aby učitelé svým romským žákům lépe porozuměli, začali si vážit jich i jejich rodičů. A umožní dětem, aby se za svůj romský původ nestyděly, ale byly na něj naopak hrdé.“ (s. 4)

Zdroj: VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. 2003. Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů. Moderní vyučování 5/2003, s.3-5. ISSN 1211-6858.

AKTUALITY

Rodiče hledají asistenta pedagoga do 1. třídy ZŠ v Praze 4

19.11.2018

Od září 2018 hledáme do 1. třídy asistenta pedagoga (spec. pedagogika vítána) pro 7letého chlapce s expresivní dysfázií na celé dopoledne do ZŠ Ke Kateřinkám, Praha 4. Chlapec je velmi klidný a milý, pouze porucha řeči (dyslálie multiplex) spojená se slabší pamětí a lehčí odbíhavou koncentrací. Porucha chování či intelektu nikoli. >>

Matka hledá asistenta pedagoga pro svou dceru do MŠ v Praze 9

19.11.2018

Hledám pro svou pětiletou dceru asistenta pedagoga do Mš Vetlruská, Praha 9. Dcera onemocněla cukrovkou 1.typu. Potřebuje pomoc při stravování, při volnočasových aktivitách a při péči o zdraví, tj. aplikace inzulínu inzulínovým perem, asistenci při řešení mimořádných situací a pomoc , vše po telefonické domluvě se mnou. Zajistím důkladnou edukaci. Požaduji 30 hodin týdně. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013