<< předchozí 08/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10

Další zdroje informací o AP

VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. (2003) Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů.

Na práci romských asistentů se Jana Straková ptala předsedy občanského sdružení KHAMORO (z Chodova u Karlových Varů) Emila Voráče. 

V úvodu rozhovoru s Janou Strakovou představuje Emil Voráč činnost občanského sdružení, popisuje své zkušenosti z lektorování romských asistentů a uvádí praktické příklady oblastí spolupráce, ve kterých může být romský asistent učiteli prospěšný (např. že může učiteli vysvětlit, že v romštině není výraz pro pravou a levou a tedy že může být pro romské žáky obtížnější osvojit si tyto pojmy). 

V rozhovoru Emil Voráč rovněž upozorňuje na to, že komunikace se školou a jejími reprezentanty často není pro romské rodiče žáků vůbec jednoduchá, především kvůli četným komunikačním bariérám.

Dále E. Voráč rovněž zdůrazňuje správné nastavení spolupráce mezi školou, asistentem pedagoga a rodinou a upozorňuje na výhody, které by mělo financování asistenta z jiných zdrojů než z prostředků školy: „Úkolem romského asistenta není dělat poslíčka mezi školou a rodiči, ale naopak přivést rodiče do školy, aby se sami naučili řešit eventuální problémy s učiteli. Romský asistent má napomoci vzájemnému porozumění, vysvětlovat, co je potřeba. Z tohoto důvodu je také důležité, aby nebyl placen školou, musí vystupovat jako nezávislá osoba. Jeho posláním je také šířit ve škole informace o romských tradicích, zvycích, o romské kultuře. Jen tak pomůže tomu, aby učitelé svým romským žákům lépe porozuměli, začali si vážit jich i jejich rodičů. A umožní dětem, aby se za svůj romský původ nestyděly, ale byly na něj naopak hrdé.“ (s. 4)

Zdroj: VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. 2003. Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů. Moderní vyučování 5/2003, s.3-5. ISSN 1211-6858.

AKTUALITY

ZŠ v Praze 10 hledá asistenta pedagoga na 0,75 úvazek

17.08.2017

Základní škola Hostýnská, Praha 10, hledá od září 2017 asistenta pedagoga pro žáka druhé třídy, úvazek 0,75. Žák má poruchu pozornosti. Požadujeme úplné střední vzdělání s maturitou, kurz asistenta pedagoga nebo pedagogické vzdělání výhodou. >>

Montessori bilingvní ZŠ v Praze 6 hledá asistenta pedagoga

16.08.2017

Pro naši montessori bilingvní základní školu na Praze 6 hledáme kolegu/kolegyni na pozici Asistent pedagoga. Požadujeme min. střední pedagogické vzdělání nebo maturitu a kurz, znalost angličtiny alespoň na mírně pokročilé úrovni. Nabízíme možnost absolvovat montessori výcvik certifikovaný American Montessori Society. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013