<< předchozí 09/2018 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07

Další zdroje informací o AP

VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. (2003) Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů.

Na práci romských asistentů se Jana Straková ptala předsedy občanského sdružení KHAMORO (z Chodova u Karlových Varů) Emila Voráče. 

V úvodu rozhovoru s Janou Strakovou představuje Emil Voráč činnost občanského sdružení, popisuje své zkušenosti z lektorování romských asistentů a uvádí praktické příklady oblastí spolupráce, ve kterých může být romský asistent učiteli prospěšný (např. že může učiteli vysvětlit, že v romštině není výraz pro pravou a levou a tedy že může být pro romské žáky obtížnější osvojit si tyto pojmy). 

V rozhovoru Emil Voráč rovněž upozorňuje na to, že komunikace se školou a jejími reprezentanty často není pro romské rodiče žáků vůbec jednoduchá, především kvůli četným komunikačním bariérám.

Dále E. Voráč rovněž zdůrazňuje správné nastavení spolupráce mezi školou, asistentem pedagoga a rodinou a upozorňuje na výhody, které by mělo financování asistenta z jiných zdrojů než z prostředků školy: „Úkolem romského asistenta není dělat poslíčka mezi školou a rodiči, ale naopak přivést rodiče do školy, aby se sami naučili řešit eventuální problémy s učiteli. Romský asistent má napomoci vzájemnému porozumění, vysvětlovat, co je potřeba. Z tohoto důvodu je také důležité, aby nebyl placen školou, musí vystupovat jako nezávislá osoba. Jeho posláním je také šířit ve škole informace o romských tradicích, zvycích, o romské kultuře. Jen tak pomůže tomu, aby učitelé svým romským žákům lépe porozuměli, začali si vážit jich i jejich rodičů. A umožní dětem, aby se za svůj romský původ nestyděly, ale byly na něj naopak hrdé.“ (s. 4)

Zdroj: VORÁČ, E., STRAKOVÁ, J. 2003. Jak pomoci romským dětem na cestě ke vzdělání. O práci romských asistentů. Moderní vyučování 5/2003, s.3-5. ISSN 1211-6858.

AKTUALITY

Rodiče hledají individuálního asistenta pedagoga do 3. třídy ZŠ v Praze 5, Anděl

19.09.2018

Hledáme individuálního asistenta pedagoga pro 9letého kluka s diagnózou „dětský autismus“. Chlapec je extravert , má rád školu a děti, má výborné výsledky. Nabízíme: zaměstnání na částečný nebo plný úvazek, výhodnější mzdové ohodnocení – (20-22 tis. Kč / měsíc), zaměření jen na jedno dítě ve třídě (ve třídě už je sdílený asistent pedagoga) >>

Pražský hrad a skupina expertů navrhují omezení práv dětí s postižením

16.09.2018

KOMENTÁŘ: Na Pražském hradě proběhla v sobotu 15. září schůzka prezidenta republiky se skupinou "expertů na školství". Podle oficiální tiskové zprávy by mělo dojít k omezení inkluze na našich školách. Omezení inkluze? Ať už tím „expertní tým“ myslí cokoli, je to vůbec možné? Přečtěte si názor našeho metodika. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013