Dnes < > July 2020
Sunday PO ÚT ST ČT SO
28
29
30
Jul 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Aug 1
2
3
4
5
6
7
8

Vaše dotazy

Má si AP vést evidenci své činnosti?
Ivana Havlová
06.06. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mám dotaz ohledně výkazu činnosti AP. Je povinnost vést jakousi třídní knihu jeho činnosti, pokud ano, kdo ji zapisuje, třídní učitel? Vede se činnost v běžné třídní knize, či je K tomu určen jiný dokument? Předem děkuji za odpověd. I.Havlová
Odpověď: Dobrý den, na úrovni obecně závazných předpisů (vyplývajících ze zákona, vyhlášky, metodických doporučení ministerstva školství apod.) neexistuje žádné ustanovení, které by předepisovalo nějaký takový způsob evidence činnosti asistenta pedagoga. Tedy - ne, oficiálně nic takového být nemusí. Je ovšem v pravomoci ředitele školy nějaký způsob evidence činnosti asistenta pedagoga pro vnitřní potřeby školy stanovit - v některých případech například vedou asistenti pedagoga stručnou evidenci své činnosti do samostatného sešitu, který pak pomáhá i při vyhodnocování činnosti asistenta a pokroků žáka v rámci komunikace se školským poradenským zařízením (PPP/SPC). Pozor výše uvedené platí pro asistenty pedagoga, nikoli pro školní asistenty - školní asistent jako projektový pracovník zpravidla musí vyplňovat měsíční výkazy práce.
Můžeme jako NNO získat příspěvek na asistenta pedagoga?
Petra Wasková
06.06. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, jsme spolek (nezisková org.) a rádi bychom získali příspěvek na asistenta pedagoga. Chtěla bych se Vás proto zeptat, zda máme jako neziskovka nárok na finanční příspěvek na asistenta pedagoga a kam se obrátit při podání žádosti, případně do kdy je možné žádat. Jako neziskovka jsme závislí pouze na příspěvcích od rodičů a nemůžeme si dovolit platit asistenta z vlastních zdrojů, tudíž hledáme jiné cesty a možnosti. Velice Vám děkuji za odpověď a radu. S pozdravem a přáním pěkného dne, Petra Wasková.
Odpověď: Dobrý den, asistent pedagoga je (podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících) pedagogický pracovník, tuto pracovní pozici je proto možné zřídit pouze ve školách nebo školských zařízeních (družiny, domovy mládeže, dětské domovy apod.). Teoreticky by bylo možné zřídit pozici asistenta pedagoga i v zařízení sociálních služeb, v praxi se to ale nedělá - v těchto zařízeních službu obstarávají osobní asistenti. Jako nezisková organizace tak nemůžete získat asistenta pedagoga, pokud neprovozujete školu nebo školské zařízení. Pokud jako NNO provozujte školu, asistenta pedagoga získat můžete - proces je pak stejný, jako u všech státních škol, tj. vybraný žák s postižením nebo znevýhodněním musí projít diagnostikou v PPP (pedagogicko-psychologické poradně) nebo v SPC (speciálně pedagogickém centru), kde mu pracovníci doporučí třetí nebo vyšší stupeň podpůrných opatření a doporučí pro jeho školní vzdělávání podporu asistenta pedagoga. Na základě doporučení z PPP/SPC pak škola získá od státu dotaci na asistentův plat a může dotyčného pracovníka zaměstnat.
Má AP zákonný nárok na nepřímou pedagogickou činnost?
Marcela Postulková
05.06. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, je prosím nějaký zákonný nárok na nepřímou pedagogickou činnost? Abych vysvětlila: mám už několik let poloviční úvazek,tedy 20h týdně,které všechny trávím s dítětem v hodinách, jelikož je potřeba pokrýt ve výuce všechny důležité předměty. Pomůcky,domluvy s učiteli,rodiči, vše tedy vlastně dělám ve svém volném čase,taktéž přítomnost na poradách a školeních. Pro další školní se žádalo navýšení úvazku,bohužel se strany ředitele PPP zamítnuto,takže mě čeká opět 20h strávených přímo ve výuce. Můžu požadovat po zaměstnavateli,abych měla aspoň nějakým minimálním způsobem rozvrženou pracovní dobu na přímou a nepřímou ,nebo má zaměstnavatel právo stanovit mi pouze přímou pedagogickou činnost. Děkuji za radu.
Odpověď: Dobrý den, asi Vás nepotěším: Podle zákona (č. 563/2004 Sb., §22a) mají všichni pedagogičtí pracovníci - a tedy i asistenti pedagoga - vykonávat jak přímou pedagogickou činnost, tak i "práce související s přímou pedagogickou činností" (to je to, čemu hovorově říkáme "nepřímá pedagogická činnost"). Z toho vyplývá, že i asistenti pedagoga by měli mít nepřímou pedagogickou činnost rozvrženou v úvazku a zaplacenou. Problém je ale v tom, že podle pracovního řádu zaměstnanců škol (vyhláška č. 263/2007 Sb.) spadají do nepřímé pedagogické činnosti i třeba dohledy nad žáky během přestávek - vedení školy Vám tak vždy může říct, že nepřímou pedagogickou činnost vykonáváte během dohledů o přestávkách. Zároveň ale platí, že po Vás vedení školy (až na výjimečné, ojedinělé případy) nemůže vyžadovat žádnou činnost mimo Vaší běžnou pracovní dobu - pokud se tedy porady konají mimo pracovní dobu a vedení školy to není ochotné nějak zohlednit (například přidělením náhradního volna), nemá škola právo po Vás vyžadovat účast. Nejrozumnější řešením by bylo, kdyby Vám vedení školy hodiny nepřímé pedagogické činnosti nad rámec rozvrhu počítalo, a pak byste za ně někdy dostala den náhradního volna (třeba o prázdninách, na které Vám nebude zbývat dovolená).
Je v náplni práce AP i doprovod žáka na odborný výcvik?
Šárka Dohnalová
05.06. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, pracuji jako AP na odborném výcviku. Chci se zeptat, jestli je náplní AP i doprovod žákyně na odborný výcvik. Ráno ji vyzvednu ve škole a jedu s ní autobusem do místa pracoviště OV. Mám za to, že doprovod mimo výuku je spíš osobní asistence a není náplní práce AP, ten by měl asistovat učiteli a žákovi až v místě pracoviště po dobu výuky OV. Děkuji za odpověď, hezký den. Dohnalová
Odpověď: Dobrý den, hlavní pracovní činnosti asistenta pedagoga jsou legislativně definovány v §5 vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb.) - podle textu vyhlášky do práce asistenta pedagoga patří i "pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování", přičemž pomoc při pohybu není limitována jen na budovu školy, ale může se odehrávat i v rámci vyučování realizovaného mimo budovu školy. Pokud tedy Váš doprovod žákyně probíhá podle instrukcí učitele (nebo ředitele školy), je vše v pořádku - jako asistentka pedagoga můžete mít takovou činnost v náplni práce.
Můžeme získat asistenta pedagoga na více dětí s PO2 ve třídě?
Kateřina Svobodová
05.06. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den. Jsem učitelka 3.třídy a zajímá mě, zda by byla jakákoliv možnost získat do třídy asistenta pedagoga. Ve třídě mám 4 děti s PO2 (dyskalkulie, dyslexie, dysortografie), 3 děti PO1( porucha pozornosti, pásmo podprůměru a ADHD s léky) a jednoho cizince. Další 2-3 děti půjdou na vyšetření. Děti je ve třídě 20. Velice by pomohlo, mít ve třídě asistenta k těmto dětem na dopomoc s vysvětlením atd. Ovšem PPP řekla, že není žádný nárok, muselo by být dítě s PO3. Je, prosím, jakákoliv možnost na získání AP a pomoc těmto dětem? Moc děkuji za odpověď. K. S.
Odpověď: Dobrý den, v systému podpůrných opatření (řídí se podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) může poradenské zařízení doporučit asistenta pedagoga skutečně jen žákovi ve třetím nebo vyšším stupni podpory. Na Vašem místě bych se pokusil kontaktovat PPP, vysvětlit jim situaci ve třídě a požádat je, aby při diagnostice některého z dalších žáků zvážili možnost přidělení třetího stupně podpůrných opatření a doporučení asistenta pedagoga. (Stejně tak může PPP při příští rediagnostice některého z žáků, kteří jsou aktuálně na druhém stupni podpůrných opatření, zvýšit podporu na třetí stupeň a doporučit asistenta k tomuto žákovi.) Při komunikaci s poradnou můžete využít i podporu výchovného poradce - nebo, máte-li, i školního speciálního pedagoga - od Vás ze školy. Žádná jiná obecně dostupná alternativa, jak získat do třídy asistenta pedagoga, v současnosti bohužel neexistuje.
Může v jedné třídě vedle učitele vykonávat v rámci podpůrných opatření přímou pedagogickou činnost asistent pedagoga a další pedagogických pracovník na 0,5 úvazku?
Adéla Dluhošová
04.06. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, zajímalo by mě, zda může v jedné třídě vedle učitele vykonávat v rámci podpůrných opatření přímou pedagogickou činnost asistent pedagoga a další pedagogických pracovník na 0,5 úvazku? Dále by mne zajímalo, zda má v rámci podpůrných opatření další pedagogický pracovník na 0,5 úvazku stejný poměr přímé a nepřímé pedagogické činnosti jako ostatní učitelé na 1. stupni? To znamená při 0,5 úvazku 10/10 hodin? Děkuji. Adéla Dluhošová
Odpověď: Dobrý den, ano, může. Podle současného znění §17 vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb., ve znění novelizace vyhláškou č. 248/2019 Sb.) mohou v běžných školách a třídách vykonávat pedagogickou činnosti "souběžně nejvýše tři pedagogičtí pracovníci" tedy klidně zde může být učitel, asistent pedagoga a další pedagogický pracovník.. Nastavení poměru přímé a nepřímé pedagogické činnosti záleží na pracovní pozici dotyčného. Podpůrná opatření sice zmiňují "dalšího pedagogického pracovníka", to ale není pracovní zařazení - v praxi školy tedy musí být zařazený jako učitel (to je nepravděpodobnější varianta), event. jako vychovatel... Za předpokladu, že jde o pracovní zařazení "učitel", poměr přímé a nepřímé činnosti se stanovuje jako pro učitele přiměřeného stupně a ročníku.
Mám jako AP právo nepřímou činnost? Mohu si ji nechat proplatit zpětně?
Hana Vostrejžová
23.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, pracuji v MŠ a můj úvazek je stanoven paní ředitelkou 30 hodin týdně přímé činnosti AP, který i vykazuji v měsíčním výkazu. Chtěla jsem se zeptat, zda mám mít v úvazku zahrnutou dle vyhlášky č. 248/1019 Sb., i nepřímou činnost (účastním se porad, akcí apod.). Pokud tak není a jestliže mám na ni nárok, jakým způsobem si mohu zažádat o její zpětné proplacení od ledna 2020. Hana Vostrejžová
Odpověď: Dobrý den, pokud pracujete na pozici asistentky pedagoga, měla byste mít v úvazku zahrnutou i nepřímou pedagogickou činnost - to vyplývá ze zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb., §22a), který říká, že nepřímou pedagogickou činnost mají vykonávat všichni pedagogičtí pracovníci (tedy i asistenti pedagoga). Podle vyhlášky by nepřímá pedagogická činnost asistenta pedagoga měla být v rozsahu 10% z úvazku. Se zpětným proplácením nepřímé pedagogické činnosti jsem se dosud nesetkal a předpokládám, že to možné není. Nicméně si pro budoucnost požádejte vedení školy o zařazení nepřímé pedagogické činnosti do placených hodin úvazku. Jiná situace by byla, pokud byste pracovala na pozici školní asistentky - školní asistenti jsou totiž vedeni jako nepedagogičtí pracovníci a jejich pracovní doba se tak na přímou a nepřímou pedagogickou činnost vůbec nedělí.
Je možný získat jako AP plný úvazek v základní škole speciální?
Patrick Malý
09.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, je možnost získat plný úvazek v základní škole speciální nebo jde plný úvazek pouze ve školce a zda záleží jaké vzdělání má AP a podle toho určuje ředitel úvazek je to pravda ? Já jsem pouze na výchovné práce. s pozdravem Malý.
Odpověď: Dobrý den, financování pozice asistenta pedagoga v ZŠ speciální je po posledních změnách poměrně složité - výše dotace, kterou škola na asistenta dostane, záleží na ročníku, počtu žáků, závažnosti jejich postižení... principiálně je ale určitě možné, aby škola dostala dotaci, která pokryje i celý úvazek asistenta pedagoga. To, zda ředitel dá přednost asistentovi na vyšší nebo nižší úrovni, je ve speciálních školách nyní na řediteli. Dá se předpokládat, že ředitelé upřednostní asistenty na vyšší úrovni, ale nemusí to být pravidlo - někde může ředitel dát naopak přednost asistentovi bez maturity. Úvazek asistenta nezáleží na vzdělání, ale na výši dotace, kterou na asistenta škola dostane od státu.
Kde najít uplatnění jako pomocný vychovatel?
Martin Valenta
09.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chci se zeptat je možnost získat někde uplatnění jako pomocny vychovatel nebo tuto funkci teď zastává Asistent pedagoga na nižší úrovni činnosti ? Chtěl bych najít uplatnění ve družině nebo v dětském domově ale jsem pouze vyučená a mám kurz Pomocné vychovatelky. Houšková
Odpověď: Dobrý den, nevím přesně, o jaký kurz "pomocný vychovatel" jde, nicméně oficiálně platí, že požadavky na kvalifikaci se jak u vychovatele, tak i u asistenta pedagoga řídí podle zákona o pedagogických pracovnících (zákon č. 563/2004 Sb., §16 a §20). Na místo vychovatele je podle zákona nutné mít maturitu, vyučení (předpokládám, že bez maturity) na místo vychovatele nestačí. Pozici označenou jako "pomocný vychovatel" zákon nezná. Pozice asistenta pedagoga je rozdělena na dvě úrovně, přičemž na nižší úrovni stačí mít středoškolské vzdělání bez maturity a příslušný kvalifikační kurz - tady ale neumím posoudit, jestli Vámi absolvovaný kurz je pro pozici asistentky dostatečný, protože nevím, jaký kurz přesně máte. V družině nebo v dětském domově pracují v první řadě vychovatelé, ale v mnoha zařízeních jim pomáhají i asistenti pedagoga.
Může mít AP ranní školní družinu?
Kateřina Kamešová
07.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, může ten, kdo je asistent a vychovatel (2 prac. poměry), mít ranní družinu? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, v principu je možné, aby jak vychovatel, tak i asistent pedagoga byl zapojen do práce ranní družiny (tedy pokud tomu nebrání nějaké konkrétní ustanovení v jeho pracovní smlouvě). Určitě by ale nemělo docházet k souběhu funkcí - tj. dotyčný by v družině měl být buď jako asistent pedagoga nebo jako vychovatel (nesmí být v jeden okamžik obojí současně). Pokud jde o běžnou školu, měla by být přítomnost asistenta pedagoga podmíněná i přítomností žáka, ke kterému byl doporučen - nemělo by docházet k tomu, že asistent pedagoga bude mít stálou službu v družině, kam "jeho" žák vůbec není přihlášen.
Můžeme se jako rodiče bránit propuštění asistenta?
vojtech urban
06.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den. Máme přiděleného asistenta pro syna a škola z ekonomických důvodů jeho místo ruší. Učitelky mají dojem, že jim ubírá peníze a prý je zbytečný. Starší učitelé jsou zásadně proti asistentům a prý jsou zbyteční. Nevíme co máme dělat a nejsme sami. Bez asistenta budou dotyčné děti úplně na odpis. Děkuji za radu Urban
Odpověď: Dobrý den, ta situace je odlišná v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné nebo ve speciální škole. Pokud jde o asistenta pedagoga v běžné škole, je jeho místo zřízeno na základě doporučení poradenského zařízení (PPP nebo SPC), pravděpodobně přímo na základě diagnostiky Vašeho syna. V takovém případě škola dostává dotaci na plat asistenta pedagoga (po dobu platnosti doporučení z poradenského zařízení), kterou musí využít k zaměstnávání asistenta pedagoga. Pokud poradenské zařízení asistenta doporučilo, škola je povinna doporučení respektovat a udělat vše pro to, aby asistenta sehnala a zaměstnala. Pokud jde o školu speciální, tak tam jsou asistenti financováni prostřednictvím státní dotace, která jde přímo na asistenta (doporučení poradenského zařízení zde nehraje žádnou roli). Nicméně je pravda, že stát financování asistentů ve speciálních školách od letošního ledna zpřísnil, a je možné, že některé speciální školy nově už na dotace na asistenta nedosáhnou - v takovém případě se bohužel nedá dělat nic jiného, než protestovat proti politice státu, který se rozhodl počet asistentů redukovat. Je mi líto, že pro Vás nemám povzbudivější zprávy. Každopádně bych se na Vašem místě snažil zjistit (zejména v kontaktu se školou), kde došlo ke změně a proč asistent už nadále nemůže být zaměstnán.
Jak se stát asistentem pedagoga?
Lucka F.
04.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, přemýšlím o tom, že se stanu asistentem pedagoga. Mám ukončené SŠ vzdělání, jsem matka 2 dětí školou povinných. Prosím o radu, jaký je postup. Děkuji za informace.
Odpověď: Dobrý den, pro získání kvalifikace na pozici asistentky pedagoga si musíte doplnit pedagogické vzdělání - nejsnáze v kvalifikačním kurzu "studium pedagogiky" (ve variantě pro asistenty pedagoga, má min. 80 výukových hodin) nebo v kurzu "studium pro asistenty pedagoga" (má min. 120 hodin, z čehož ale až 40 hod. může být praxe). Tipy na některé organizace, které tyto kurzy nabízejí, najdete na našem webu - zde: http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-kurzy Dokud nebudete mít doplněnou pedagogickou kvalifikaci, může Vás škola přijmout na pozici asistentky pedagoga pouze jako nekvalifikovanou (jedině pod podmínkou, že se o místo nebude ucházet jiný kvalifikovaný zájemce).
Jak mám v této době napsat správně Report o činnosti v MŠ?
Radka Hartmanová
04.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, v této době, kdy je naše MŠ uzavřena z důvodu přerušení docházky dětí - Covid, chtěla jsem se zeptat, jak správně psát reporty o činnosti - co napsat? Více méně nyní tvořím pomůcky, lameluji, vkládám nabídky činností pro děti na webové stránky školky, pomáhám s plakáty k zápisu do MŠ. Co ale napsat, aby bylo vše správně, dle pravidel? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, nepíšete, na jaké pozici přesně pracujete, ale předpokládám, že jde o školního asistenta (u těch je psaní reportů častější než u asistentů pedagoga). Na psaní výkazů činnosti neexistuje žádný úplně přesný návod, je to do značné míry na Vás, jen se musíte držet své oficiální náplně práce. Na obecné rovině se mezi pracovními úkoly školního asistenta uvádí "podpora učitele při administrativních a organizačních činnostech", dbejte tedy na to, aby uváděné aktivity byly v souladu s touto částí práce školního asistenta, event. aby byly v souladu i s Vaší konkrétní náplní práce (uvedenou ve Vaší pracovní smlouvě). Důležité je pak také to, aby s uváděnými činnostmi souhlasil Váš zaměstnavatel. Když dodržíte tyto základní podmínky, měl by být report činností bez problémů.
Krácení úvazků AP
Iva
01.05. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den,pracuji druhým rokem jako AP na prvním stupni ZŠ.Pracuji jako sdílený asistent, mám na starosti 3 děti.Mám 0,75 úvazek 17 let praxe,plat.tř.7 beru cca 15000,- čistého/žádný a.p na naší škole nemá celý úvazek / a teď nám chodí děti do PPP na nová vyšetření po roce s tím, že je dětem krácen a.p na úvazku... např.u chlapce s vývojovou dysfasií na 15,5 hod. týdně, myslím si, že je to zcela nedostačující pro tohoto chlapce a bude mít veliké problémy např.pri výchovavách u kterých už a.p mít nebude.Budí to dojem, že trend poraden je snižovat úvazky a.p a tak se jich elegantně zbavit.Z PPP nebyl nikdo navštívit naši školu za celou dobu co např.tento chlapec pracuje s a.p a nikoho nezajímá např.názor třídní učitelky na to zda chlapci a.p pomáhá a potřebuje ho nebo nepotřebuje,matka uvedla pouze že se zlepšil a hotovo ale čím to je ? Co dělat proti tomuto stavu.Muže např otec, který má s matkou chlapce ve střídavé péči podat návrh na přezkoumání.Proč se poradny neinformují ve škole.Děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den, omlouvám se za zpoždění s odpovědí, Váš dotaz mi z neznámého důvodu "spadl" do nevyžádané pošty, kde jsem ho našel až dnes. Pokud poradna (PPP) rozhodne o snížení úvazku, existuje možnost se odvolat - požádat o revizi nového doporučení. Tuto možnost (požádat o revizi) má jak zákonný zástupce žáka, tedy i otec chlapce, tak i škola. Požádat o revizi doporučení lze do 30ti dnů od vydání doporučení, za současných okolností si ale umí představit, že by škola nebo zákonný zástupce podali žádost o revizi i později (s odůvodněním odkazujícím na mimořádný stav). Více informací najdete zde: http://www.nuv.cz/kontakty/revize. To, že poradny snižují úvazky asistentů, nás mrzí, mnohdy se ovšem proti tomu dá bránit jen málo. Možnost požádat o revizi doporučení ale určitě zvažte.
Jaký plat má asistent v MŠ? Můžu začít pracovat jako učitelka, když začnu studovat VŠ?
Adéla
21.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mám středoškolské vzdělání s maturitou a k tomu kurz Asistenta pedagoga - osvědčení. Měla bych mít možnost jít pracovat do MŠ, kde budou od září obsazovat tuto pozici. Mělo by se jednat o úvazek 0,8, pokud vím tak 6 hodin denně pracovní doba. Zřejmě se jedná o čerpání z jakýchsi šablon, ze kterých MŠ pokryje mzdu asistenta. Je možné se někde dozvědět, jak tato částka, tedy mzda pro asistenta vychází, či je to v režii dané MŠ? Další dotaz zní, pokud bych byla v dané MŠ jako asistent a zároveň začala studovat pedagogickou školu, abych si doplnila vzdělání a mohla tak začít pracovat jako učitelka, je možné již v dané školce jako učitelka působit, pokud mám již zahájené studium a do určité doby si požadované vzdělání doplnim? Děkuji, Adéla
Odpověď: Dobrý den, mzdy asistentů mohou být dost různé - navíc pokud jde o pozici hrazenou ze šablon, nebude to asistent pedagoga, ale školní asistent (a i v tom je rozdíl). Na mzdu je tak nejlepší zeptat se přímo ve škole, která asistenta shání. Co se týká učitelského vzdělání, tak tam platí, že kvalifikaci na pozici učitelky získáte teprve ve chvíli, kdy úspěšně ukončíte studium daného oboru - do té doby na pozici učitelky nejste kvalifikovaná. Zároveň ale platí (podle §22 zákona o pedagogických pracovnících), že ředitel Vás dočasně může vzít na místo učitelky i jako nekvalifikovanou - ovšem jen pod podmínkou, že se o danou pracovní pozici neuchází jiný (už kvalifikovaný) zájemce.
Jaké je mzda AP při desetileté praxi vychovatelky v družině?
Marta
21.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, měla bych zájem o práci AP, jakou bych mohla mít mzdu? Jestliže mám vystudovanou Střední ped. školu, obor: Předškolní a mimoškolní pedagogika, desetiletou praxi vychovatelky v družině a VŠ jako historik umění (BC). Děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den, to bohužel nelze přesně říct - mzdy asistentů pedagoga mohou být různé. Obecně platí, že asistenti pedagoga mají být řazeni do 4. až 9. platové třídy podle tabulky platné pro pedagogické pracovníky; při výběru konkrétní platové třídy záleží hlavně na tom, kolik peněz dostala škola na asistenta od státu (a to je různé). Nejčastěji bývají asistenti pedagoga v 7. nebo 8. platové třídě, což při desetileté praxi ve školství odpovídá cca 20 až 25 tisícům Kč hrubého (měsíčně, základní mzda, při plném úvazku). Ale je to opravdu různé - nejlepší je vždy zeptat se přímo ve škole, která asistenta shání.
Mohu dělat AP, když mám maturitu, ale studovala jsem sociálně-správní činnost?
Denisa Špičková
20.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli bych mohla dělat asistenta pedagoga pokud mám maturitu, ale vystudovala jsem sociálně-správní činnost. Předem děkuji za odpovědi Denisa Špičková
Odpověď: Dobrý den, kvalifikační požadavky na asistenta pedagoga se řídí podle §20 zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb.). Zjednodušeně se dá říct, že zákon pro získání kvalifikace asistenta pedagoga vyžaduje buď absolvování pedagogického oboru (na SŠ, VOŠ nebo VŠ) anebo absolvování kvalifikačního kurzu. Obor sociálně-správní činnost není považován za obor s pedagogickým zaměřením (jde o obor se zaměřením na sociální práci), jako jeho absolventka proto nejste zatím pro pozici asistentky pedagoga dostatečně kvalifikovaná. Pro získání kvalifikace byste si měla doplnit alespoň kvalifikační kurz pro asistenty pedagoga. Zároveň ale (podle §22 zákona) platí, že ředitel školy Vás může dočasně přijmout i jako nekvalifikovanou, a to pod podmínkou, že se o místo nebude ucházet jiný (už kvalifikovaný) zájemce.
Mám jako školní asistentka v MŠ právo na ošetřovné?
Marcela
20.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, jsem jako školní asistent (ne asistent pedagoga) v MŠ. Jsem v jednotřídce (věk od 2,5 let do 7 let). V době koronavirové jsem si chtěla vzít ošetřovné na syna, ale nebylo mi umožněno, protože prý jsou na mne šablony a já na to nemám právo, že by školka musela vracet dotace. Jaké mám prosím možnosti??
Odpověď: Dobrý den, omlouvám se, ale v tomto Vám pomoci neumím. Za celou dobu existence školních asistentů hrazených ze šablon existuje zmatek ohledně jejich možností čerpání ošetřovného - a ačkoli to trvá už několik let, žádná ze zodpovědných institucí v tom zatím neudělala jasno. S dotazem ohledně ošetřovného se tak budete muset obrátit rovnou na zodpovědnou instituci, tedy na ministerstvo školství. Alternativním řešení by mohla být práce z domova - o tom víc na našem webu, zde (o školních asistentech pojednává závěrečná třetina článku): http://www.asistentpedagoga.cz/co-mohou-delat-asistenti-v-dobe-zrusene-prezencni-vyuky-ve-skolach
Potřebuji na to, abych se z AP stala učitelkou na 1. stupni ZŠ, vystudovat 5 let VŠ?
Katka
14.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, pracuji třetí rok jako AP na prvním stupni ZŠ. Mám ale vystudovanou VŠ ekonomického oboru a ráda bych se do budoucna stala učitelkou. Jaké mám možnosti, abych se mohla stát učitelkou? Nemám v plánu studovat pět let učitelství. Ráda bych využila, že už jednu VŠ mám. Stačí mi nějaké pedagogické minimum? Nabízejí se kurzy pedagogického minima s různým počtem hodin. Jaký kurz by byl pro mně vhodný? Případně nějaké jiné doplňující studium? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pokud byste se chtěla stát kvalifikovanou učitelkou v základní škole, je pro Vás - obávám se - jedinou možnou cestou projít pětiletým vysokoškolským studiem. Doplňkové kurzy (ve formátu pedagogického minima) jsou pro získání kvalifikace učitele v ZŠ dostupné pouze pro ty zájemce, kteří mají předchozí VŠ studium také v pedagogickém oboru. Pomocí doplňujících kurzů takzvaného CŽV (celoživotního vzdělávání) byste ve Vašem případě mohla získat kvalifikaci pro pozici učitele na střední škole - ve výuce předmětů odpovídajících Vašemu původnímu ekonomickému vzdělání. Pro podrobnější informace o požadavcích na kvalifikace jednotlivých učitelských profesí se můžete podívat do zákona o pedagogických pracovnících (který požadavky na kvalifikace stanovuje) - zákon najdete např. zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563 Anebo můžete počkat - ministerstvo školství plánuje budoucí novelizací zákona zmírnit požadavky na kvalifikaci učitelů, tak třeba to přinese i nějaké nové možnosti Vám (na prvním stupni ZŠ ale bude požadavek příslušného vysokoškolského vzdělání vyžadován asi vždy).
Nebyla mi při uzavřené škole proplacena dohoda. Je to tak správně? Jaké mám možnosti?
Kristýna Kafková
14.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, Jsem zaměstnaná jako asistent pedagoga ve státní škole. Mám 0,6 úvazku. Dále pracuji ve školní družině, ale ta je mi proplácena na dohodu. Škola je nyní uzavřena a v první výplatě od uzavření škol mi dohoda nebyla proplacena. Je to tak správně? Jaké mám možnosti? Manžel je OSVČ a vzhledem k tomu, že jsem doma já, nemá možnost si vzít ošetrovné na naše dva syny. Nebo se pletu? Děkuji za odpověď. Kafková
Odpověď: Dobrý den, záleží na tom, o jakou dohodu se jedná - předpokládám ale, že jde o DPP (dohodu o provedení práce), u které se skutečně proplácejí jen reálně odpracované hodiny... to, že Vám dohoda ve výplatě chybí, je tedy v pořádku. Lituji, že pro Vás nemám lepší zprávy. V možnostech OSVČ se bohužel nevyznám, to jde mimo téma naší poradny, k tomu tedy budete muset zjišťovat informace jinde.
Je pravda, že se má pro tento rok nějakým způsobem změnit kvalifikace na asistenta pedagoga?
Martin Valenta
09.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, je pravda, že se má pro tento rok nějakým způsobem změnit kvalifikace na asistenta pedagoga? Pokud ano, tak jakým? A bude stále možnost vykonávat práci asistenta pedagoga bez maturity? S pozdravem Valenta
Odpověď: Dobrý den, ano, v poslanecké sněmovně se letos projednává možná změna zákona o pedagogických pracovnících, která by - pokud by jí poslanci a následně i senátoři schválili - mohla změnit i požadavky na kvalifikaci asistentů pedagoga. Pokud změna projde (což nikdy není předem jisté), změnily by kvalifikační kurzy pro asistenty - kurz "studium pro asistenty pedagoga" by byl nově dostatečný jen pro nižší úroveň asistentské profese; kurz "studium pedagogiky" by byl dostatečný i pro vyšší úroveň asistentské profese, ale počet hodin studia v tomto kurzu by vzrostl. Každopádně pokud změna projde, i nadále budou moct jako asistenti pracovat i lidé bez maturity (s potřebným kvalifikačním kurzem), byť - stejně jako dnes - budou moct být zaměstnáni jen na nižší úrovni asistentské profese.
Jaká jsou kritéria pro výběr vhodného kandidáta na AP?
Kateřina Houšková
07.04. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Mám dotaz ohledně výběru vhodného asistenta pedagoga. Když se mi přihlásí na volné místo asistenta pedagoga žena s výučním listem a kurzem asistentky pedagoga a žena s maturitou bez kurzu asistentky, které musím dát dle zákona přednost? Je důležitější maturita? První splňuje kvalifikaci, ale nesplňuje vzdělání, druhá splňuje vzdělání, ale je nekvalifikovaná. Chápu to tak správně?
Odpověď: Dobrý den, pokud Vám poradenské zařízení doporučilo asistenta pedagoga na "vyšší úrovni" (oficiálně asistent pedagoga podle odstavce 3, §5 vyhlášky č. 27/2016 Sb., v dokumentaci označován také jako P2), měl by mít asistent min. SŠ s maturitou a pedagogické vzdělání k tomu (alespoň kvalifikační kurz pro asistenta). V takovém případě jsou obě uchazečky nekvalifikované - jedna protože nemá maturitu, druhá protože nemá pedagogické vzdělání (kurz). Pokud se Vám nepřihlásí žádný jiný (kvalifikovaný) uchazeč, můžete dočasně přijmout tu, která se Vám více zamlouvá - jako nekvalifikovanou. Pokud by Vám poradenské zařízení doporučilo asistenta na "nižší úrovni" (oficiálně asistent pedagoga podle odstavce 4, §5 vyhlášky č. 27/2016 Sb., v dokumentaci označován také jako P4) nebo pokud byste asistenta sháněla do speciální školy, nebyla by podmínkou maturita - v takovém případě by byla kvalifikovaná zájemkyně s výučním listem a asistentským kurzem, té byste pak musela dát přednost.
Mám nárok jako AP na mzdu, když je moje MŠ zavřená?
Miroslava Gasparikova
31.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, jsem AP ve státní MŠ od 1.9.2019 na dobu určitou 3 roky. Kvůli momentální epidemii je MŠ uzavřena. Na jakou mzdu mám nárok? Jako ped. prac. a státní zaměstnanec mám nárok na 100% mzdu nebo si musím vzít studijní volno, dovolenou nebo ošetřovačku? Mohu kvůli překážce ve výkonu práce dostat výpověď? Děkuji moc za odpověď. Gašparíková
Odpověď: Dobrý den, záleží na tom, na jakém řešení se s vedením MŠ domluvíte. Pokud byste dostala například náhradní práci (třeba přípravu materiálů pro práci s dětmi, úpravu učeben apod.), byla byste normálně v zaměstnání a dostávala byste běžnou mzdu. Pokud byste měla dovolenou nebo studijní volno, máte nárok na náhradu mzdy, který svou výší v podstatě odpovídá standardnímu platu. Pokud byste šla s vlastním dítětem na "ošetřovačku", dostávala byste aktuálně 60% mzdy. Propustit Vás zaměstnavatele může vždy, protože ale už nejste ve zkušební době, musel by u Vás zaměstnavatel při výpovědi dodržet dvouměsíční výpovědní lhůtu - zaměstnaná byste tedy byla pravděpodobně až do doby, kdy se provoz škol opět obnoví, a proto by takové propuštění zaměstnavateli nepřineslo žádné úspory a dost by postrádalo logiku.
Je bakalářské studium a pedagogické fakultě v oboru sociální práce a následně navazující magisterské studium v oboru řízení volnočasových aktivit dostačující vzdělání na pozici AP?
Martina Šostoková
31.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mohu pracovat jako asistent pedagoga ve výchovném ústavu, kde požadují splnění podmínek vzdělání odborné kvalifikace dle dle §20 odst. 2 zákona 563/2004 Sb., pokud jsem vystudovala bakalářské studium na pedagogické fakultě v oboru sociální práce a následně navazující magisterské studium v oboru řízení volnočasových aktivit (studium je totožné jako pedagog volného času a vychovatelství)?
Odpověď: Dobrý den, požadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga se řídí uvedeným paragrafem zákona (tedy podle §20, zákona č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) - podle tohoto paragrafu zákon je vysokoškolské vzdělání pro pozici asistenta pedagoga dostatečné, pokud jde o vzdělání ve "studijním programu v oblasti pedagogických věd". Tedy každý, kdo vystudoval obor s pedagogickým zaměřením, je na místo asistenta pedagoga kvalifikovaný. U Vás záleží na oboru. V bakalářském studiu obor "sociální práce" není považován za obor s pedagogickým zaměřením (něco jiného by byl např. obor "sociální práce a sociální pedagogika", tam už pedagogické zaměření je). Pokud byste ale v magisterském studiu měla pedagogické zaměření jasně specifikované v oboru, absolvování tohoto oboru by Vám na pozici asistentky stačilo. Pokud byste ani v magisterském studiu neměla pedagogické zaměření oboru, musela byste si doplnit kvalifikační kurz pro asistenty. Pokud by se ale na dané místo ve výchovném ústavu nikdo jiný nehlásit, mohli by Vás do ústavu přijmout i nyní, dočasně jako nekvalifikovanou.
Práce ve stavu nouze
Andrea
19.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, pracuji jako školní asistent přes šablony, nyní když je škola i školka zavřená jako prevence nákazy, musím chodit do práce a vykonávat nějakou činnost, ale ta v podstatě pro mne kromě úklidových prací a administrativní podpory pedagogů žádná není a raději bych vykonávala dobrovolnickou činnost, pomoc občanům, tam kde je potřeba. Chtěla bych se zeptat, zda na to mám právo, případně, kde zjistit víc informací. Předem děkuji
Odpověď: Dobrý den, současná situace je pro všechny nová a pro nikoho není snadné se v ní orientovat. Nicméně z hlediska obecných principů postupuje vedení Vaší školy správně - úkolem zaměstnavatele je dát zaměstnanci za úkol činnost odpovídající jeho náplni práce. A u školního asistenta podpora učitele náplni práce odpovídá. Maximálně, pokud byste chtěla podpořit efekt své práce, můžete se s vedením školy domluvit, jestli byste třeba nemohla občas zanést zadání domácí práce žákům, u kterých se dá předpokládat, že mají doma menší podporu od rodičů nebo že třeba nemají přístup na internet (a tudíž ani k zadání práce od učitelů) - taková činnost by také odpovídala náplni práce školního asistenta a dotyčným žákům by určitě pomohla.
Kde se může uplatnit Pedagog volného času s kvalifikačním kurzem na 40 hodin?
Patrick Malý
18.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den , v současné době si dělám 40 hodinový kurz zaměřený na Pedagoga volného času pokud kurz úspěšně dokončím budu moc pracovat jako pedagog volného času který vykonává pouze dílčí pedagogickou činnost zajímalo by mě co si mám pod tímhle pojmem představit a kde takový člověk který má pouze výuční list se může uplatnit s pozdravem a přáním hezkého dne Patrick Malý
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale to přesně nevím. Náš web je zaměřený na profese asistentů pedagoga a školních asistentů, o práci pedagogů volného času mám informací jen minimum. Předpokládám, že uplatnění by mělo být hlavně v DDM a podobných organizacích, ale s jistotou to nevím. Každopádně, na Vašem místě bych se tato upřesnění ptal organizátorů kurzu, který studujete - pokud poskytují kvalifikační vzdělání se zaměřením na nějakou profesi, měli by znát její možné uplatnění.
jak je to s mateřskou dovolenou u AP se smlouvou na dobu určitou?
Veronika
14.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chci se zeptat jak je to u AP s mateřskou dovolenou. Většina úvazků je pouze na dobu určitou, tak mě zajímá zda má AP nárok na stejnou mateřskou dovolenou jako zaměstnanci na dobu neurčitou nebo je to jinak. Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, ano, pokud asistent pedagoga pracuje na základě pracovní smlouvy (což splňují téměř všichni asistenti pedagoga) má nárok na mateřskou dovolenou srovnatelný s pracovníky v jakékoli jiné profesi. Samozřejmě ale musí splnit obecně stanovené nároky pro tuto formu finanční podpory - podrobně rozepsané tyto nároky/podmínky najdete zde: https://www.cssz.cz/web/cz/penezita-pomoc-v-materstvi
Jak se stát asistentem pedagoga? Jaký plat má asistent s kurzem?
Šárka Polášková
12.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mám dotazů víc. Mám vzdělání v jiném oboru s maturitou. Chtěla bych dělat asistenta pedagoga. Stačí tedy udělat si pouze kurz? Pokud ano je pak platově rozdíl mezi kurzem a VŠ? Moc se nevyznám v platových třídách. Jaký bych měla plat s kurzem pri plném úvazku? Pod jakým názvem hledat kurz? Je potom reálné v praxi najít práci pouze s kurzem? Předem děkuji za odpovědi.
Odpověď: Dobrý den, k Vašim dotazům: Ano, máte-li středoškolské vzdělání s maturitou v nepedagogickém oboru, pro získání kvalifikace asistentky pedagoga bude stačit, když si doděláte kurz. Platové zařazení asistentů pedagoga se pohybuje mezi 4. a 9. platovou třídou podle tabulky platů platné pro pedagogické pracovníky, přičemž o zařazení do konkrétní třídy rozhoduje ředitel + důležitou roli hraje také to, jak vysokou dotaci dostane škola na plat asistenta pedagoga od státu. Výše vzdělání nemusí být pro platové zařazení asistenta rozhodující - jinak řečeno, mezi platem asistenta s kurzem a platem asistenta s VŠ nemusí být žádný rozdíl. Nejčastější platové zařazení asistentů pedagoga se dnes pohybuje okolo 7. nebo 8. platové třídy, což při praxi nižší než dva roky znamená 18.610,- (7. tř.) /resp. 23.590,- (8. tř.) hrubého (plus případné mimotarifní příplatky) za plný úvazek. Kvalifikační kurzy jsou dvojího typu: Já bych doporučil "studium pedagogiky" ve variantě "b", které je určena pro asistenty pedagoga. Alternativně pak můžete získat kvalifikaci i v kurzu "studium pro asistenty pedagoga". A ano, s maturitou a kvalifikací získanou v kurzu je aktuálně v praxi reálné získat místo asistenta pedagoga, poptávka ze strany škol je poměrně velká.
Co má dělat nechtěný asistent pedagoga v MŠ? Může působit v jiné třídě?
Katerina Ledlova
12.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, od 1.3 jsem zaměstnaná jako asistent pedagoga v MS. Učitelky jsou staršího ročníku a přesto, že mne vůbec neznají už před mým nástupem zašly za vedením školy, že asistenta nechtějí. Škola jim ale řekla, že jednou je asistent přidělen, tak mají smůlu. Bohužel je ode mne vyžadováno být pouze submisivni až neviditelná. Max když bude dane dítě vyrusovat, vzít ho stranou. Celé dopoledne až do vycházky mají kromě svačiny řízené činnosti a vyžadují ať se speciální pedagozkou a dítětem pracuji v době vycházek. Což je zrovna doba k relaxaci, která je dítěti doporu ena. Chci se zeptat, pokud je již AP přidělen k určité třídě, ale ta ho odmítá s tím, že si ono dítě zvládne samo, je tady možnost pomáhat místo toho v jiných třídach dle potřeby a zdržovat se v té one třídě co nejméně nebo vůbec? Předem děkuji za odpověď. KL
Odpověď: Dobrý den, asi Vás nepotěším, ale pokud je asistent pedagoga doporučený školským poradenským zařízením (pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem) jako podpora ke konkrétnímu dítěti - což je, předpokládám, Váš případ - musí pracovat ve třídě, ve které je dotyčné dítě vzděláváno. A vedení školy má pravdu - pokud poradenské zařízení asistenta doporučilo, škola musí doporučení respektovat a učitelé se musí s přítomností asistenta smířit. Přístup učitelek je ale velmi nešťastný, je vidět, že Vaší podporu neumí smysluplně využívat. Přitom většina učitelů by byla za přítomnost a pomoc asistenta pedagoga ráda. Zkuste průběžně učitelkám svou pomoc a podporu nabízet, snad si časem zvyknou a naučí se s Vámi lépe spolupracovat. Event. můžete ještě celou situaci probrat při nějaké vhodné příležitosti s vedením školy a zeptat se, jestli by pro celý pedagogický sbor školy nešlo někdy zařídit třeba vzdělávací kurz zaměřený na efektivní spolupráci mezi asistenty a učiteli.
Musí být asistent bez maturity, který ale pracuje kvalitně, vždy nahrazen ve chvíli, kdy se přihlásí zájemce s odpovídajícím vzděláním?
Radka
09.03. 2020
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mám prosbu, rada bych se zeptala, jestli v případě, kdy je práce asistenta pedagoga vykonávána kvalitně, s dobrým ohlasem rodičů asistovanych děti, asistentkou se středním vzděláním bez maturity ( S vyucnim listem a poté akreditovanym kurzem pro AP) je nutné, aby byla asistentka “odejita”, protože se na místo AP přihlásila osoba s vyšším vzděláním? Resp. opravdu není možnost, aby si paní ředitelka obhájila stávající asistentku před novou uchazeckou s VS vzděláním? Děkuji moc, kolektiv ucitelek :-)
Odpověď: Dobrý den, asi Vás zklamu, ale z pohledu zákona (o pedagogických pracovnících, č. 563/2004 Sb., §22, odstavec 7) je tato situace poměrně jednoznačná - zákon totiž říká, že ředitel může zajistit výkon činností asistenta pedagoga nekvalifikovaným pracovníkem pouze "pokud prokazatelně nemůže tyto činnosti zajistit pedagogickým pracovníkem s odbornou kvalifikací". Pokud jde o místo asistenta pedagoga, u kterého je vyžadována maturita (tedy vyšší úroveň asistentské profese, oficiálně "asistent pedagoga podle odstavce 3 paragrafu 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb."), ředitel skutečně musí dát přednost uchazeči, který má maturitu. Teoreticky si umím představit výjimku jen v případě, že by více kvalifikovaný uchazeč nesplňoval nějakou jinou důležitou podmínku pro ono konkrétní místo - to je ale jen teoretická úvaha, v praxi to vyzkoušené není. Výše uvedené platí asistenty na "vyšší úrovni" profese, v běžných školách. U asistentů na "nižší úrovni" profese v běžných školách a u asistentů ve speciálních školách je výběr mezi uchazečem s maturitou a uchazečem bez maturity čistě v kompetenci ředitele školy, více kvalifikovaný uchazeč zde přednost mít nemusí.
© Nová škola, o.p.s. 2013