Dnes < > October 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
29
30
Oct 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Nov 1
2
3
4
5
6
7
8
9

Vaše dotazy

Jak je to se suplováním asistentů?
Sandra
01.10. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat na pár otázek. Za prvé se chci zeptat jestli s 0,75 úvazkem mám nárok na nějaké hodiny z nepřímé? Začínám o půl osmé a končím ve dvě hodin od půl druhé do dvou mám nárok na přestávku, jinak od osmé do půl druhé jsem ve třídě. Z toho každé úterý mám všechny přestávky dozor na chodbách, že nestíhám ani dodržovat pitný režim. Za druhé suplování asistentů. U nás je to pravidlo a v jednom kuse asistenti něco suplují od chemie po tělocvik. Žáci nás ve věčině případů neposlechnou a to zrovna v tělesné výchově není nic moc. Nemluvě o tom že v odborných předmětech člověk sám tápe a žáci toho využívají. Vedení šetří peníze, protože nás platit nemusí. Na kurzech asistenta pedagoga nám bylo řečeno že je to zakázané, ale na večině škol to takhle funguje. Neřeknu když je to bývalí pedagog a přešel na práci asistenta jenže někdo kdo má vystudovanou obchodku a tři měsíční kurz tak nemá přece správné vzdělání. A to nemluvě o tom že suplujeme i třídu ve které je dítě z ADHD a jsme tam sami. Učítelé mají k sobě asistentku a asistentka holt musí zvládnout všechno sama. Za třetí doučování děti z intervenci mají hlavně asistenti i když někteří oznámili ze sami měli dyslexii, ale i tak doučuji česky jazyk.... A za čtvrté na pedagické rady nás nikdy nikdo Nezval a ani si to učitele nepřejí. Svůj pracovní stůl nemáme sedíme ve sborově místo učitela co je v kabinetě. Ve třídě buď sedíme vedle žáka nebo kde je místo. Na výlety kde jsme přes noc musíme jezdit, ale pracovní doba co se nám počítá je od 6:00 do 18:00 a zbytek jsme tam asi jen tak z lásky k dětem
Odpověď: Dobrý den, zkusím odpovědět alespoň na to nejdůležitější. V dotazech nezmiňujete svou pracovní pozici, vycházím tedy z předpokladu, že jste asistentka pedagoga (u školního asistenta by to bylo jinak). 1. Jste-li zaměstnána jako asistentka pedagoga, nepřímou pedagogickou činnost byste v úvazku mít měla. Pokud jste placena jako "podpůrné opatření" (na doporučení poradenského zařízení, ke konkrétnímu žákovi), měla by nepřímá pedagogická činnost tvořit 10% z Vašeho úvazku - mělo by jít tedy o 3 hodiny týdně. 2. Suplovat za chybějící učitele by asistenti pedagoga neměli - neodpovídá to charakteru jejich profese a obvykle na to nejsou ani dostatečně kvalifikovaní. Suplování zajišťované asistentem pedagoga se tak připouští jen výjimečně, v ojedinělých případech, kdy ředitel prokazatelně nemůže nahradit chybějícího učitele jiným učitelem. Rozhodně by ale asistenti neměli suplovat nějak pravidelně, ve větším rozsahu nebo opakovaně. 3. Pedagogické intervence ("doučování") asistenti pedagoga realizovat mohou, ale samozřejmě jen v případě, že na to "stačí". Asistent, který má sám problémy se čtením nebo pravopisem, by intervence v oblasti českého jazyka pochopitelně realizovat neměl. 4. Pedagogických rad (zpravidla čtyřikrát ročně) by se asistenti pedagoga účastnit měli - vyplývá to ze školského zákona, který říká, že členy pedagogické rady jsou všichni pedagogičtí pracovníci školy. 5. Podle vyhlášky (č. 27/2016 Sb., §5) asistent pedagoga sice pracuje "podle pokynů jiného pedagogického pracovníka", veškerá práce asistenta pedagoga by ale měla směřovat k podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Do náplně práce asistenta tak může patřit i dohled nad žáky o přestávce nebo třeba pomoc učiteli s přípravou pracovních materiálů, určitě by ale do náplně práce asistenta neměla patřit pomoc sekretářce školy s běžnými provozními záležitostmi.
Je možné požádat si o proplacení kurzu na ÚP?
Pavlína Heřmanová
01.10. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobry den, Jiz delsi dobu premyslim, ze bych se rada stala asistentem pedagoga, momentalne jsem vedena na ÚP a chtela jsem se zeptat, zda je možné si zažádat o proplaceni kurzu asistenta uradem prace. Predem dekuji S pozdravem Pavlína Heřmanová
Odpověď: Dobrý den, vyloučené to není, ale zároveň to určitě není ani žádná běžná služba Úřadu práce. Podle našich zkušeností si většina účastníků kvalifikačních kurzů pro asistenty pedagoga platí kurzovné ze svých vlastních (soukromých) zdrojů, určitě ale nic nezkazíte, když se na Vaší místní pobočce ÚP zeptáte, zda by Vám nemohli na kvalifikační kurz přispět.
Jaká VŠ nabízí vzdělání AP?
Lenka
01.10. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mám dotaz ohledně vzdělání AP na VŠ. Snažila jsem se najít vysokou školu, která nabízí vzdělání pro asistenty pedagoga, ale marně. Existuje ještě nějaká VŠ nebo VOŠ s akreditací? Masarykova univerzita má akreditaci, ale neotevírá obor. Našla jsem pouze NIDV, Nová škola..střední školy s oborem... děkuji za pomoc a informaci. Je možné někde najít literaturu - zdroj - týkající se koncepcí V. Oláha a H. Balabánové? 73/2005 Sb. Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných - § 7 – byla zrušena a novelizována? Pokud bych si chtěla přečíst aktuální verzi... Pěkný den. Lenka Ďulíková
Odpověď: Dobrý den. Tipy na některé organizace, které nabízejí kvalifikační kurzy pro asistenty pedagoga, najdete na našem webu - zde: http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-kurzy U vysokých škol Vám pro získání kvalifikace asistenta pedagoga stačí vystudovat jakýkoli obor s pedagogickým zaměřením - proto VŠ standardně obory s výhradním zaměřením na asistenty nenabízejí, protože jakýkoli pedagogický obor (i jen bakalářský) pro asistenta pedagoga stačí. Zdroj ke koncepci V. Oláha bohužel teď nemohu dohledat, nevím. Práci H. Balábánové můžete najít například v těchto zdrojích: BALABÁNOVÁ, H., 1994. Převýchova není integrace. Učitelské noviny č. 38/ 1994, s. 19. ISSN 0139-5718. BALABÁNOVÁ, H., 1995. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT. Vyhláška č. 73/2005 Sb. byla zrušena v roce 2016 a nahrazena vyhláškou č. 27/2016 Sb. - text současné vyhlášky můžete najít například zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27
Je možné nařídit AP práci jinde než v kmenové třídě? Má AP povinnost suplovat?
Lenka Seidlová
01.10. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je možné nařídit AP práci jinde než ve kmenové třídě a to v době, kdy má AP ve "své" třídě přítomny žáky, se kterými má řádně pracovat. A ještě bych potřebovala vědět, zda je povinností AP "suplovat" hodiny za nepřítomné pedagogy. Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Asistent pedagoga představuje (podle §16 školského zákona) podpůrné opatření ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - práci "jinde" (mimo "jeho" třídu) mu nařídit lze, ale jen za předpokladu, že tato činnost pomůže učiteli, aby on sám (učitel) získal více času na práci s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami. Rozhodně není možné asistenta poslat jinam, do jiné třídy, aniž by z toho "jeho" žák měl nějaký prospěch. Suplovat za chybějící učitele by asistenti pedagoga neměli - neodpovídá to charakteru jejich profese a obvykle na to nejsou ani dostatečně kvalifikovaní. Suplování zajišťované asistentem pedagoga se tak připouští jen výjimečně, v ojedinělých případech, kdy ředitel prokazatelně nemůže nahradit chybějícího učitele jiným učitelem. Rozhodně by ale asistenti neměli suplovat nějak pravidelně, ve větším rozsahu nebo opakovaně.
Mohli byste vysvětlit pojmy sdílený a nesdílený asistent?
Denissa
01.10. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, můžete mi prosím vysvětlit pojem sdílený asistent a nesdilený asistent jako AP mam uvazek 0,5 a mam přiřazený 4 deti s doporučením z PP. Ale nelze se potom věnovat se každému 20/hod týdne na jednoho žaka. Z poradny musi byt potvrzeni ze potřebuji AP k zakovi nebo zalezi na ucitelovi zda mu přiřadí sám AP? Dekuji ta odpověď Langová
Odpověď: Dobrý den, asistent pedagoga je oficiálně (podle §16 školského zákona) vedený jako "podpůrné opatření" ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Toto podpůrné opatření musí doporučit školské poradenské zařízení (tedy pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum). Termín "sdílený asistent pedagoga" označuje asistenta, jehož podporu poradenské zařízení doporučilo k více různým žákům se speciálními vzdělávacími potřebami - podle vyhlášky (č. 27/2016 Sb., §5) může jít až o čtyři žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří dohromady sdílejí podporu jednoho asistenta. Máte-li na pozici sdíleného asistenta pedagoga poloviční úvazek pro 4 žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znamená to, že máte podpoře vzdělávání všech těchto čtyř žáků věnovat dvacet hodin týdně (respektive 18 hodin přímé podpoře a 2 hodiny tzv. nepřímé pedagogické činnosti). V praxi v rámci své pracovní doby můžete ale i podle pokynů učitele pracovat s ostatními žáky třídy - smyslem této činnosti je, aby učitel získal více času na individuální práci s oněmi čtyřmi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
je možné přijmout AP do prac. poměru již v průběhu kvalifikačního kurzu?
Radka Klímová
30.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Je možné přijmout asistentku pedagoga ( má prozatím středoškolské vzdělání s maturitou nikoliv v pedag. oboru) do prac. poměru již v průběhu absolvování kurzu pro asistenty pedag. - kurz začne v říjnu , bude ukončen poč. ledna - prac. poměr by byl od 1.11. Velice děkuji R.Klímová
Odpověď: Dobrý den, v daném případě je uchazečka o místo asistentky nekvalifikovaná, potřebnou kvalifikaci získá až ukončením kurzu. Zákon o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb.) v §22, odstavci 7, ale uvádí, že vedení školy může na místo pedagogického pracovníka (tedy i asistenta pedagoga) dočasně přijmout i člověka nekvalifikovaného - jedinou podmínkou je zde to, že se o příslušné pracovní místo neuchází jiný (už kvalifikovaný) zájemce. Pokud na to místo tedy škola nemá nikoho jiného, Vámi uvedenou uchazečku o práci přijmout může.
Přispěje na další vzdělávání asistentů škola?
Radka Paříková
30.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, pracuji jako asistent pedagoga v ZŠ. Mám kurz Asistent pedagoga. A ráda bych se vzdělávala dál. Aktuálně mě zajímá SPUCH, našla jsem např. na dyscentrum.org, že jsou kurzy akreditované od MŠMT, zajímá mě jestli na takovéto vzdělání mi školství, nebo škola nějak přispěje? Děkuji Radka Paříková
Odpověď: Dobrý den, kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (zkráceně DVPP) si buď účastníci hradí sami, nebo jim je platí škola (alternativně si účastník kurz zaplatí sám a škola mu pak zpětně na kurz přispěje). Žádná jiná možnost placení těchto kurzů není. Zkuste se tedy zeptat vedení Vaší školy na možnost placení kurzu z rozpočtu školy.
Mám nárok na zvláštní příplatek při práci s postiženým dítětem?
Marcela Tomášková
30.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den ráda bych se zeptala, zda mám nárok na zvláštní příplatek za práci s postiženým dítětem? Pracuji jako asistent pedagoga na ZŠ a mám na starost dítě s downovým syndromem. Děkuji
Odpověď: Dobrý den, ne, takový nárok určitě nemáte. Asistent pedagoga představuje (podle §16 školského zákona) "podpůrné opatření" ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - tedy to, že je u Vás ve třídě žák s nějakým postižením, je důvodem, proč jste tam Vy jako asistentka pedagoga. Kdyby tam nebyl žák s postižením, nebyla by tam zřízená ani pozice asistenta pedagoga, tedy ani Vy byste nemohla tuto práci vykonávat.
Můžu jako AP opravovat diktáty?
Jana
29.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den. Ráda bych věděla, zda může AP opravovat diktáty .Jsem VŠ s pedagogickým minimem. Pomáhala jsem třídní učitelce v době nepřítomnosti integrovaného žáka 4třídy opravit diktáty. Bylo mi to vytčeno, že toto nemohu. A ještě bych moc ráda věděla, jak se započítává praxe do platu. Mám 8/3. Na 8/4, mám nárok po 12- leté praxi. Musí to být ve školství?.,Bude mi 50, takže 12 let praxe bych mimo školství určitě dohromady dala. Ve školství jsem 6 rok. Děkuji Raifová
Odpověď: Dobrý den, to, zda asistent pedagoga může učiteli pomáhat s opravou diktátů, není nikde pevně stanoveno. V praxi to záleží hlavně na vzdělání asistenta, a protože asistenti pedagoga většinou nemají vysokoškolské vzdělání, jejich zapojení do takto odborných činností (jako je oprava diktátů) většinou nedoporučujeme. Pokud ale Vy máte vysokoškolské vzdělání a pedagogickou kvalifikaci, neviděl bych ve Vašem zapojení do opravy diktátů žádný velký problém. Pravidla k započítání praxe stanovuje dokument MŠMT "Metodický výklad k odměňování pedagogických pracovníků", jehož plné znění najdete zde: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/metodicky-vyklad-k-odmenovani Obecně platí, že v plném rozsahu se započítávají léta odpracovaná na pozici pedagogického pracovníka, v plném rozsahu by se měla započítávat také doby mateřské/rodičovské dovolené (max. do výše 6 let); u ostatních zaměstnání, která se alespoň částečně obsahově podobají práci ve škole, může ředitel školy rozhodnout o částečném započtení praxe - záleží ale na něm, započítat tuto praxi může a nemusí.
Jak je to s financováním asistentů od 1. 9. 2019 ve speciálních třídách?
Eva
20.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat a zároveň poradit v oblasti počtu asistentů na speciálních třídách od 1. 9. 2019. Vyšla v platnost novela, která předpokládala, že od 1. 10. bude v určitých případech možné, aby i na speciálních třídách byli dva asistenti souběžně. Nyní jsem zjistila, že novela byla aktualizovaná v červenci s tím, že vyšla v platnost od 1. 9. a už se nepočítá s možností dvou asistentů. My jsme ale bohužel asistenty přijali a momentálně nevíme co s tím dále dělat, protože jsme čerpali prostředky na jejich financování ze státního rozpočtu. Děkuji vám za odpověď.
Odpověď: Dobrý den. Obávám se, že nevím přesně, jakou novelu máte na mysli. Je pravda, že ministerstvo školství mění systém financování asistentů pedagoga ve speciálních školách - nově už nebudou financování ze systému podpůrných opatření. Závazný počet asistentů na třídu toto ale zatím nezasahuje. I aktuálně platná verze vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb.) v §17, odstavci 3, říká, že v jedné třídě mohou "vykonávat pedagogickou činnost souběžně nejvýše čtyři pedagogičtí pracovníci" - tedy jeden učitel a až tři asistenti pedagoga. Do budoucna by ministerstvo chtělo počet asistentů pedagoga na třídu omezit - ještě v létě bylo plánované omezení na jednoho asistenta na třídu, nyní se mluví o omezení na dva asistenty na třídu. Toto omezení je zatím ale v rovině spekulativní, k závazné novelizaci vyhlášky v tomto směru dosud nedošlo.
Jak je to s nepřímou činností? Máme úvazek na 30 hodin týdně, ale nepřímou práci jen 1,5 hodiny...
Katka
11.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den,měla bych dotaz ohledně nepřímé práce asistenta na 30 hodin,co víme má být 10% takže 3 hodiny,ale máme jen 1,5 hodiny,prosím jak je to?Děkuji
Odpověď: Dobrý den, pokud je práce asistenta pedagoga financována jako podpůrné opatření (na doporučení pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra), řídí se podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. (vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami). Tato vyhláška jasně stanovuje, že úvazek asistenta pedagoga má být skutečně rozdělený na 90% přímé pedagogické činnosti a 10% nepřímé pedagogické činnosti (kterou vyhláška označuje jako "práce související s přímou pedagogickou činností"). Při úvazku 30 hodin týdně pak má jít opravdu o 27 hodin přímé pedagogické činnosti a 3 hodiny nepřímé pedagogické činnosti. Jedinou výjimkou by zde mohla být situace, kdyby ředitel školy platil část úvazku asistenta z jiných zdrojů, mimo dotaci na podpůrné opatření (například z běžného rozpočtu školy), v takovém případě by poměr činností mohl být nastaven i jinak - tato varianta je ale poměrně málo pravděpodobná. Žádejte tedy od vedení školy vysvětlení a nápravu.
Má škola povinnost zajistit asistenta?
Jitka
10.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, dcera má od 1. třídy běžné ZŠ asistenta pedagoga. Nyní je v 6. třídě a asistent dal výpověď, takže od 1.11. asistenta prý mít nebude, protože asistentů je málo a škola má problémy sehnat někoho dalšího a jsou potřeba v prvních třídách. Co mám teď dělat? Zkouším hledat asistenta sama, ale nevím, zda se mi to podaří. ZŠ už prý i volala do SPC, kam s dcerou chodíme, aby nám přepsali podpůrná opatření bez asistenta. Takže to vypadá, že už ho ani hledat nebudou. Je to tak správně? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, o tom, jestli asistent pedagoga ve třídě bude, primárně rozhoduje školské poradenské zařízení (ve Vašem případě SPC). Pokud by SPC doporučilo Vaší dceři jiná podpůrná opatření bez asistenta, škola by toto musela respektovat a asistent by ve třídě nebyl. Pokud ale SPC asistenta pedagoga doporučí, škola je povinna udělat maximum pro to, aby asistenta do třídy sehnala - podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. (vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, §16) teprve až po čtyřech měsících, kdy se škole nepodaří sehnat vhodného asistenta (naplnit dané podpůrné opatření), má škola povinnost toto nahlásit do SPC a řešit s nimi případné přeformulování na jiná podpůrná opatření. To, že škola na shánění vhodného asistenta rezignuje už předem, je poněkud krátkozraké a ne zcela vhodné řešení. Určitě situaci proberte v SPC. Pokud budete mít asistenta pedagoga i nadále doporučeného, můžete škole nabídnout pomoc se sháněním vhodného pracovníka (i nadále ale platí, že je to primárně úkolem školy) - například prostřednictvím inzerátu na našem webu, v nějakém místním tisku, u místního úřadu práce...
Musí být AP přítomen na pedagogických poradách? A v případě absence musí to doložit potvrzením od doktora?
Šťastná
10.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den! Mám dotaz: musí AP byt přítomen na pedagogických poradach? A v případě absence musí to doložit potvrzením od doktora? Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Šťastná.
Odpověď: Dobrý den, záleží na tom, zde jde o oficiální pedagogickou radu (které bývají 4x do roka) nebo o jinou poradu pedagogů. Na oficiálních setkáních pedagogické rady by asistent pedagoga být přítomen měl - to vyplývá ze školského zákona, který v §164 (odstavec 2) uvádí, že "pedagogickou radu tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy". A asistent pedagoga je (podle zákona o pedagogických pracovnících) pedagogickým pracovníkem školy. Na ostatních poradách učitelů být asistent může a nemusí - záleží na řediteli školy, jestli po asistentovi účast požaduje. Způsob případného omlouvání asistentovi stanovuje ředitel školy.
Za jakých podmínek máme jako MŠ nárok si zažádat školního asistenta?
Pavlína Buchtová
09.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý večer, pracuji jako učitelka v mateřské škole. Ve třídě máme 27 dětí, z toho 24 předškoláků, s tím, že 3 děti mají odročenou školní docházkou. Máme nárok si zažádat školního asistenta? Děkuji za odpověď. Buchtová Pavlína
Odpověď: Dobrý den, toto záleží na Vaší dohodě s vedením MŠ. Školní asistent je profese financovaná z prostředků Evropské unie, prostřednictvím různých projektů - nejčastěji pomocí zjednodušených projektů pro školy, běžně označovaných jako "šablony". V rámci "šablon" si školy mohou rozhodnout, na co dané peníze použijí, a pokud se rozhodnou, že je využijí na zřízení pozice školního asistenta, nic jim v tom nebrání - záleží ale vždy na vedení školy, na jaké účely se rozhodne peníze ze "šablon" využít. Alternativně, pokud byste uvažovali o zřízení pozice asistenta pedagoga (který je placený ze státního rozpočtu), tak v takovém případě je potřeba mít doporučení školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra). Pozice asistenta pedagoga se zřizuje ve třídě jen v případě, že tam máte dítě s nějakým postižením nebo znevýhodněním - takové dítě pak musí projít vyšetřením v poradenském zařízení a toto zařízení musí v posudku doporučit podporu asistenta pedagoga.
Může pedagogickou intervenci vykonávat AP? Jak v tom případě postupovat?
Svaťka
09.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, jsme málotřídní škola, máme z ŠPZ doporučeného AP k jednomu chlapci na poloviční úvazek- 20h (18h přímá a 2h nepřímá vyuč.činnost). Dále pro stejného žáka máme ještě finanční prostředky na 1h pedagogické intervence - příprava na vyučování, a to samé ještě pro dalšího žáka ze stejné třídy, ale jiného ročníku (s jinými obtížemi). Může tuto pedagogickou intervenci vykonávat AP? Pokud ano, jak postupovat - je možné navýšit úvazek na 22h týdně nebo se musí udělat smlouva či DPP na tyto dvě hodiny pedagogické intervence? Kolik hodin by byla přímá ped.činnost a kolik nepřímá? Děkuji moc za Vaši odpověď.
Odpověď: Dobrý den, v současnosti neexistuje žádný předpis, který by stanovoval, kdo přesně by měl pedagogickou intervenci (předepsanou jako podpůrné opatření) vykonávat. Pokud tedy usoudíte, že asistent pedagoga má dostatečné kompetence (potřebné znalosti a schopnosti), nic nebrání tomu, abyste mu výkon pedagogické intervence svěřili. Formálně by mělo být možné obojí - jak zahrnout ony dvě hodiny do úvazku (kde by pak asistent měl 20 hodin přímé a 2 hodiny nepřímé pedagogické činnosti, resp. pokud by Vám na to stačily prostředky z dotace na pedagogickou intervenci, mohli byste tam klidně ještě hodinu nepřímé činnosti jako přípravu na intervenci přidat), tak i dát samostatnou DPP na ony dvě hodiny týdně. Finančně výhodnější by asi mohla být varianta se samostatnou DPP, která by byla i pružnějším řešením kvůli přerušení intervence v době prázdnin.
Kde se dá studovat na AP ve školce?
Pokorná Renata
09.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chci si udělat kurz asistenta pedagoga a pracovat ve školce. Můžete mě poradit kde a kdy kurz asistenta studovat? Děkuji za info...Pokorná R.
Odpověď: Dobrý den. V současnosti existují dva typy kvalifikačních kurzů pro asistenty pedagoga: a) Kurz "studium pro asistenty pedagoga" je dostupný všem uchazečům, kteří mají ukončené základní vzdělání, a má rozsah minimálně 120 hodin (z toho ale až 40 hodin může být praxe). b) Kurz "studium pedagogiky" ve variantě pro asistenty pedagoga je dostupný uchazečům s ukončeným středoškolským vzděláním a má minimálně 80 hodin. Institucí, které tyto kurzy nabízejí, je po celé republice řada - tipy na některé z nich najdete na našem webu, zde: http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-kurzy Termíny konání kurzů jsou různé, musíte se na ně zeptat už přímo u konkrétní vybrané instituce.
Jakou nejvyšší platovou třídu může ředitel školy / školky zvolit pro AP na nižší úrovni?
Barbora
08.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat jakou nejvyšší platovou třídu může ředitel školy-školky zvolit pro AP na nižší úrovni.Pokud nemám dokončené střední vzdělání tedy jsem bez maturity (základní škola) Jakou nejvyšší třídu může zaměstnavatel zvolit.Bylo mi řečeno že nejvíce 4-6 platová třída.I když náplně práce je obsáhlejší než co se uvádí v 6 pl.tř .Ale tím že nemám maturitu nemůžou prý platovou třídu navýšit.Až po absolvování dalšího specifického kurzu nebo si dodělat maturitu.Četla jsem si platové třídy a pochopila jsem to tak že lze AP nižší, zařadit až do 7pl.tř. na tu ale podle vzdělání nemám nárok.Je to tak správně?Děkuji pěkně . Barbora
Odpověď: Dobrý den, asi Vás nepotěším, ale podle metodického výkladu ministerstva školství k odměňování pedagogických pracovníků je zařazení do sedmé (nebo osmé nebo deváté) platové třídy podmíněno ukončeným středoškolským vzděláním s maturitou. Pro ověření se můžete podívat přímo do daného dokumentu ministerstva školství, který najdete zde: http://www.msmt.cz/file/51119/ (Citovaná informace je na straně 10). Lituji, že pro Vás nemám lepší zprávy.
Hledám kurz na asistenta pedagoga ve městech Brno, Vyškov nebo Kyjov.
Petra Oberreiterova
07.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: dobry den hledam kurz asistenta pedagoga ve mestech brno,vyskov ci kyjov dekuji za informace s pozdravem Oberreiterova Petra
Odpověď: Dobrý den, organizací, které nabízejí kvalifikační kurzy pro asistenty pedagoga, je celá řada a náš přehled určitě není kompletní. Namátkou Vás ale můžeme odkázat například na vybrané instituce, které tyto kurzy nabízejí v Brně, např. o.p.s. Rytmus: http://vzdelavani.rytmus.org/kurz/studium-pro-asistenta-pedagoga-brno-6 nebo Scholasevis: http://scholaservis.cz/seminar/brno-studium-pro-asistenty-pedagoga-9/ nebo Středisko služeb školám: https://www.sssbrno.cz/ucitele/kvalifikacni-studia/studium-pro-asistenty-pedagoga
Po jaké době mám právo na přestávku, když mám kombinaci AP a ŠA? Můžu jako ŠA pracovat samostatně v družině?
Xy
05.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobry den,pracuji ve skole, mam dve samostatne smlouvy-jednu jako asistent pedagoga,druhou jako skolni asistent. Po jak dlouhe dobe mam narok na povinnou prestavku?Oba pracovni uvazky na sebe casove navazuji,ranni je v rozsahu 2 hodin,odpoledni 6 hodin. Zamestnavatel mi tvrdi,ze na prestavku mam narok az po skonceni druheho,tedy sestihodinoveho uvazku,pricemz od rana uz mam odpracovano 8 hodin. Druhy dotaz se tyka prace skolniho asistenta. Muze tento pracovat samostatne v druzine?Dekuji za odpoved.
Odpověď: Dobrý den. Co se týká přestávky, tak tam se obávám, že má zaměstnavatel pravdu. Podle zákona máte nárok na přestávku až po šesti odpracovaných hodinách, ovšem bere se v potaz jedna pracovní pozice - to, že máte fakticky dvě práce, které na sebe bezprostředně navazují, se v tomto případě bere jako Vaše svobodné rozhodnutí. V nároku na přestávku se obě pracovní doby nesčítají. Jako školní asistent jste zaměstnanec školy a tím máte i zodpovědnost za bezpečnost a ochranu zdraví žáků. Ve školní družině tak můžete s žáky pracovat i samostatně, nemělo by to být ale nějak pravidelné a v příliš velkém rozsahu - přeci jen je školní asistent nepedagogický pracovník, při práci s dětmi v rámci vyučování nebo školní družiny se tedy předpokládá jeho vedení pedagogem.
Jaká je pracovní doba AP na celý úvazek? Kolik mám mít nepřímé činnosti?
Jana
05.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobry den, Chtěla jsem se zeptat pokud mám 2 v ms jako ap a cely uvazek jak je to s hodinami za týden? P. Ředitelka mne nechce dat nepřímou činnost takže 40 hodin za týden v ms. Říkala ještě něco o tom ze bych se každý den měla odpracovat půl hodiny přestávku. Takže bych poté trávila ve školce každý den 8,5 hod. Je to možné?
Odpověď: Dobrý den. Pokud máte celý úvazek, jedná se o 40 pracovních hodin týdně, které by - podle aktuálního znění vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb., příloha 1) - měly být rozděleny na 36 hodin (90% z úvazku) přímé pedagogické činnosti a 4 hodiny (10% z úvazku) nepřímé pedagogické činnosti týdně. Je sice pravda, že ředitel školy může trvat na vykonávání nepřímé pedagogické činnosti na pracovišti, v úvazku byste ale nepřímou pedagogickou činnost mít zahrnutou měla. S půlhodinovou přestávkou pak skutečně může pracovní doba vzrůst na 8,5 hodiny denně - respektive pracovní doba je pořád jen 8 hodin, ale je tam navíc ta půlhodina na přestávku. Zároveň platí, že na tu půlhodinu přestávky můžete klidně odejít z práce (nejde o pracovní dobu) a nikdo po Vás v tomto čase nemůže chtít žádnou pracovní činnost (ani přímou, ani nepřímou).
Můžete mi doporučit kvalifikační kurz asistenta pedagoga v Brně?
Alena Tišnovská
05.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mám středoškolské vzdělání uměleckého zaměření. Chtěla bych vykonávat práci asistenta pedagoga. Pracuji a potřebovala bych doporučit víkendový kurz konající se v Brně. Pokud bych absolvovala kurz, patřila bych do nižší či vyšší kategorie asistentů (dle platu a uplatnění). Předem moc děkuji za odpověď. Tišnovská
Odpověď: Dobrý den, kvalifikační kurzy pro asistenty pedagoga v Brně nabízí například Nadační fond Rytmus, Scholaservis nebo Středisko služeb školám (viz odkazy níže), obávám se ale, že žádný z těchto kurzů neprobíhá o víkendech. 1. http://vzdelavani.rytmus.org/kurz/studium-pro-asistenta-pedagoga-brno-6 2. http://scholaservis.cz/seminar/brno-studium-pro-asistenty-pedagoga-9/ 3. https://www.sssbrno.cz/ucitele/kvalifikacni-studia/studium-pro-asistenty-pedagoga Pokud máte středoškolské vzdělání s maturitou, byla byste po absolvování kurzu kvalifikovaná pro vyšší i nižší úroveň asistentské profese (tedy alespoň podle současného znění zákona - to, že se zákon do budoucna nezmění, bohužel nemůžeme garantovat).
Stačí mi jako kvalifikace Pedagogická fakulta se zaměřením na SŠ?
Veronika Skrbkova
05.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, prosím Vás jaká je potřebná kvalifikace, aby člověk mohl pracovat jako asistent pedagoga? Neboli mám vystudovanou Pedagogickou fakultu pro střední školy s oprávněním učit na druhém stupni zš. Musím si nějaký kurz dodělávat, kdybych chtěla pracovat jako asistent na zš? Informace na webu a od okolí nejsou úplně jasné. Děkuji za Váš čas, Skrbková
Odpověď: Dobrý den, požadavky na odbornou kvalifikaci asistenta pedagoga se řídí podle §20 zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb.). Podle textu zákona je na pozici asistenta pedagoga kvalifikovaný (mimo jiné i) kdokoli, kdo má absolvované vysokoškolské studium v programu s pedagogickým zaměřením - což je i Váš případ. Na danou pozici jste tedy kvalifikovaná, žádný kurz už si dodělávat nemusíte. Podrobné znění zákona najdete například na našem webu - zde: http://www.asistentpedagoga.cz/odborna-kvalifikace-asistenta-pedagoga
Je asistent kompetentní k péči o žáka s těžkou srdeční vadou?
Ela
04.09. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, potřebovala bych poradit s aktuální situaci,kterou právě řešíme v novém školním roce. Chlapec ve třídě trpí vážným srdečním onemocněním a škola nás pověřila jako asistenty pedagoga o dozor o přestávkách. Bohužel jak nás zákonný zástupce pouze emailem informoval o vážnosti situace s případným opatřením v případě nevolnosti či kolapsu je vůbec v kompetenci asistenta pedagoga dohlížet na žáku a popřípadě poskytovat první pomoc. Prosím o pomoc v této situaci. Domnívám se,že toto je spíše na zřízení osobního asistenta k dítěti,mám podepisovat nějaké dokumenty a přebírat o přestávkách zodpovědnost za takového žáka,děkuji.
Odpověď: Dobrý den. Asistent pedagoga má - stejně jako všichni pedagogičtí pracovníci - zodpovědnost za bezpečnost a ochranu zdraví všech žáků dané třídy. Tato zodpovědnost se vztahuje i na Vámi uvedeného žáka. Ředitel Vás určitě může pověřit dohledem v dané třídě (i o přestávkách) a pokud by se komukoli z žáků stal nějaký úraz, máte povinnost poskytnout první pomoc (to je dokonce občanská povinnost, kterou mají všichni dospělí občané, i mimo pracovní prostředí). Zároveň ale platí, že nejste zdravotník, nikdo po Vás tedy nemůže vyžadovat žádné složitější zdravotnické úkony a nikdo po Vás nemůže chtít, abyste za jakékoli složitější zdravotnické úkony převzala zodpovědnost. Na Vašem místě bych si vyžádal podrobnější informace od rodičů žáka a asi bych i ředitele školy požádal o uhrazení kurzu první pomoci - tak ale bude platit, že za zdraví žáka budete mít jen onu základní zodpovědnost, kterou máte za zdraví všech žáků školy.
Na jak dlouho může být uzavřena pracovní smlouva AP?
Hana
15.08. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, letos v červnu jsem úspěšně zakončila kurz AP (+maturita) a během několika dnů uzavřela smlouvu na ZŠ (0,6 úvazku). Zaměstnavatel se mnou uzavřel smlouvu do 31.7.2020 (zkušební doba 3 měsíce), na kurzu nám kladli na srdce, že smlouva musí!! být uzavřená do 31.8. Chtěla jsem Vám poprosit o radu, zda je to takto v pořádku, nebo se mám paní ředitelce ozvat a požádat o vysvětlení. Děkuji Vám za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, záleží na tom, od jakého data začíná Váš pracovní poměr, a také na tom, zda jste v době uzavření smlouvy už měla ukončený kvalifikační kurz. Pracovní smlouva asistenta pedagoga nemusí být nutně do 31.8. - Zákon o pedagogických pracovních (č. 563/2004 Sb., §23a) pouze říká, že pracovní poměr pedagogických pracovníků (tedy i asistentů pedagoga) musí být vždy minimálně 12 měsíců. Pokud je tedy smlouva platná od 1.9., musí být minimálně do 31.8. Pokud by ale smlouva byla uzavřena od 1.8., mohla by mít platnost jen do 31.7. Zákon dále připouští výjimku, a to u pracovníků, kteří v době uzavření smlouvy ještě nemají potřebnou kvalifikaci - pokud byste tedy v den uzavření smlouvy ještě neměla ukončený kvalifikační kurz, pravidlo minimálně dvanácti měsíců by se na Vás nevztahovalo a Vaše smlouva by mohla být i kratší. Pokud jste ale měla v době uzavření smlouvy už dokončený kvalifikační kurz a Váš pracovní poměr začíná 1.9.2019, měla by - podle zákona - Vaše pracovní smlouva skutečně být minimálně do 31.8.2020. Aktuálně platné znění zákona najdete například zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563
Úvazek vs. vyučovací hodiny - jak je to s rozdělením na přímou a nepřímou práci?
Renata
10.08. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, ráda bych se zeptala jak je to u asistentů pedagoga s hodinami přímé pracovní činnosti. Mám úvazek na 20 hodin, kdy 18 hodin je přímá a 2 hodiny nepřímá prac. činnost. Těchto 18 hodin je vyučovacích nebo šedesátiminutových? Započítává se i dozor ve třídě nebo na chodbě školy? Pokud by 1 hodina byla u AP 60 minut, dopracoval by tedy cca19 hodin vyučovacích? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, podíl přímé a nepřímé pedagogické činnosti se u asistenta pedagoga řídí podle přílohy vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (č. 27/2016 Sb.) - 90% z úvazku má být přímá pedagogická činnost a 10% z úvazku má být nepřímá pedagogická činnost. Poměr činností tedy máte nastavený dobře. To, zda se úvazek počítá podle hodin vyučovacích nebo 60timinutových, není nikde přesně stanoveno - v praxi jde ale zpravidla o hodiny 60timinutové. Osmnáct pracovních hodin tak skutečně může pokrývat devatenáct vyučovacích hodin. Dohledy (ve třídě nebo na chodbě) jsou - podle vyhlášky o pracovním řádu zaměstnanců ve školství (č. 263/2007 Sb.) - řazeny do nepřímé pedagogické činnosti. S přáním všeho dobrého,
Pomůžete mi najít školy, kde jsou asistenti pedagoga u dětí PAS?
Anežka Bezděková
07.08. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, jsem studentkou speciální pedagogiky a v rámci své bakalářské práce bych ráda udělala rozhovory s asistenty pedagoga u dětí s poruchou autistického spektra v běžných mateřských školách. Nemohli byste mi prosím nějaké konkrétní mateřské školy doporučit? Předem děkuju za odpověď
Odpověď: Dobrý den, bohužel Vám neumíme pomoci přímo - nemáme přehled o diagnózách žáků v mateřských školách. Na Vašem místě bych se zkusil obrátit spíše na organizace věnující se přímo podpoře dětí s autismem např. v Praze a středních Čechách NAUTIS, jinde v republice APLA, kontakty na mateřské školy budou mít také příslušná speciálně-pedagogická centra - byť je otázka, nakolik tyto organizace budou mít možnost kontakty s Vámi sdílet, ale za zeptání to určitě stojí.
Je VOŠ pedagogická dostatečná kvalifikace pro práci API?
Lenka
06.08. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, kolegyně studovala na škole Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium (Praha, Evropská) obor vzdělávání Sociální pedagogika. Je nutné pro práci AP, aby si dodělala kurz AP? Já se domnívám, že není potřeba. Prosím o radu. Děkuji Lenka
Odpověď: Dobrý den, omlouvám se za zpoždění s odpovědí na Váš dotaz. Vámi popisovaná kolegyně je pro pozici asistenta pedagoga již v současnosti plně kvalifikovaná a kurz už si doplňovat nemusí. Kvalifikační požadavky na asistenty pedagoga se řídí podle §20 zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb.), podle kterého je plně kvalifikovaný (mimo jiné i) jakýkoli zájemce, který má ukončené středoškolské nebo vyšší odborné vzdělání v oboru s pedagogickým zaměřením - což Vaše kolegyně splňuje.
Je možné sčítat úvazek pro jednoho AP na více dětí?
Anna
06.08. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, nastupuji jako AP do MŠ na úvazek 0,5. Ve třídě jsou 2 děti, u kterých je v doporučení z PPP asistent pedagoga a ve třídě již nebude další AP. Je možné úvazek sčítat na tyto děti? Děkuji za odpověď. Anna Novak
Odpověď: Dobrý den, pokud nejde o "sdíleného" asistenta pedagoga (v takové případě by na obě děti vycházel jen jeden poloviční úvazek), ale o dva samostatné doporučené poloviční úvazky, nabízí se dvě možná řešení: A) Ve třídě budou pracovat dva asistenti pedagoga, každý na úvazek 0,5. (Pozor, v současnosti je to ještě možné, ministerstvo školství se ale chystá do budoucna vyhláškou omezit počet asistentů pedagoga na jednoho na třídu.) B) Ve třídě bude pracovat jeden asistent pedagoga, který bude mít celý úvazek (spojí dohromady oba poloviční úvazky). Podmínkou takového řešení je ale to, že bude oběma dětem zajištěna předpokládaná asistentská podpora.
Mohu vykonávat práci AP se střední školou prof.Zdenka Matějčka obor sociálně výchovná a humanitní činnost?
hana
05.08. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, chci se zeptat, zda se střední školou prof.Zdenka Matějčka obor socialně výchovná a humanitní činnost- maturitní zkouška z pedagogiky, psychologie a specialní pedagogiky, mohu vykonávat práci asistenta pedagoga? děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den, požadavky na odbornou kvalifikaci asistenta pedagoga se řídí podle §20 zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb.), podle kterého je středoškolské vzdělání pro pozici asistenta dostatečné, pokud je "v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením". V praxi asi trochu záleží i na interpretaci zákona, podle mého soudu ale (Vámi vystudovaný) obor, který má v názvu výchovnou činnost, lze považovat za obor "s pedagogickým zaměřením", a tudíž jsem přesvědčen, že Vaše stávající kvalifikace je pro pozici asistenta pedagoga dostatečná.
Kdy mám začít řešit asistenci k dceři do MŠ?
Jana Krejčí
02.08. 2019
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, ráda bych se poradila: dceři budou za rok 3 roky a ráda bych, aby nastoupil do školky... Mentálně se vyvíjí velmi dobře, je samostatná, ale má tělesný handicap s poruchou růstu a je jasné, že bude potřeba dopomoci. Jak mám postupovat, kde začít? Vímm, že jsou dlouhé čekací doby do PPP apod., tak to nechci podcenit... Děkuji
Odpověď: Dobrý den, Vaší dcerku neznám, tak Vám nemůžu doporučit nic konkrétního, určitě ale nic nezkazíte, když zavoláte do místní pedagogicko-psychologické poradny a objednáte se. Nebo, pokud jde o poruchu růstu a tělesný hendikep, mohli byste místo poradny zkusit kontaktovat i speciálně-pedagogické centrum specializované na podporu dětí s tělesným postižením - třeba v Praze při Jedličkově ústavu nebo v Brně při ústavu na Kociánce.
© Nová škola, o.p.s. 2013