Aktuality

V Británii má každý asistent jasně definované kompetence

Zajímavý rozhovor s Janou Korábovou o její zkušenosti asistentky pedagoga ve Velké Británii zveřejnil na svém blogu na Aktuálně.cz Pavel Košák z Variant Člověka v tísni. 

Vybrali jsme jen první dvě otázky, celý rozhovor najdete na stránkách autora.


Jana Korábová vystudovala PedF a FF Univerzity Karlovy a ve Velké Británii působila rok jako asistentka pedagoga. Teď pracuje ve vzdělávacím programu Varianty společnosti Člověk v tísni.

S prací asistenta pedagoga máš zkušenost z Velké Británie. V čem vidíš největší rozdíly v jejich práci ve srovnání s Českou republikou?

Ve Walesu, kde jsem působila, mají školy běžně více asistentů. Na obou školách, kde jsem působila, jich několik pracovalo na pozicích „bilingvního asistenta“, kteří pomáhali dětem s jazykovou bariérou. Kromě toho tam působili asistenti s jiným zaměřením. Největším rozdílem tedy je, že institut asistenta je ve státních školách velmi běžný a asistenti se mohou díky svému počtu specializovat. Např. do Albany Primary School, kde jsem působila, docházeli asistenti k dětem s poruchami chování a již zmínění bilingvní asistenti. Kromě asistentů měly školy další zaměstnané externisty, kteří s žáky pracovali individuálně. Na základní škole takto probíhalo čtení, na střední konzultovali s žáky psychologové jejich rodinné zázemí nebo budoucí plány. A to se všemi žáky: s nadanými i s těmi s překážkami v učení.

Jaká je role asistenta ve Velké Británii?

Role asistenta pedagoga je ve Velké Británii přesně vymezená. Asistentská pozice má několik úrovní (asistent na úrovni 1 nesmí zůstat se třídou sám, neplánuje výuku, nevyučuje) a každé odpovídá adekvátní vzdělání (úroveň 1 odpovídá několikahodinovému kurzu a je lehce přístupná například lidem bez humanitního vzdělání, imigrantům apod.). Každý asistent má ve škole jasně definované kompetence, což přináší příjemné pracovní prostředí: učitelé vědí, co mohou od asistentů na různých úrovních očekávat a asistenti tak mají velmi konkrétní cíle dle své úrovně. Dobré fungování tohoto modelu jistě vděčí mnoha letům praxe a hledání dobré cesty...

Celý rozhovor si můžete přečíst zde - http://blog.aktualne.cz/blogy/pavel-kosak.php?itemid=23652

AKTUALITY

Rodiče hledají individuálního asistenta pedagoga do 3. třídy ZŠ v Praze 5, Anděl

19.09.2018

Hledáme individuálního asistenta pedagoga pro 9letého kluka s diagnózou „dětský autismus“. Chlapec je extravert , má rád školu a děti, má výborné výsledky. Nabízíme: zaměstnání na částečný nebo plný úvazek, výhodnější mzdové ohodnocení – (20-22 tis. Kč / měsíc), zaměření jen na jedno dítě ve třídě (ve třídě už je sdílený asistent pedagoga) >>

Pražský hrad a skupina expertů navrhují omezení práv dětí s postižením

16.09.2018

KOMENTÁŘ: Na Pražském hradě proběhla v sobotu 15. září schůzka prezidenta republiky se skupinou "expertů na školství". Podle oficiální tiskové zprávy by mělo dojít k omezení inkluze na našich školách. Omezení inkluze? Ať už tím „expertní tým“ myslí cokoli, je to vůbec možné? Přečtěte si názor našeho metodika. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013