Dnes < > December 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
Dec 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Jan 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Další zdroje informací o AP

TRENT, J. (2014) ‘I’m teaching, but I’m not really a teacher’. Teaching assistants and the construction of professional identities in Hong Kong schools.

Článek přináší výsledky výzkumu zaměřeného na profesní identitu u asistentů pedagoga, kteří poskytují podporu učitelům anglického jazyka ve školách v Hongkongu.

Respondenty výzkumu zaměřeného na způsoby vytváření profesní identity u „ELTAs“ (English Language Teacher Assistants) bylo 9 asistentů působících u učitelů anglického jazyka, 9 učitelů AJ a 18 žáků účastnících se výuky AJ. Použitou metodou byly částečně strukturované rozhovory; základní výzkumná otázka zněla: „Jak si skupina ELTAs v Hongkongu vytváří svou profesní identitu?“ Z pohledu reality českých základních škol bylo pozoruhodné složení výzkumného vzorku, ve kterém mezi asistenty převažovali muži (5 mužů a 4 ženy), všichni asistenti rovněž měli vysokoškolské vzdělání nižšího stupně (Bc.).

Z poznatků výzkumu stojí jistě i v českém kontextu za pozornost zjištění týkající se souvislosti mezi profesní identitou asistentů a efektivitou jejich kvalifikačních kurzů a také poznatky poukazující na vztah mezi profesní identitou asistentů a rozdělením kompetencí v tandemu asistent – učitel:

  • Podle výsledků studie je pro budování profesní identity asistentů důležité, aby ELTA mohl ve své praxi uplatnit poznatky získané v kvalifikačním kurzu; nemožnost uplatnit v praxi nabyté znalosti a dovednosti vede k zablokování růstu profesní identity.
  • Bariéry v budování profesní identity mohou podle poznatků studie vznikat také v situacích, kdy učitelé záměrně omezují zapojení ELTAs do aktivit a činností spojených s profesní identitou učitele („je to naše vyučování“). Rozložení zodpovědnosti mezi učitele jako toho, kdo je oprávněn učit, a asistenta jako toho, kdo jen pomáhá, může u asistentů vést k vytváření „deficitní identitiy“ („identity of deficit“, s. 38).

Doporučení, která ze studie mohou vyplynout pro českou praxi, lze formulovat jako větší důraz na propojenost kvalifikačních kurzů pro asistenty s praxí (aby se skutečně v kurzech učili dovednostem, které v praxi využijí) a větší důraz na rozsáhlejší kompetence asistenta (skrze specifické oblasti činnosti jako je např. spolupráce s rodinami žáků se asistent může profilovat nejen jako pomocník učitele, ale i jako svébytná pedagogická profese s vlastním polem působnosti).

Zdroj: TRENT, J. ‘I’m teaching, but I’m not really a teacher’. Teaching assistants and the construction of professional identities in Hong Kong schools. IN: Educational research 01/2014, s. 28-47.

 

AKTUALITY

InBáze z.s., nabízí kurz “Specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem”

05.12.2019

Kurz je určen především asistentům pedagoga a pedagogickým pracovníkům v mateřských a základních školách působících na území Prahy, kteří pracují s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem. Podmínkou účasti je znalost českého jazyka a dalšího cizího jazyka na úrovni min. B1 - B2. Kurz není kvalifikační, jde o doplňkové vzdělávání. >>

Asistent pedagoga hledá práci v Plzni a okolí

05.12.2019

Hledám práci jako asistentka pedagoga od ledna 2020, nejlépe na plný úvazek. Vystudovala jsem VoŠ pedagogického směru a jako asistentka mám osmiletou praxi, z toho čtyři roky na ZŠ a čtyři roky v MŠ běžné i speciální. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013