<< předchozí 08/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10

Další zdroje informací o AP

TRENT, J. (2014) ‘I’m teaching, but I’m not really a teacher’. Teaching assistants and the construction of professional identities in Hong Kong schools.

Článek přináší výsledky výzkumu zaměřeného na profesní identitu u asistentů pedagoga, kteří poskytují podporu učitelům anglického jazyka ve školách v Hongkongu.

Respondenty výzkumu zaměřeného na způsoby vytváření profesní identity u „ELTAs“ (English Language Teacher Assistants) bylo 9 asistentů působících u učitelů anglického jazyka, 9 učitelů AJ a 18 žáků účastnících se výuky AJ. Použitou metodou byly částečně strukturované rozhovory; základní výzkumná otázka zněla: „Jak si skupina ELTAs v Hongkongu vytváří svou profesní identitu?“ Z pohledu reality českých základních škol bylo pozoruhodné složení výzkumného vzorku, ve kterém mezi asistenty převažovali muži (5 mužů a 4 ženy), všichni asistenti rovněž měli vysokoškolské vzdělání nižšího stupně (Bc.).

Z poznatků výzkumu stojí jistě i v českém kontextu za pozornost zjištění týkající se souvislosti mezi profesní identitou asistentů a efektivitou jejich kvalifikačních kurzů a také poznatky poukazující na vztah mezi profesní identitou asistentů a rozdělením kompetencí v tandemu asistent – učitel:

  • Podle výsledků studie je pro budování profesní identity asistentů důležité, aby ELTA mohl ve své praxi uplatnit poznatky získané v kvalifikačním kurzu; nemožnost uplatnit v praxi nabyté znalosti a dovednosti vede k zablokování růstu profesní identity.
  • Bariéry v budování profesní identity mohou podle poznatků studie vznikat také v situacích, kdy učitelé záměrně omezují zapojení ELTAs do aktivit a činností spojených s profesní identitou učitele („je to naše vyučování“). Rozložení zodpovědnosti mezi učitele jako toho, kdo je oprávněn učit, a asistenta jako toho, kdo jen pomáhá, může u asistentů vést k vytváření „deficitní identitiy“ („identity of deficit“, s. 38).

Doporučení, která ze studie mohou vyplynout pro českou praxi, lze formulovat jako větší důraz na propojenost kvalifikačních kurzů pro asistenty s praxí (aby se skutečně v kurzech učili dovednostem, které v praxi využijí) a větší důraz na rozsáhlejší kompetence asistenta (skrze specifické oblasti činnosti jako je např. spolupráce s rodinami žáků se asistent může profilovat nejen jako pomocník učitele, ale i jako svébytná pedagogická profese s vlastním polem působnosti).

Zdroj: TRENT, J. ‘I’m teaching, but I’m not really a teacher’. Teaching assistants and the construction of professional identities in Hong Kong schools. IN: Educational research 01/2014, s. 28-47.

 

AKTUALITY

ZŠ v Praze 10 hledá asistenta pedagoga na 0,75 úvazek

17.08.2017

Základní škola Hostýnská, Praha 10, hledá od září 2017 asistenta pedagoga pro žáka druhé třídy, úvazek 0,75. Žák má poruchu pozornosti. Požadujeme úplné střední vzdělání s maturitou, kurz asistenta pedagoga nebo pedagogické vzdělání výhodou. >>

Montessori bilingvní ZŠ v Praze 6 hledá asistenta pedagoga

16.08.2017

Pro naši montessori bilingvní základní školu na Praze 6 hledáme kolegu/kolegyni na pozici Asistent pedagoga. Požadujeme min. střední pedagogické vzdělání nebo maturitu a kurz, znalost angličtiny alespoň na mírně pokročilé úrovni. Nabízíme možnost absolvovat montessori výcvik certifikovaný American Montessori Society. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013