Aktuality

Svůj k svému – Česká republika si přeje oddělené vzdělávání

Přetiskujeme část textu Jany Strakové, který vyšel v časopise Řízení školy a na stránkách EduInu. Komentuje v něm stav společenské debaty o inkluzi.

V souvislosti s novelizací školského zákona se opět rozbouřila debata o základních školách praktických. Nade vší pochybnost ukázala, že se v České republice nechceme vydat cestou většiny vyspělých zemí a usilovat o maximální začlenění všech žáků do hlavního vzdělávacího proudu.

I když jednou z hlavních priorit české Strategie 2020 je snižování vzdělanostních nerovností, představitelé české vzdělávací politiky ani české odborné komunity dosud nepřijali východisko, že vyšší spravedlivosti systému je možno docílit pouze prostřednictvím společného vzdělávání. A nepřijali je ani rodiče.

Zahraniční studie jednoznačně prokázaly, že je-li v systému nabídka vzdělávacích drah s různou kognitivní náročností, vždy na ni doplácejí žáci s méně podnětným zázemím, jejichž rodiče buď o vzdělávání svých dětí nedbají, anebo jim prostě jen nedokáží pomoci se v systému zorientovat a uspět. Nebyl doložen žádný příklad, kdy by diferencovaný vzdělávací systém byl schopen poskytnout všem žákům lepší podmínky a vedl by u všech k lepším výsledkům než systém společného vzdělávání. To znamená, že hypotéza sdílená českou společností, že „rozdělování je pro dobro všech dětí“, nebyla dosud v praxi potvrzena. Ani v České republice na její podporu neexistují žádné doklady. Je třeba zdůraznit, že když mluvíme o kvalitnějším vzdělávání, nemáme na mysli jen vlídné, vstřícné a chápající prostředí, které je často zmiňováno v českých debatách zastánci praktických škol, ale také výsledky vzdělávání. Tedy vědomosti a dovednosti, od kterých se bude odvíjet zaměstnání žáků a na které budou moci navázat v dalším vzdělávání v průběhu celého života.

Celý článek najdete zde.

AKTUALITY

Rodiče hledají asistenta - terapeuta pro autistického syna v Praze 13

05.12.2017

Hledáme asistenta - terapeuta pro našeho čtyřletého autistického téměř nemluvícího syna s mírnou povahou. Jedná se o pravidelnou samostatnou práci s dítětem formou hry v domácím prostředí (Praha 13 - Nové Butovice). Terapie probíhají podle možností asistenta a rodiny cca 2-4x týdně 2 hodiny nejlépe mezi 17-19 h od ledna do června 2018. >>

Soukromá MŠ v Praze 3 přijme asistentku/a pedagoga na 0,25 úvazek

28.11.2017

Soukromá MŠ Písnička, Praha 3 přijme asistentku/a pedagoga ke tříleté dívce se zdravotním znevýhodněním, Požadujeme vzdělání AP nebo plánovaný nástup do kvalifikačního kurzu pro AP, trpělivost a kladný vztah k dětem. Nabízíme úvazek 0,25 (dvě dopoledne týdně), malý kolektiv, rodinné prostředí. Nástup od ledna 2018. >>

ZŠ a MŠ v Praze 5 hledá asistenta na 1,0 úvazek

28.11.2017

Základní a mateřská škola Praha 5 - Smíchov hledá asistenta pedagoga na plný úvazek od 1.ledna 2018 do 30. června 2018. Požadujeme minimálně kvalifikační kurz pro asistenty pedagoga a střední školu zakončenou maturitní zkouškou. Pedagogické vzdělání je velkou výhodou. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013