Aktuality

Svůj k svému – Česká republika si přeje oddělené vzdělávání

Přetiskujeme část textu Jany Strakové, který vyšel v časopise Řízení školy a na stránkách EduInu. Komentuje v něm stav společenské debaty o inkluzi.

V souvislosti s novelizací školského zákona se opět rozbouřila debata o základních školách praktických. Nade vší pochybnost ukázala, že se v České republice nechceme vydat cestou většiny vyspělých zemí a usilovat o maximální začlenění všech žáků do hlavního vzdělávacího proudu.

I když jednou z hlavních priorit české Strategie 2020 je snižování vzdělanostních nerovností, představitelé české vzdělávací politiky ani české odborné komunity dosud nepřijali východisko, že vyšší spravedlivosti systému je možno docílit pouze prostřednictvím společného vzdělávání. A nepřijali je ani rodiče.

Zahraniční studie jednoznačně prokázaly, že je-li v systému nabídka vzdělávacích drah s různou kognitivní náročností, vždy na ni doplácejí žáci s méně podnětným zázemím, jejichž rodiče buď o vzdělávání svých dětí nedbají, anebo jim prostě jen nedokáží pomoci se v systému zorientovat a uspět. Nebyl doložen žádný příklad, kdy by diferencovaný vzdělávací systém byl schopen poskytnout všem žákům lepší podmínky a vedl by u všech k lepším výsledkům než systém společného vzdělávání. To znamená, že hypotéza sdílená českou společností, že „rozdělování je pro dobro všech dětí“, nebyla dosud v praxi potvrzena. Ani v České republice na její podporu neexistují žádné doklady. Je třeba zdůraznit, že když mluvíme o kvalitnějším vzdělávání, nemáme na mysli jen vlídné, vstřícné a chápající prostředí, které je často zmiňováno v českých debatách zastánci praktických škol, ale také výsledky vzdělávání. Tedy vědomosti a dovednosti, od kterých se bude odvíjet zaměstnání žáků a na které budou moci navázat v dalším vzdělávání v průběhu celého života.

Celý článek najdete zde.

AKTUALITY

MŠ v Praze 8 hledá od července 2018 asistenta pedagoga

22.06.2018

Soukromá MŠ v Praze 8 - Karlíně, hledá od července kvalifikovaného Asistenta/ku pedagoga. Práce 6 hod. denně, ve třídě max. 15 dětí, 2 pedagogové. Velmi příjemné a přátelské prostředí, další vzdělávání, 8 týdnů dovolené, placené přesčasy, bonusy, pracovní smlouva. 14 000,- Kč. >>

Asistentka pedagoga s praxí hledá práci v Praze 4

13.06.2018

Mám zájem o zkrácený úvazek, nebo dle Vaší nabídky. Mám SŠ s maturitou, akreditovaný kurz pedagogiky pro AP a zároveň mám profesní kvalifikaci jako chůva pro děti do zahájení školní docházky. Praxi mam ve speciální třídě, ale i běžné (ADHD, ADD, DMO, SPU, Aspergerův syndrom a Autismus). Nástup možný koncem srpna, nebo od 1. 9. 2018 >>

Asistentka pedagoga hledá uplatnění v MŠ nebo ZŠ v Ostravě

13.06.2018

Hledám práci na pozici asistentky pedagoga v MŠ / ZŠ v Ostravě. Nejlépe částečný úvazek, od 9/2018 nebo dle domluvy. Mám ukončené středoškolské vzdělání v oboru pedagogika pro asistenty ve školství s maturitní zkouškou z ČJ, PSY, PED, M a TV s metodikou. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013