Aktuality

Svůj k svému – Česká republika si přeje oddělené vzdělávání

Přetiskujeme část textu Jany Strakové, který vyšel v časopise Řízení školy a na stránkách EduInu. Komentuje v něm stav společenské debaty o inkluzi.

V souvislosti s novelizací školského zákona se opět rozbouřila debata o základních školách praktických. Nade vší pochybnost ukázala, že se v České republice nechceme vydat cestou většiny vyspělých zemí a usilovat o maximální začlenění všech žáků do hlavního vzdělávacího proudu.

I když jednou z hlavních priorit české Strategie 2020 je snižování vzdělanostních nerovností, představitelé české vzdělávací politiky ani české odborné komunity dosud nepřijali východisko, že vyšší spravedlivosti systému je možno docílit pouze prostřednictvím společného vzdělávání. A nepřijali je ani rodiče.

Zahraniční studie jednoznačně prokázaly, že je-li v systému nabídka vzdělávacích drah s různou kognitivní náročností, vždy na ni doplácejí žáci s méně podnětným zázemím, jejichž rodiče buď o vzdělávání svých dětí nedbají, anebo jim prostě jen nedokáží pomoci se v systému zorientovat a uspět. Nebyl doložen žádný příklad, kdy by diferencovaný vzdělávací systém byl schopen poskytnout všem žákům lepší podmínky a vedl by u všech k lepším výsledkům než systém společného vzdělávání. To znamená, že hypotéza sdílená českou společností, že „rozdělování je pro dobro všech dětí“, nebyla dosud v praxi potvrzena. Ani v České republice na její podporu neexistují žádné doklady. Je třeba zdůraznit, že když mluvíme o kvalitnějším vzdělávání, nemáme na mysli jen vlídné, vstřícné a chápající prostředí, které je často zmiňováno v českých debatách zastánci praktických škol, ale také výsledky vzdělávání. Tedy vědomosti a dovednosti, od kterých se bude odvíjet zaměstnání žáků a na které budou moci navázat v dalším vzdělávání v průběhu celého života.

Celý článek najdete zde.

AKTUALITY

Matka z Brna hledá pro syna s PAS asistenta pedagoga

29.06.2017

Jsem z Brna a hledám pro svého syna s podezřením na PAS (má dva a půl roku) asistenta pedagoga od září 2018. Ráda bych někoho, kdo má k teto problematice vztah a hlavně zkušenosti. Podotýkám, že syn není agresivní. Byla bych velmi ráda, kdyby si dotyčný v průběhu příštího školního roku vytvořil s naším synem vztah prostřednictvím občasného hlídání u nás doma nebo formou procházek. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013