Aktuality

Svůj k svému – Česká republika si přeje oddělené vzdělávání

Přetiskujeme část textu Jany Strakové, který vyšel v časopise Řízení školy a na stránkách EduInu. Komentuje v něm stav společenské debaty o inkluzi.

V souvislosti s novelizací školského zákona se opět rozbouřila debata o základních školách praktických. Nade vší pochybnost ukázala, že se v České republice nechceme vydat cestou většiny vyspělých zemí a usilovat o maximální začlenění všech žáků do hlavního vzdělávacího proudu.

I když jednou z hlavních priorit české Strategie 2020 je snižování vzdělanostních nerovností, představitelé české vzdělávací politiky ani české odborné komunity dosud nepřijali východisko, že vyšší spravedlivosti systému je možno docílit pouze prostřednictvím společného vzdělávání. A nepřijali je ani rodiče.

Zahraniční studie jednoznačně prokázaly, že je-li v systému nabídka vzdělávacích drah s různou kognitivní náročností, vždy na ni doplácejí žáci s méně podnětným zázemím, jejichž rodiče buď o vzdělávání svých dětí nedbají, anebo jim prostě jen nedokáží pomoci se v systému zorientovat a uspět. Nebyl doložen žádný příklad, kdy by diferencovaný vzdělávací systém byl schopen poskytnout všem žákům lepší podmínky a vedl by u všech k lepším výsledkům než systém společného vzdělávání. To znamená, že hypotéza sdílená českou společností, že „rozdělování je pro dobro všech dětí“, nebyla dosud v praxi potvrzena. Ani v České republice na její podporu neexistují žádné doklady. Je třeba zdůraznit, že když mluvíme o kvalitnějším vzdělávání, nemáme na mysli jen vlídné, vstřícné a chápající prostředí, které je často zmiňováno v českých debatách zastánci praktických škol, ale také výsledky vzdělávání. Tedy vědomosti a dovednosti, od kterých se bude odvíjet zaměstnání žáků a na které budou moci navázat v dalším vzdělávání v průběhu celého života.

Celý článek najdete zde.

AKTUALITY

Montessori bilingvní ZŠ v Praze 6 hledá asistenta pedagoga

16.08.2017

Pro naši montessori bilingvní základní školu na Praze 6 hledáme kolegu/kolegyni na pozici Asistent pedagoga. Požadujeme min. střední pedagogické vzdělání nebo maturitu a kurz, znalost angličtiny alespoň na mírně pokročilé úrovni. Nabízíme možnost absolvovat montessori výcvik certifikovaný American Montessori Society. >>

Logopedická MŠ v Praze 8 hledá asistenty pedagoga na plný úvazek

14.08.2017

Hledáme asistenty pedagoga do logopedické MŠ. Požadujeme úplné střední vzdělání s maturitou, kurz asistenta pedagoga nebo pedagogické vzdělání výhodou. Nabízíme plný úvazek, malý a vstřícný kolektiv, zajímavou a smysluplnou práci, dobré platové podmínky. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013