Dnes < > August 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
28
29
30
31
Aug 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Sep 1
2
3
4
5
6
7

Práce asistenta pedagoga

Spolupráce s rodinou žáka

Spolupráce s rodinou žáka je velmi důležitou součástí práce asistentů pedagoga, své místo má v podpoře žáků se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, velmi důležitá ale bývá zejména u žáků se sociálním znevýhodněním.

U žáků se zdravotním postižením (zdravotním znevýhodněním) probíhá spolupráce asistenta s rodiči žáka obvykle formou každodenní výměny základních informací o aktuálním zdravotním stavu a potřebách žáka i o probraném učivu a potřebě jeho procvičování. Velmi důležitá může být podpora asistenta pedagoga při dlouhodobé nepřítomnosti žáka, např. v době hospitalizace nebo pooperační rekonvalescence – v takovém období může asistent donést žákovi zadání probírané látky, případně (po dohodě s rodiči) s ním i část školního učiva v domácím prostředí zopakovat.

U žáků se sociálním znevýhodněním může být pro školu a pedagogy někdy velmi těžké navázat kontakt s rodiči žáků. Tito rodiče často o kontakt s učiteli nestojí a někdy se mu i záměrně vyhýbají – ne vždy jsou ale důvodem neochota nebo nezájem, v mnoha případech se tito rodiče jednoduše obávají nepříjemné kritiky nebo nedorozumění či nepochopení. Podle známého přísloví o hoře a Mohamedovi v takové situaci musí škola vyrazit za rodiči, kontakt s rodiči záměrně vyhledat a iniciovat.
Pro kontakt s rodinami sociálně znevýhodněných žáků je vždy nutné, aby měl asistent alespoň základní informace o sociálním zázemí žáků; tyto rodiny často řeší problémy, které jsou v porovnání se školní úspěšností jejich dítěte daleko závažnější (nejisté bydlení, nadměrné dluhy, nedostatek finančních prostředků na základní potraviny nebo ošacení), což je v jednání s nimi vždy potřeba náležitě zohlednit.
Pokud jde o rodiny žáků z etnických nebo národnostních minorit (Romové, Vietnamci, Ukrajinci a další) je potřeba, aby asistent znal nejdůležitější kulturní specifika dané rodiny a byl schopen tato specifiky v jednání s rodinou zohledňovat.

Kontakt asistenta s rodinou (zákonnými zástupci) žáka může mít různé formy:

  • kontaktování rodičů žáka v ranních hodinách nebo po vyučování v budově školy nebo před školou, slouží k předání informací o učivu, chování, organizačních záležitostech;
  • delší setkání, na které asistent pozve rodiče žáka do školy, může velmi pomoci k řešení konkrétních problémů, předpokládá ale již dříve vytvořený vztah vzájemné důvěry mezi asistentem a rodiči žáka;
  • kontaktování rodičů žáka v jejich domácím prostředí „mezi dveřmi“, obdobně jako v první uvedené variantě i tato forma kontaktu slouží k předání nejdůležitějších informací o učivu, chování, organizačních záležitostech;
  • kontakt s rodiči žáka během doučování v domácím prostředí může pomoci nejen k předání důležitých informací ze školního prostředí, ale může být prospěšný i v pozvolném a přirozeném utváření pedagogických kompetencí u samotných rodičů žáka.

 

AKTUALITY

ZŠ a MŠ v Praze 6 hledá od září 2019 tři asistenty pedagoga

23.08.2019

ZŠ a MŠ v Praze 6 - Břevnově hledá od 1.9. 2019 asistenty pedagoga: do 4. třídy, k žákům s lehčí PAS a těžšími SPU; dále do 6. třídy k chlapci s ADHD, dále pak do MŠ k dívce s OMJ a dysfázií. Hledáme tvořivé a týmově založené kolegy do dobrého kolektivu. >>

SŠ v Brně přijme dva asistenty pedagoga na 0,75 úvazku

23.08.2019

SŠIPF Čichnova 23, Brno přijme 2 asistenty pedagoga k hochům s autismem (I. a III. ročník) s nástupem od 1.9.2019. Týdenní úvazek: 30 hod. Platové zařazení: dle dosažené praxe - 4- 9. plat. třída, příloha č. 5 NV 263/2018 Sb. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013