<< předchozí 12/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07

Práce asistenta pedagoga

Spolupráce s rodinou žáka

Spolupráce s rodinou žáka je velmi důležitou součástí práce asistentů pedagoga, své místo má v podpoře žáků se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, velmi důležitá ale bývá zejména u žáků se sociálním znevýhodněním.

U žáků se zdravotním postižením (zdravotním znevýhodněním) probíhá spolupráce asistenta s rodiči žáka obvykle formou každodenní výměny základních informací o aktuálním zdravotním stavu a potřebách žáka i o probraném učivu a potřebě jeho procvičování. Velmi důležitá může být podpora asistenta pedagoga při dlouhodobé nepřítomnosti žáka, např. v době hospitalizace nebo pooperační rekonvalescence – v takovém období může asistent donést žákovi zadání probírané látky, případně (po dohodě s rodiči) s ním i část školního učiva v domácím prostředí zopakovat.

U žáků se sociálním znevýhodněním může být pro školu a pedagogy někdy velmi těžké navázat kontakt s rodiči žáků. Tito rodiče často o kontakt s učiteli nestojí a někdy se mu i záměrně vyhýbají – ne vždy jsou ale důvodem neochota nebo nezájem, v mnoha případech se tito rodiče jednoduše obávají nepříjemné kritiky nebo nedorozumění či nepochopení. Podle známého přísloví o hoře a Mohamedovi v takové situaci musí škola vyrazit za rodiči, kontakt s rodiči záměrně vyhledat a iniciovat.
Pro kontakt s rodinami sociálně znevýhodněných žáků je vždy nutné, aby měl asistent alespoň základní informace o sociálním zázemí žáků; tyto rodiny často řeší problémy, které jsou v porovnání se školní úspěšností jejich dítěte daleko závažnější (nejisté bydlení, nadměrné dluhy, nedostatek finančních prostředků na základní potraviny nebo ošacení), což je v jednání s nimi vždy potřeba náležitě zohlednit.
Pokud jde o rodiny žáků z etnických nebo národnostních minorit (Romové, Vietnamci, Ukrajinci a další) je potřeba, aby asistent znal nejdůležitější kulturní specifika dané rodiny a byl schopen tato specifiky v jednání s rodinou zohledňovat.

Kontakt asistenta s rodinou (zákonnými zástupci) žáka může mít různé formy:

  • kontaktování rodičů žáka v ranních hodinách nebo po vyučování v budově školy nebo před školou, slouží k předání informací o učivu, chování, organizačních záležitostech;
  • delší setkání, na které asistent pozve rodiče žáka do školy, může velmi pomoci k řešení konkrétních problémů, předpokládá ale již dříve vytvořený vztah vzájemné důvěry mezi asistentem a rodiči žáka;
  • kontaktování rodičů žáka v jejich domácím prostředí „mezi dveřmi“, obdobně jako v první uvedené variantě i tato forma kontaktu slouží k předání nejdůležitějších informací o učivu, chování, organizačních záležitostech;
  • kontakt s rodiči žáka během doučování v domácím prostředí může pomoci nejen k předání důležitých informací ze školního prostředí, ale může být prospěšný i v pozvolném a přirozeném utváření pedagogických kompetencí u samotných rodičů žáka.

 

AKTUALITY

Rodiče hledají asistenta - terapeuta pro autistického syna v Praze 13

05.12.2017

Hledáme asistenta - terapeuta pro našeho čtyřletého autistického téměř nemluvícího syna s mírnou povahou. Jedná se o pravidelnou samostatnou práci s dítětem formou hry v domácím prostředí (Praha 13 - Nové Butovice). Terapie probíhají podle možností asistenta a rodiny cca 2-4x týdně 2 hodiny nejlépe mezi 17-19 h od ledna do června 2018. >>

Soukromá MŠ v Praze 3 přijme asistentku/a pedagoga na 0,25 úvazek

28.11.2017

Soukromá MŠ Písnička, Praha 3 přijme asistentku/a pedagoga ke tříleté dívce se zdravotním znevýhodněním, Požadujeme vzdělání AP nebo plánovaný nástup do kvalifikačního kurzu pro AP, trpělivost a kladný vztah k dětem. Nabízíme úvazek 0,25 (dvě dopoledne týdně), malý kolektiv, rodinné prostředí. Nástup od ledna 2018. >>

ZŠ a MŠ v Praze 5 hledá asistenta na 1,0 úvazek

28.11.2017

Základní a mateřská škola Praha 5 - Smíchov hledá asistenta pedagoga na plný úvazek od 1.ledna 2018 do 30. června 2018. Požadujeme minimálně kvalifikační kurz pro asistenty pedagoga a střední školu zakončenou maturitní zkouškou. Pedagogické vzdělání je velkou výhodou. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013