Aktuality

Souvislosti novely školského zákona aneb co je skutečnou zkratkou k cíli?

Přinášíme pohled Tomáše Habarta z organizace Člověk v tísni, uveřejněný v Deníku Referendum.

Poslanecká sněmovna projednává novelu školského zákona. Její součástí je i ustanovení, které představuje nemalé riziko. Hrozí, že nálepku mentálního postižení získá mnohem větší počet dětí než doposud.

V posledních týdnech se otevřela vyostřená debata ohledně možností společného vzdělávání všech žáků. Nebude náhodou, že se vede právě v době projednávání novely školského zákona a v době sporů o § 16a odst. 5, který hrozí zneužitím v neprospěch žáků.

Souvisejících témat je mnoho, dovolím si rozvinout jeden moment, který mne zaujal v článku Inkluze nebo inkluzivismus? prof. Štecha – co je vlastně jím zmiňovanou zkratkou k cíli. Domnívám se, že zkratkou nejsou „ideologičtí bojovníci za inkluzi“, ale právě navržené ustanovení v novele. Jeden z výkladů nejasné formulace může vést k tomu, že děti bez mentálního postižení tento status přesto získají – jakoby „zkratkou“.

Možná nebude od věci přiblížit, v jakém kontextu by opatření platilo. Jak známo, v ČR máme vysoce selektivní vzdělávací systém, děti třídíme do různých typů škol od co možná nejnižšího věku. Rodičům se to povětšinou líbí, tvůrci vzdělávacích politik nevysvětlují, proč je to špatně, politici logicky vychází vstříc požadavkům občanů – ať již jsou to rodiče školáků či voliči žádající jednoduchá řešení složitých problémů.

Více se dočtete zde...

AKTUALITY

Jak se dařilo asistentům v době krize? Jak se připravit, abychom případné další zavření škol zvládli lépe? Podívejte se na webinář

29.05.2020

Jak dnes asistenti spolupracují s pedagogy a jak podporují žáky se speciálními vzdělávacími potřebami? Jaké nástroje a metody v práci na dálku se asistentům osvědčily? Na co by bylo dobré po aktuálních zkušenostech navázat a co lze stále ještě zlepšovat? To probírali na webináři projektu APIV B Alexandra Petrů z Člověka v tísni a Tomáš Machalík z Národního pedagogického institutu ČR. >>

Asistent pedagoga hledá práci v Tišnově a okolí

27.05.2020

Hledám práci na pozici asistenta pedagoga v Tišnově a okolí. Mám středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Nyní studuji druhý semestr CŽV Masarykovy university v Brně obor Vychovatelství. Mám s dětmi zkušenosti a velmi kladný vztah. Měla bych zájem o uplatnění v tomto oboru nejlépe v MŠ či ZŠ. >>

ZŠ v Praze 6 nabízí práci asistenta pedagoga na 1,0 úvazek

27.05.2020

ZŠ Hanspaulka na Praze 6 nabízí práci asistenta pedagoga na plný úvazek k chlapci s tělesným postižením (s obsluhou vozíku), který je žákem druhého stupně. Nabízíme pevnou pracovní dobu převážně v dopoledních hodinách. Příjemný pracovní kolektiv, práce v týmu. Možnost získání praxe a dalšího vzdělávání. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013