Aktuality

Rozdělené školství škodí všem dětem

Jana Straková se v Hospodářských novinách zamýšlí nad důvody, proč jsme podle ní ochotní diskutovat o tom, podle jakých kritérií děti rozdělovat, spíš než hledat cesty, jak jim umožnit vzdělávat se společně. 


Česká republika je opakovaně kritizována mezinárodními organizacemi, že špatně vzdělává romské žáky. Ústředním bodem kritiky je skutečnost, že romští žáci často končí v základních školách praktických, kde jsou vzděláváni podle méně náročného vzdělávacího programu. Česká veřejnost i česká pedagogická komunita tuto kritiku většinově odmítají s tím, že děti mají v základních školách praktických výbornou péči, a že tam jsou umisťovány se souhlasem rodičů a po řádné diagnostice. Debatu o tom, zda něco neděláme špatně, v zásadě nepřipouštíme.

Pokud už na debatu dojde, točí se výlučně kolem toho, jak děti správně diagnostikovat. Jak rozpoznat, jaké výkony dětí jsou zapříčiněny mentálním postižením a jaké má na svědomí nedostatečná jazyková zběhlost či kulturní odlišnosti. Taková debata se rozpoutala kolem novely školského zákona, konkrétně o školské definici mentálního postižení. Debata jasně ukázala, že česká společnost silně lpí na diferencovaném školství a nechce se vydat cestou maximálního začlenění všech žáků do hlavního vzdělávacího proudu. Je připravena donekonečna diskutovat o tom, jak děti správně rozdělovat, ale ne o tom, co je třeba učinit pro to, aby rozdělování nebylo potřeba...

Více se můžete dočíst v Hospodářských novinách zde.

 

AKTUALITY

Matka z Brna hledá pro syna s PAS asistenta pedagoga

29.06.2017

Jsem z Brna a hledám pro svého syna s podezřením na PAS (má dva a půl roku) asistenta pedagoga od září 2018. Ráda bych někoho, kdo má k teto problematice vztah a hlavně zkušenosti. Podotýkám, že syn není agresivní. Byla bych velmi ráda, kdyby si dotyčný v průběhu příštího školního roku vytvořil s naším synem vztah prostřednictvím občasného hlídání u nás doma nebo formou procházek. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013