Aktuality

Proč je třída to nejhorší místo pro učení

K začátku nového školního roku uveřejňujeme ukázku z článku Tomáše Feřtka s podtitulem Škola už dnes leckdy nevypadá tak, jak jste ji zažili vy; naštěstí.


 Vážení rodiče,

tento text je určen těm z vás, kteří vedete tento týden děti do školy a očekáváte, že bude vypadat pokud možno tak, jak jste ji sami zažili před lety.

Pokud byste si sepsali na jeden papír všechna podstatná zjištění neurologie a pedagogické psychologie za posledních dvacet třicet let, zjistili byste překvapivou věc. Těžko bychom hledali horší prostředí pro učení, než je školní třída v tradiční škole. Tedy uzavřená místnost, kde sedí třicet dětí stejného věku, pokud možno ukázněně a mlčky naslouchají výkladu - a jejich úkolem je zapisovat si a druhý den paní učitelce co nejvěrněji zopakovat, co slyšeli, za což jsou odměněni číslicí od jedné do pěti.

Připadá vám to nadsazené? Neurovědci už nejméně od sedmdesátých let minulého století konstatují, že každý lidský a tedy i dětský mozek je jiný. Informaci, kterou k dítěti vyšleme, si tedy každé z nich vyloží po svém. Pokud tedy děti musí jen naslouchat, slyšené opakovat a nemají možnost o věcech diskutovat, nemohou si vzájemně odlišné interpretace konfrontovat a porozumět si.

Člověk je sociální tvor, který se nejlépe učí v různověkém kolektivu pozorováním a napodobováním toho, co dělají ti druzí včetně dospělých. Tak se učí každé dítě, než jde do školy. Jenže v tradiční škole vás posadili do místnosti se stejně starými dětmi, pozorovat jste neměli koho a spolupráce byla trestána; říkalo se jí napovídání a opisování. Každý byl hodnocen individuálně onou mnoho neříkající číslicí a nevyřčeným cílem výuky bylo pokud možno být lepší než ti ostatní. Takže proč byste druhým s něčím pomáhali, že?

Celý článek si můžete přečíst zde.

AKTUALITY

Matka z Brna hledá pro syna s PAS asistenta pedagoga

29.06.2017

Jsem z Brna a hledám pro svého syna s podezřením na PAS (má dva a půl roku) asistenta pedagoga od září 2018. Ráda bych někoho, kdo má k teto problematice vztah a hlavně zkušenosti. Podotýkám, že syn není agresivní. Byla bych velmi ráda, kdyby si dotyčný v průběhu příštího školního roku vytvořil s naším synem vztah prostřednictvím občasného hlídání u nás doma nebo formou procházek. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013