Aktuality

Proč je třída to nejhorší místo pro učení

K začátku nového školního roku uveřejňujeme ukázku z článku Tomáše Feřtka s podtitulem Škola už dnes leckdy nevypadá tak, jak jste ji zažili vy; naštěstí.


 Vážení rodiče,

tento text je určen těm z vás, kteří vedete tento týden děti do školy a očekáváte, že bude vypadat pokud možno tak, jak jste ji sami zažili před lety.

Pokud byste si sepsali na jeden papír všechna podstatná zjištění neurologie a pedagogické psychologie za posledních dvacet třicet let, zjistili byste překvapivou věc. Těžko bychom hledali horší prostředí pro učení, než je školní třída v tradiční škole. Tedy uzavřená místnost, kde sedí třicet dětí stejného věku, pokud možno ukázněně a mlčky naslouchají výkladu - a jejich úkolem je zapisovat si a druhý den paní učitelce co nejvěrněji zopakovat, co slyšeli, za což jsou odměněni číslicí od jedné do pěti.

Připadá vám to nadsazené? Neurovědci už nejméně od sedmdesátých let minulého století konstatují, že každý lidský a tedy i dětský mozek je jiný. Informaci, kterou k dítěti vyšleme, si tedy každé z nich vyloží po svém. Pokud tedy děti musí jen naslouchat, slyšené opakovat a nemají možnost o věcech diskutovat, nemohou si vzájemně odlišné interpretace konfrontovat a porozumět si.

Člověk je sociální tvor, který se nejlépe učí v různověkém kolektivu pozorováním a napodobováním toho, co dělají ti druzí včetně dospělých. Tak se učí každé dítě, než jde do školy. Jenže v tradiční škole vás posadili do místnosti se stejně starými dětmi, pozorovat jste neměli koho a spolupráce byla trestána; říkalo se jí napovídání a opisování. Každý byl hodnocen individuálně onou mnoho neříkající číslicí a nevyřčeným cílem výuky bylo pokud možno být lepší než ti ostatní. Takže proč byste druhým s něčím pomáhali, že?

Celý článek si můžete přečíst zde.

AKTUALITY

META nabízí pro zájemce z Prahy kurz pro dvojjazyčné asistenty pedagoga od září do prosince 2020

14.07.2020

Zajímá vás práce v mateřské či základní škole? Chcete podporovat děti a žáky s OMJ? Máte zájem získat či rozšířit své vzdělání v pedagogickém oboru? Kurz je určen jak pro asistenty pedagoga, kteří už ve školách pracují a chtějí si doplnit specializaci pro práci s dětmi a žáky s OMJ, tak pro zájemce, kteří se teprve na práci ve školách chystají. >>

Mateřská škola Louňovice hledá školního asistenta úvazek 0,5

09.07.2020

Mateřská škola Louňovice Praha východ přijme od 1. září 2020 do 31. srpna 2021 školního asistenta/asistentku na poloviční úvazek tj. 4 hodiny denně dopoledne. Nabízíme rodinné prostředí malé MŠ uprostřed přírody, příjemný kolektiv. Požadujeme vzdělání dle platné legislativy, bezúhonnost a nadšení pro práci s dětmi. >>

Asistentka pedagoga hledá práci v Plzni-městě

01.07.2020

Hledám práci asistenta pedagoga v ZŠ nebo MŠ v Plzeň-město, úvazek 0,5; 0,75; 1,0. Mám akreditace na asistenta pedagoga a pedagoga volného času. Praxe v MŠ a u dětí v kroužku. Děti mám ráda a ráda bych jim dál pomáhala. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013