<< předchozí 11/2018 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09

Poradna - zeptejte se

Tato sekce slouží jako platforma pro otázky týkající se problematiky asistentů pedagoga. Zadejte do formuláře svůj dotaz. Prosíme o stručnou a co nejjasnější formulaci. My se budeme snažit získat fundovanou odpověď. Proto prosíme mějte strpení, odpověď na váš dotaz se může objevit s drobným zdržením. Doufáme, že rychlost vynahradíme kvalitou. Pod formulářem se zobrazují poslední dva zodpovězené dotazy, další najdete v záložce Vaše dotazy (v levém menu).

Zeptejte se nás

Vaše otázky

Vzdělávání a platový výměr
Marcela
11.11. 2018
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Dobrý den, mám vystudovanou střední školu asistent pedagoga ukončenou maturitní zkouškou. Pracují jako asistentka 11\let. Jaké by mělo být mé platové zařazení v novém financování? Druhá otázka zní, zda li s tímto vzděláním mohu pracovat jako vychovatelka v družině.
Odpověď: Dobrý den, financování asistentů pedagoga je v současnosti bohužel poměrně chaotické. Obecně platí, že asistent pedagoga by měl být zařazen ve 4. až 9. platové třídě, přičemž ředitel by měl při zařazení asistenta zohlednit výši dosaženého vzdělání asistenta a předpokládanou náročnost jeho práce. Ve skutečnosti je ale rozhodující zejména výše dotace, kterou škola na plat asistenta pedagoga dostane - výše dotace se řídí podle doporučení školského poradenského zařízení a může být na úrovni 8. platové třídy (takový asistent musí mít minimálně maturitu) nebo 5. platové třídy (takový asistent mít maturitu nemusí). I když ale škola dostane dotaci v 8. platové třídě, ředitel může asistenta zařadit níže, třeba do 7. platové třídy (a ideálně mu pak zbývající finanční prostředky vyplatit v rámci osobního ohodnocení). Jinak řečeno - je to různé, hodně záleží na výši dotace, trochu pak záleží i na rozhodnutí ředitele. Se středoškolským vzděláním byste na pozici vychovatelky mohla pracovat jedině v případě, že by Vaše vzdělání bylo v oboru zaměřeném na vychovatelství (což ale zaměření na asistenta pedagoga není) - v daném případě tedy bohužel Vaše kvalifikace pro pozici vychovatelky dostatečná není. (Ředitel by Vás mohl i tak na místě vychovatelky zaměstnat, ale pouze dočasně do doby, než se o dané místo přihlásí někdo, kdo bude splňovat kvalifikační požadavky.)
Učitel odmítá asistenta pedagoga a proto AP musel skončit. Co s tím jde dělat?
Andrea
11.11. 2018
Příspěvků v diskuzi: 0
Otázka: Hezký den, obracím se na vás s dotazem, jestli je tohle vůbec možné. V polovině září jsem nastoupila jako asistent pedagoga ke dvěma dětem (původně byly ve třídě tři, třetí pak šlo s tím asistentem, co byl přede mnou, do paralelní třídy). Ani ne dva měsíce potom nás s tou druhou asistentkou vyměnili. Důvod se nedozvěděl nikdo z nás, ani děti, ale bylo zřejmé, že si učitelka s asistentkou nesedly (od té druhé asistentky vím, že jí učitelka přísně vyhradila místo v lavici vedle žáka a zakázala jí jakkoliv zasahovat do situací, které vzniknou). Dítě mělo problém přijmout změnu asistenta, pořád plakalo po té původní, dokonce začalo stávkovat (nebudu pracovat, dokud se nevrátí původní asistent). Viděla jsem, že dítě jde do záchvatu, ale učitelka mi zakázala vzít ho na chodbu a situaci si vyřešila po svém tak, že dítě donutila sednout si zpátky do lavice (o to byl potom v jídelně ten záchvat horší). Další den se vše řešilo s vedením a psycholožkou. Na schůzce jsem se dozvěděla, že má dítě vůči mně z domova vypěstovanou averzi. Dítě mě přitom normálně objalo a komunikovalo se mnou. Během úvah nad řešeními (zrušení asistence, snížení rozsahu asistence, návrat k výše zmíněnému původnímu stavu, kdy byla učitelka v druhé třídě bez asistence, odsednutí asistenta od dítěte) z učitelky vypadlo, že asistent pedagoga je pro učitele zbytečnost a ona že nemá vedle své práce nervy na to úkolovat asistenta. Druhý den jsem byla odejita dohodou s tím, že mi bylo sděleno, že asistentura nefunguje, že znám názor paní učitelky na asistenci, že si pořád na mě někdo stěžuje, takže musí vedení kvůli mně pořád něco řešit, že mě chtějí ušetřit dalších nepříjemností, že mi děti lezou po hlavě a vedení se na to už nemůže dívat, že děti, které školu navštěvují, nepotřebují člověka. Je podobný přístup v pořádku? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, chápu obtížnost Vaší situace. Není pro mě snadné posoudit správnost postupu školy bez znalosti podrobností, ale pokud budu vycházet z informací z Vašeho dotazu, předpokládám, že: Postup školy rozhodně správný není. Na místě ředitele školy bych rozhodně uvažoval o ukončení pracovního poměru s paní učitelkou, jejíž postupy jsou mimořádně nevhodné a žákovi v lecčem očividně ubližují. I formálně je postup školy chybný - pokud poradenské zařízení (PPP nebo SPC) doporučilo žákovi podporu asistenta pedagoga, má škola povinnost (!) udělat vše proto, aby podporu asistenta pedagoga zajistila - paní učitelka si v této situaci nemůže vybírat, jestli asistenta chce nebo ne. Pokud byste chtěla situaci nějak formálně řešit, můžete se obrátit s žádostí o pomoc na poradenské zařízení (PPP nebo SPC), které podporu asistenta pedagoga doporučilo, event. pak také na Českou školní inspekci. Vzhledem k celkovému postoji školy bych si ale na Vašem místě raději hledal pracovní uplatnění jinde - ve škole, které ke svým žákům a asistentům přistupuje takto, bych pracovat nechtěl.

» další otázky

© Nová škola, o.p.s. 2013