Dnes < > May 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
28
29
30
May 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Jun 1
2
3
4
5
6
7
8

Další zdroje informací o AP

NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. (2008) Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol.

 Příspěvek ze sborníku věnovaného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je zaměřen na práci asistentů pedagoga s romskými žáky a vychází z poznatků z výzkumu realizovaného mezi asistenty z brněnských základních škol. 

Autoři příspěvku prezentují dílčí závěry z rozsáhlejšího šetření, data získali metodou ohniskových skupin realizovaných s asistenty pedagoga. 

Podle výpovědí respondentů se asistenti pedagoga pracující s romskými žáky domnívají, že je výhodou, pokud sám asistent je Rom, současně ale někteří asistenti připouštějí možnost, že by sám asistent nemusel být Rom – podmínkou je ovšem znalost romské kultury a rodinného prostředí žáků, stejně tak jako vřelý vztah k romským žákům.

Asistenti, kteří se zúčastnili tohoto výzkumu, rovněž poukázali na skutečnost, že asistent při správném naplnění své role může být žákům sociálním vzorem (který žáci v rodinném prostředí nezřídka postrádají) a že je žádoucí, aby se asistenti více věnovali žákům v jejich volném čase a byli jim oporou i při ohrožení různými sociálně patologickými jevy (vznikajícími v důsledku nudy a malé nabídky aktivního trávení volného času).

Na základě výpovědí asistentů pedagoga autoři textu také poukazují na důležitost role asistenta pedagoga jako prostředníka mezi kulturou romských rodin a odlišnou kulturou školního prostředí (např. rozdílné postoje k trestům, specifické tradice vázané na pohřeb v rodině apod.)

V závěru pak autoři uvádějí základní doporučení pro vzdělávání romských žáků, podpořené výpovědí jedné z asistentek zúčastěných ve výzkumu: „Jako klíčové pro zlepšení celé situace týkající se vztahu pedagoga a romského žáka je podle asistentů zájem o žáka a poznání romské kultury, tradic, zvyků, hudby, historie, základní znalost nejdůležitějších slovíček z romského jazyka. Komunikace s romským žákem by měla být založena na přirozenosti učitele, provázena empatií a zájmem o žákovu osobnost.

"…pokud chce mít výsledky, musí mít zájem o ty romské děti. Ta (učitelka) to pochopila a začala mít zájem o tu romskou mentalitu, o ty nedostatky rodičů. A když teď jdeme ráno do školy, tak kdo zpívá cigánsky? Já ne! To ona zpívá. A o tom to je! Já si taky zazpívám česky (ALIM – 32)…“ (s.260)

NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. 2008. Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol. Education of pupils with social disadvantage from the teacher's assistants point of view at primary schools in Brno. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. = Education of pupils with special educational needs II., s. 245-262. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4736-5.

AKTUALITY

Asistentka pedagoga s praxí hledá místo v Děčíně a okolí

24.05.2019

Poptávám místo asistenta pedagoga v Děčíně a okolí, Ústí nad Labem od 1.9.2019, úvazek 0,75 či plný. Vzdělání střední odborné + kurz asistenta pedagoga, aktuálně nadstavbové studium. Praxi mám 11 let, z toho tři roky jako AP - druhý stupeň, 3. stupeň ADHD , kombinace disporuch a práce s kolektivem. >>

ScioŠkola v Praze 9 přijme asistenta pedagoga od září 2019

24.05.2019

2. ScioŠkola - základní škola, s.r.o Praha 9, přijme od září 2019 asistenta pedagoga pro žáka v 1. ročníku, nebo v 6. ročníku. Možnost práce na plný i částečný úvazek. Práce v malém a příjemném kolektivu, odpovídající mzdu, 8 týdnu dovolené, 5 dní sick day i další zajímavé benefity. Praxe ve škole výhodou, nikoli podmínkou. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013