<< předchozí 06/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09

Další zdroje informací o AP

NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. (2008) Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol.

 Příspěvek ze sborníku věnovaného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je zaměřen na práci asistentů pedagoga s romskými žáky a vychází z poznatků z výzkumu realizovaného mezi asistenty z brněnských základních škol. 

Autoři příspěvku prezentují dílčí závěry z rozsáhlejšího šetření, data získali metodou ohniskových skupin realizovaných s asistenty pedagoga. 

Podle výpovědí respondentů se asistenti pedagoga pracující s romskými žáky domnívají, že je výhodou, pokud sám asistent je Rom, současně ale někteří asistenti připouštějí možnost, že by sám asistent nemusel být Rom – podmínkou je ovšem znalost romské kultury a rodinného prostředí žáků, stejně tak jako vřelý vztah k romským žákům.

Asistenti, kteří se zúčastnili tohoto výzkumu, rovněž poukázali na skutečnost, že asistent při správném naplnění své role může být žákům sociálním vzorem (který žáci v rodinném prostředí nezřídka postrádají) a že je žádoucí, aby se asistenti více věnovali žákům v jejich volném čase a byli jim oporou i při ohrožení různými sociálně patologickými jevy (vznikajícími v důsledku nudy a malé nabídky aktivního trávení volného času).

Na základě výpovědí asistentů pedagoga autoři textu také poukazují na důležitost role asistenta pedagoga jako prostředníka mezi kulturou romských rodin a odlišnou kulturou školního prostředí (např. rozdílné postoje k trestům, specifické tradice vázané na pohřeb v rodině apod.)

V závěru pak autoři uvádějí základní doporučení pro vzdělávání romských žáků, podpořené výpovědí jedné z asistentek zúčastěných ve výzkumu: „Jako klíčové pro zlepšení celé situace týkající se vztahu pedagoga a romského žáka je podle asistentů zájem o žáka a poznání romské kultury, tradic, zvyků, hudby, historie, základní znalost nejdůležitějších slovíček z romského jazyka. Komunikace s romským žákem by měla být založena na přirozenosti učitele, provázena empatií a zájmem o žákovu osobnost.

"…pokud chce mít výsledky, musí mít zájem o ty romské děti. Ta (učitelka) to pochopila a začala mít zájem o tu romskou mentalitu, o ty nedostatky rodičů. A když teď jdeme ráno do školy, tak kdo zpívá cigánsky? Já ne! To ona zpívá. A o tom to je! Já si taky zazpívám česky (ALIM – 32)…“ (s.260)

NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. 2008. Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol. Education of pupils with social disadvantage from the teacher's assistants point of view at primary schools in Brno. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. = Education of pupils with special educational needs II., s. 245-262. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4736-5.

AKTUALITY

Omlouváme se za výpadek našeho portálu

19.06.2017

Zapříčinila ho delší vážná nemoc administrátora webu. Postupně doháníme resty, do týdne bychom měli zveřejnit vše z třítýdenní neplánované pauzy. Děkujeme za shovívavost a trpělivost. >>

ZŠ v Praze 9 hledá školního asistenta na 0,5 úvazku

29.05.2017

Od září 2017 hledáme školního asistenta, vynikající platové podmínky, poloviční úvazek. Vzdělání nutné, velmi příjemná práce, možnost samostatného organizování pracovních aktivit. Možnost dalšího pracovního růstu. Za nabídky předem děkujeme. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013