Dnes < > January 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
30
31
Jan 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Feb 1
2
3
4
5
6
7
8
9

Další zdroje informací o AP

NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. (2008) Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol.

 Příspěvek ze sborníku věnovaného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je zaměřen na práci asistentů pedagoga s romskými žáky a vychází z poznatků z výzkumu realizovaného mezi asistenty z brněnských základních škol. 

Autoři příspěvku prezentují dílčí závěry z rozsáhlejšího šetření, data získali metodou ohniskových skupin realizovaných s asistenty pedagoga. 

Podle výpovědí respondentů se asistenti pedagoga pracující s romskými žáky domnívají, že je výhodou, pokud sám asistent je Rom, současně ale někteří asistenti připouštějí možnost, že by sám asistent nemusel být Rom – podmínkou je ovšem znalost romské kultury a rodinného prostředí žáků, stejně tak jako vřelý vztah k romským žákům.

Asistenti, kteří se zúčastnili tohoto výzkumu, rovněž poukázali na skutečnost, že asistent při správném naplnění své role může být žákům sociálním vzorem (který žáci v rodinném prostředí nezřídka postrádají) a že je žádoucí, aby se asistenti více věnovali žákům v jejich volném čase a byli jim oporou i při ohrožení různými sociálně patologickými jevy (vznikajícími v důsledku nudy a malé nabídky aktivního trávení volného času).

Na základě výpovědí asistentů pedagoga autoři textu také poukazují na důležitost role asistenta pedagoga jako prostředníka mezi kulturou romských rodin a odlišnou kulturou školního prostředí (např. rozdílné postoje k trestům, specifické tradice vázané na pohřeb v rodině apod.)

V závěru pak autoři uvádějí základní doporučení pro vzdělávání romských žáků, podpořené výpovědí jedné z asistentek zúčastěných ve výzkumu: „Jako klíčové pro zlepšení celé situace týkající se vztahu pedagoga a romského žáka je podle asistentů zájem o žáka a poznání romské kultury, tradic, zvyků, hudby, historie, základní znalost nejdůležitějších slovíček z romského jazyka. Komunikace s romským žákem by měla být založena na přirozenosti učitele, provázena empatií a zájmem o žákovu osobnost.

"…pokud chce mít výsledky, musí mít zájem o ty romské děti. Ta (učitelka) to pochopila a začala mít zájem o tu romskou mentalitu, o ty nedostatky rodičů. A když teď jdeme ráno do školy, tak kdo zpívá cigánsky? Já ne! To ona zpívá. A o tom to je! Já si taky zazpívám česky (ALIM – 32)…“ (s.260)

NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. 2008. Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol. Education of pupils with social disadvantage from the teacher's assistants point of view at primary schools in Brno. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. = Education of pupils with special educational needs II., s. 245-262. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4736-5.

AKTUALITY

Matka hledá asistenta pedagoga pro syna s podezřením na PAS do MŠ v Praze

16.01.2019

Hledám pro svého syna (v září 3 roky a 3 měsíce) asistenta do MŠ, který má podezření na poruchu autistického spektra. Ideálně asistenta který má zkušenosti s PAS. Nástup do školy by měl proběhnout ve šk. roce 2019/2020. Do té doby bychom rádi našli někoho, kdo by se postupně se synem začal seznamovat a příležitostné za honorář s ním trávil čas. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013