Aktuality

Nadužívání asistentů pedagoga? Co by na to asi řekli v Anglii

Zbyněk Němec, vysokoškolský pedagog a metodik Nové školy

V posledních letech nás velmi těší, že počty asistentů pedagoga v našem školství rok od roku rostou. V září 2017 pracovalo v regionálním školství v ČR více než 17 tisíc asistentů pedagoga, od roku 2014 se u nás počet asistentů pedagoga zdvojnásobil. 

Co nás ale těší už daleko méně, je způsob, jak na tento nárůst asistentů pedagoga reagují někteří odborníci na školství i oficiální instituce – nejen že v debatách můžeme slyšet názory o nadužívání asistentů a o jejich příliš vysokých počtech ve školách, ale dokonce i letošní legislativní úpravy (novelizace vyhlášky č. 27/2016 Sb. vyhláškou č. 416/2017 Sb.) ze strany ministerstva školství a poslanecké sněmovny jsou zjevně vedeny snahou snížit úvazky asistentů pedagoga a omezit výdaje na jejich platy.

Úhlů pohledu na toto téma je samozřejmě celá řada, dnes zkusíme třeba mezinárodní srovnání.

Co by na to asi řekli třeba v Anglii?

Pojďme se společně podívat na několik údajů z oficiální statistické zprávy, kterou vydal vládní Department for Education se sídlem v Londýně:

Tak například tato zpráva o stavu pedagogických pracovníků v listopadu 2017 konstatuje, že loni pracovalo v anglických školách 452 tisíc učitelů a 263 tisíc asistentů pedagoga. Tedy na každých pět učitelů vychází tři asistenti.

No ovšem, dá se argumentovat tím, že Anglie má oproti České republice pětkrát více obyvatel, ale ani to nevysvětluje, proč má patnáctkát více asistentů pedagoga.

Nejvýrazněji jsou asistenti pedagoga v Anglii zastoupeni v předškolním vzdělávání a na prvním stupni základních škol (nursery and primary schools), kde podle statistik pracuje 221 tisíc učitelů a s nimi 176 tisíc asistentů – na každých deset učitelů zde tak vychází osm asistentů pedagoga.

V České republice jeden z pěti učitelů pracuje s asistentem, v Anglii na prvním stupni naopak jen jeden z pěti učitelů asistenta ve třídě nemá…

Že by to Angličané vzali za špatný konec? Že by se zbytečně rozhodli investovat obrovské množství finančních prostředků na platy lidí, kteří nejsou ve školách potřeba? Nezdá se, nebo si to alespoň neuvědomují – i u nich vzrost počet asistentů pedagoga, za posledních šest let o celých 40 tisíc…

Ne, angličtí učitelé a školští úředníci v tomto chybu nedělají, naopak podle všeho si dobře uvědomují, že tandem dobře připraveného asistenta pedagoga a učitele, který umí s asistentem pracovat, může výrazně přispět k celkové efektivitě vzdělávacího systému a tím i k celkové vzdělanosti budoucích generací.

Ano, stojí to peníze a je to otázka priorit.

V Anglii asi vzdělávání prioritou je a tak se do něj investuje. Třeba se jednou vzdělávání stane prioritou i u nás…

Zdroj dat: https://www.gov.uk/government/statistics/school-workforce-in-england-november-2017

AKTUALITY

MŠ Orlík nad Vltavou hledá asistenta pedagoga na 0,625 úvazku

14.12.2018

ZŠ a MŠ Orlík nad Vltavou hledá asistenta pedagoga do MŠ na 25 hodin přímé pedagogické činnosti týdně (tj.0,625 úvazku). Pracovní poměr na dobu určitou (12 měsíců), nástup 1.1.2019. Požadavky na vzdělání: SŠ + ukončené nebo alespoň probíhající kvalifikační studium pro asistenty pedagoga. >>

Matka hledá asistenta pedagoga do MŠ Brno Vinohrady

12.12.2018

Hledám asistenta pedagoga do MŠ v Brně na Vinohradech pro mého syna (5,5 roku). Stačí rekvalifikační kurz, nebráním se ani studentce, měla by však být empatická a se zájmem o problematiku vývojové dysfázie a PAS. Pracovní úvazek 4 hod.denně, pouze dopoledne. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013