Aktuality

Máte slovo, ale nemusíte říkat pět nejčastějších bludů o inkluzi

Realita ve školách je mnohem dál než zatuchlá společenská debata o začleňování znevýhodněných dětí, tvrdí Tomáš Feřtek z EduInu ve svém blogu:

Je-li pořad České televize Máte slovo (moderuje Michaela Jílková) něčím užitečný, pak předvedením reálné úrovně zdejší společenské debaty. Stejné to bylo u zatím poslední epizody věnované inkluzi ve školách (najdete ji zde). Padaly tu opravdu pozoruhodné argumenty, z nichž lze vybrat pět nejčastějších bludů o začleňování znevýhodněných dětí do běžných škol:

Rušení praktických škol je plivnutím do tváře speciálním pedagogům. Právě naopak. Význam téhle profese v moderních vzdělávacích systémech roste. Už dnes jsou a ještě více budou třeba na každé škole a je jich jasný nedostatek. Optimální by bylo ze současných praktických škol udělat metodická centra nabízející pomoc a odborníky běžným školám.

Základní školy se pod návalem znevýhodněných žáků zhroutí. Nezhroutí, protože počet dětí v těchto školách není tak vysoký, aby se opravdu stalo, že třeba deset znevýhodněných dětí připadne na jednu běžnou třídu, jak padlo v debatě. Celkem jde v celé České republice o 18 000 dětí v praktických školách a zhruba 5 000 dětí ve speciálních školách, při celkovém počtu dětí na základkách mezi 800 a 900 tisíci. Když si to převedeme do reality konkrétního většího města, tak třeba Znojmo má 34 000 obyvatel, šest velkých základních škol s řádově stovkami žáků. K tomu jednu praktickou školu, kde není ani padesát dětí. Takže i kdyby došlo k jejímu zrušení, což se neplánuje, do školy třeba se šesti sty žáky a třiceti třídami přijde nových šest či osm dětí k těm, které už tam jsou a mají nějaký handicap a podporu. To není problém, který by škola nezvládla. Zvlášť pokud opravdu budou všem školám dostupné peníze na podpůrná opatření.

Nikdy nebude možné vzdělávat všechny děti v jedné škole. Pokud rozumíme slovem všechny 100 %, pak je to nejspíš pravda. I v severských zemích existuje část dětí (řádově do procenta), které se vzdělávají mimo hlavní proud. Pokud ale tím slovem myslíme třeba 98% nebo 99 %, pak právě tyto systémy ukazují, že to možné je. A nejen ony. Dnes už i u nás docela obtížně hledáte školu, kde by nebyly děti vyžadující podporu. A přibývá škol, odkud prakticky neodcházejí žáci na víceletá gymnázia. Takže školy, které vzdělávají „všechny“ děti, máme už teď. Jen jich je zatím menšina...

Celý článek najdete zde.

AKTUALITY

META nabízí pro zájemce z Prahy kurz pro dvojjazyčné asistenty pedagoga od září do prosince 2020

14.07.2020

Zajímá vás práce v mateřské či základní škole? Chcete podporovat děti a žáky s OMJ? Máte zájem získat či rozšířit své vzdělání v pedagogickém oboru? Kurz je určen jak pro asistenty pedagoga, kteří už ve školách pracují a chtějí si doplnit specializaci pro práci s dětmi a žáky s OMJ, tak pro zájemce, kteří se teprve na práci ve školách chystají. >>

Mateřská škola Louňovice hledá školního asistenta úvazek 0,5

09.07.2020

Mateřská škola Louňovice Praha východ přijme od 1. září 2020 do 31. srpna 2021 školního asistenta/asistentku na poloviční úvazek tj. 4 hodiny denně dopoledne. Nabízíme rodinné prostředí malé MŠ uprostřed přírody, příjemný kolektiv. Požadujeme vzdělání dle platné legislativy, bezúhonnost a nadšení pro práci s dětmi. >>

Asistentka pedagoga hledá práci v Plzni-městě

01.07.2020

Hledám práci asistenta pedagoga v ZŠ nebo MŠ v Plzeň-město, úvazek 0,5; 0,75; 1,0. Mám akreditace na asistenta pedagoga a pedagoga volného času. Praxe v MŠ a u dětí v kroužku. Děti mám ráda a ráda bych jim dál pomáhala. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013