Aktuality

Máte slovo, ale nemusíte říkat pět nejčastějších bludů o inkluzi

Realita ve školách je mnohem dál než zatuchlá společenská debata o začleňování znevýhodněných dětí, tvrdí Tomáš Feřtek z EduInu ve svém blogu:

Je-li pořad České televize Máte slovo (moderuje Michaela Jílková) něčím užitečný, pak předvedením reálné úrovně zdejší společenské debaty. Stejné to bylo u zatím poslední epizody věnované inkluzi ve školách (najdete ji zde). Padaly tu opravdu pozoruhodné argumenty, z nichž lze vybrat pět nejčastějších bludů o začleňování znevýhodněných dětí do běžných škol:

Rušení praktických škol je plivnutím do tváře speciálním pedagogům. Právě naopak. Význam téhle profese v moderních vzdělávacích systémech roste. Už dnes jsou a ještě více budou třeba na každé škole a je jich jasný nedostatek. Optimální by bylo ze současných praktických škol udělat metodická centra nabízející pomoc a odborníky běžným školám.

Základní školy se pod návalem znevýhodněných žáků zhroutí. Nezhroutí, protože počet dětí v těchto školách není tak vysoký, aby se opravdu stalo, že třeba deset znevýhodněných dětí připadne na jednu běžnou třídu, jak padlo v debatě. Celkem jde v celé České republice o 18 000 dětí v praktických školách a zhruba 5 000 dětí ve speciálních školách, při celkovém počtu dětí na základkách mezi 800 a 900 tisíci. Když si to převedeme do reality konkrétního většího města, tak třeba Znojmo má 34 000 obyvatel, šest velkých základních škol s řádově stovkami žáků. K tomu jednu praktickou školu, kde není ani padesát dětí. Takže i kdyby došlo k jejímu zrušení, což se neplánuje, do školy třeba se šesti sty žáky a třiceti třídami přijde nových šest či osm dětí k těm, které už tam jsou a mají nějaký handicap a podporu. To není problém, který by škola nezvládla. Zvlášť pokud opravdu budou všem školám dostupné peníze na podpůrná opatření.

Nikdy nebude možné vzdělávat všechny děti v jedné škole. Pokud rozumíme slovem všechny 100 %, pak je to nejspíš pravda. I v severských zemích existuje část dětí (řádově do procenta), které se vzdělávají mimo hlavní proud. Pokud ale tím slovem myslíme třeba 98% nebo 99 %, pak právě tyto systémy ukazují, že to možné je. A nejen ony. Dnes už i u nás docela obtížně hledáte školu, kde by nebyly děti vyžadující podporu. A přibývá škol, odkud prakticky neodcházejí žáci na víceletá gymnázia. Takže školy, které vzdělávají „všechny“ děti, máme už teď. Jen jich je zatím menšina...

Celý článek najdete zde.

AKTUALITY

ZŠ a MŠ v Praze 6 hledá od září 2019 tři asistenty pedagoga

23.08.2019

ZŠ a MŠ v Praze 6 - Břevnově hledá od 1.9. 2019 asistenty pedagoga: do 4. třídy, k žákům s lehčí PAS a těžšími SPU; dále do 6. třídy k chlapci s ADHD, dále pak do MŠ k dívce s OMJ a dysfázií. Hledáme tvořivé a týmově založené kolegy do dobrého kolektivu. >>

SŠ v Brně přijme dva asistenty pedagoga na 0,75 úvazku

23.08.2019

SŠIPF Čichnova 23, Brno přijme 2 asistenty pedagoga k hochům s autismem (I. a III. ročník) s nástupem od 1.9.2019. Týdenní úvazek: 30 hod. Platové zařazení: dle dosažené praxe - 4- 9. plat. třída, příloha č. 5 NV 263/2018 Sb. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013