Aktuality

Máte slovo, ale nemusíte říkat pět nejčastějších bludů o inkluzi

Realita ve školách je mnohem dál než zatuchlá společenská debata o začleňování znevýhodněných dětí, tvrdí Tomáš Feřtek z EduInu ve svém blogu:

Je-li pořad České televize Máte slovo (moderuje Michaela Jílková) něčím užitečný, pak předvedením reálné úrovně zdejší společenské debaty. Stejné to bylo u zatím poslední epizody věnované inkluzi ve školách (najdete ji zde). Padaly tu opravdu pozoruhodné argumenty, z nichž lze vybrat pět nejčastějších bludů o začleňování znevýhodněných dětí do běžných škol:

Rušení praktických škol je plivnutím do tváře speciálním pedagogům. Právě naopak. Význam téhle profese v moderních vzdělávacích systémech roste. Už dnes jsou a ještě více budou třeba na každé škole a je jich jasný nedostatek. Optimální by bylo ze současných praktických škol udělat metodická centra nabízející pomoc a odborníky běžným školám.

Základní školy se pod návalem znevýhodněných žáků zhroutí. Nezhroutí, protože počet dětí v těchto školách není tak vysoký, aby se opravdu stalo, že třeba deset znevýhodněných dětí připadne na jednu běžnou třídu, jak padlo v debatě. Celkem jde v celé České republice o 18 000 dětí v praktických školách a zhruba 5 000 dětí ve speciálních školách, při celkovém počtu dětí na základkách mezi 800 a 900 tisíci. Když si to převedeme do reality konkrétního většího města, tak třeba Znojmo má 34 000 obyvatel, šest velkých základních škol s řádově stovkami žáků. K tomu jednu praktickou školu, kde není ani padesát dětí. Takže i kdyby došlo k jejímu zrušení, což se neplánuje, do školy třeba se šesti sty žáky a třiceti třídami přijde nových šest či osm dětí k těm, které už tam jsou a mají nějaký handicap a podporu. To není problém, který by škola nezvládla. Zvlášť pokud opravdu budou všem školám dostupné peníze na podpůrná opatření.

Nikdy nebude možné vzdělávat všechny děti v jedné škole. Pokud rozumíme slovem všechny 100 %, pak je to nejspíš pravda. I v severských zemích existuje část dětí (řádově do procenta), které se vzdělávají mimo hlavní proud. Pokud ale tím slovem myslíme třeba 98% nebo 99 %, pak právě tyto systémy ukazují, že to možné je. A nejen ony. Dnes už i u nás docela obtížně hledáte školu, kde by nebyly děti vyžadující podporu. A přibývá škol, odkud prakticky neodcházejí žáci na víceletá gymnázia. Takže školy, které vzdělávají „všechny“ děti, máme už teď. Jen jich je zatím menšina...

Celý článek najdete zde.

AKTUALITY

ZŠ v Praze 10 hledá asistenta pedagoga na 0,75 úvazek

17.08.2017

Základní škola Hostýnská, Praha 10, hledá od září 2017 asistenta pedagoga pro žáka druhé třídy, úvazek 0,75. Žák má poruchu pozornosti. Požadujeme úplné střední vzdělání s maturitou, kurz asistenta pedagoga nebo pedagogické vzdělání výhodou. >>

Montessori bilingvní ZŠ v Praze 6 hledá asistenta pedagoga

16.08.2017

Pro naši montessori bilingvní základní školu na Praze 6 hledáme kolegu/kolegyni na pozici Asistent pedagoga. Požadujeme min. střední pedagogické vzdělání nebo maturitu a kurz, znalost angličtiny alespoň na mírně pokročilé úrovni. Nabízíme možnost absolvovat montessori výcvik certifikovaný American Montessori Society. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013