Dnes < > December 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
Dec 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Jan 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Další zdroje informací o AP

LUHANOVÁ, A. (2013). Jaká je úloha asistentů ve výuce?

Článek vychází z osobních zkušeností autorky na pozici asistentky pedagoga v základní škole v pražských Kunraticích a ve finské speciální škole Kivenpuiston koulu, pojednává o konkrétních rozdílech i shodných prvcích ve využití asistentů v těchto školách.

Ve srovnání obou škol autorka poukazuje především na málo efektivní využití asistentů, které je shodné jak v pražské běžné škol, tak i ve finské speciální škole; v obou školách se autorka cítila nedostatečně využitá, v obou školách také zaznamenala malý (resp. ve finské škole dokonce žádný) prostor pro společné plánování výuky asistentem a učitelem.

U finské speciální školy pak autorka na vlastní zkušenosti dokládá i jev zaznamenaný několika rozsáhlými výzkumy – a to sice, že občas „je práce asistentek spíš ke škodě“, omezuje rozvoj samostatnosti dětí a žáků přílišným usnadňováním jednoduchých pracovních úkonů.

V popisu využití asistentů v jednotlivých školách i v závěru článku autorka poukazuje na některé důležité okolnosti práce asistentů, např. že „přítomnost asistenta ve třídě neznamená pro učitele vždy menší časovou náročnost příprav na hodiny“ (strana 6) nebo že u asistenta jeho „pouhá přítomnost ale nepřináší automaticky žádné výhody“ a naopak, má-li „mít smysl, vyžaduje od zúčastněných hodně času stráveného přípravou, trpělivosti a kompromisů.“ (strana 7)

Zdroj: LUHANOVÁ, A., 2013. Jaká je úloha asistentů ve výuce? Kritické listy: čtvrtletník pro čtenářskou gramotnost a kritické myšlení ve školách 1/2013, s.6-7.

AKTUALITY

InBáze z.s., nabízí kurz “Specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem”

05.12.2019

Kurz je určen především asistentům pedagoga a pedagogickým pracovníkům v mateřských a základních školách působících na území Prahy, kteří pracují s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem. Podmínkou účasti je znalost českého jazyka a dalšího cizího jazyka na úrovni min. B1 - B2. Kurz není kvalifikační, jde o doplňkové vzdělávání. >>

Asistent pedagoga hledá práci v Plzni a okolí

05.12.2019

Hledám práci jako asistentka pedagoga od ledna 2020, nejlépe na plný úvazek. Vystudovala jsem VoŠ pedagogického směru a jako asistentka mám osmiletou praxi, z toho čtyři roky na ZŠ a čtyři roky v MŠ běžné i speciální. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013