Asistent pedagoga

Kvalifikace školního asistenta

Možnosti kvalifikace školního asistenta jsou v dokumentech MŠMT poměrně složitě definovány, klíčové je ale tvrzení, podle kterého: „Na pozici školního asistenta může být zaměstnána i osoba s kvalifikací pedagogického pracovníka podle zákona o pedagogických pracovnících, pokud obě strany souhlasí s tím, že bude zaměstnán na pozici nepedagogického pracovníka a věnovat se bude pouze vymezeným činnostem.“ (MŠMT, Školní asistent v projektech OP VVV, str. 3; obdobně MŠMT, Přehled šablon a jejich věcný výklad…,str. 18 a str. 56). 

Jako školní asistent tedy může pracovat kdokoli, kdo má pedagogické vzdělání podle zákona o pedagogických pracovnících – jinak řečeno, kdokoli, kdo je kvalifikovaný na pozici např. učitele, vychovatele, pedagoga volného času nebo i asistenta pedagoga.
Školním asistentem se může stát:

  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s pedagogickým zaměřením;
  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s nepedagogickým zaměřením, který/á si doplní vzdělání v kurzu studium pedagogiky nebo v kurzu studium pro asistenty pedagoga; 
  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s nepedagogickým zaměřením, který/á si doplní vzdělání na VŠ v kurzu celoživotního vzdělávání s pedagogickým zaměřením; 
  • ale i třeba uchazeč, který má „jen“ ukončené základní vzdělání (nebo je vyučený) a doplní si vzdělání v kurzu studium pro asistenty pedagoga;

Dle dokumentů MŠMT se školním asistentem může stát také uchazeč bez pedagogického vzdělání, který má SŠ s maturitou a absolvoval akreditovaný kurz pro práci s dětmi a mládeží (aniž by se nutně jednalo o kvalifikační pedagogické studium) nebo i výkonný umělec – takový školní asistent se ovšem bude ve své práci soustředit jen na podporu rozvoje mimoškolních a volnočasových aktivit, pomoc při přípravě žáka na výuku a rozvíjení jeho nadání, event. také pomoc při zajištění výjezdů školy a podporu pedagogů při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (tedy se nevěnuje práci v rodině žáka, ani zprostředkování komunikace mezi školou a rodinami žáků).


Zdroj:
MŠMT. Školní asistent v projektech OP VVV. [online, cit. 2017-06-06] Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Vyzva_Inkluzivni_vzdelavani/Skolni_asistent_vyklad_OPVVV.pdf
MŠMT. Přehled šablon a jejich věcný výklad. Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, programové období 2014 – 2020. [online, cit. 2017-06-06] Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Vyzva_zjednodusene_projekty_22_a23/Priloha_c_3_Prehled_sablon1.pdf

AKTUALITY

ZŠ speciální v Psárech přijme asistenta pedagoga

23.09.2020

Pro naši ZŠ speciální v Psárech hledáme asistentku/asistenta pedagoga k dětem s kombinovaným postižením. Úvazek 0,75. Nástup možný ihned. Asistentské vzdělání není nutné, lze dodělat. Dobrá dostupnost z Prahy MHD. >>

MŠ v Říčanech – Kuří hledá asistenta pedagoga na 0,5 úvazek

23.09.2020

Pro Mateřskou školu Kuřátko v Říčanech – Kuří hledáme asistenta pedagoga, 20 hodin/týden, nástup nejlépe 1. října 2020. Nabízíme rodinnou atmosféru malé školy, přátelské a podnětné pracovní prostředí, nové a moderní zázemí, maximální materiální i personální podporu. Požadujeme laskavý, trpělivý a vstřícný přístup k dětem, schopnost pracovat v týmu a umět říci vlastní názor. >>

Jaké jsou vaše zkušenosti z distanční výuky a návratu dětí do školy?

22.09.2020

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni prosí o vyplnění krátkého dotazníku. Cílem šetření je zmapovat zkušenosti a doporučení asistentů pedagoga a školních asistentů z období distanční výuky a návratu do škol. Šetření je anonymní a jeho výsledky chceme využít jako další podklad do diskusí o roli asistentů v českém vzdělávacím systému. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013