Asistent pedagoga

Kvalifikace školního asistenta

Možnosti kvalifikace školního asistenta jsou v dokumentech MŠMT poměrně složitě definovány, klíčové je ale tvrzení, podle kterého: „Na pozici školního asistenta může být zaměstnána i osoba s kvalifikací pedagogického pracovníka podle zákona o pedagogických pracovnících, pokud obě strany souhlasí s tím, že bude zaměstnán na pozici nepedagogického pracovníka a věnovat se bude pouze vymezeným činnostem.“ (MŠMT, Školní asistent v projektech OP VVV, str. 3; obdobně MŠMT, Přehled šablon a jejich věcný výklad…,str. 18 a str. 56). 

Jako školní asistent tedy může pracovat kdokoli, kdo má pedagogické vzdělání podle zákona o pedagogických pracovnících – jinak řečeno, kdokoli, kdo je kvalifikovaný na pozici např. učitele, vychovatele, pedagoga volného času nebo i asistenta pedagoga.
Školním asistentem se může stát:

  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s pedagogickým zaměřením;
  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s nepedagogickým zaměřením, který/á si doplní vzdělání v kurzu studium pedagogiky nebo v kurzu studium pro asistenty pedagoga; 
  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s nepedagogickým zaměřením, který/á si doplní vzdělání na VŠ v kurzu celoživotního vzdělávání s pedagogickým zaměřením; 
  • ale i třeba uchazeč, který má „jen“ ukončené základní vzdělání (nebo je vyučený) a doplní si vzdělání v kurzu studium pro asistenty pedagoga;

Dle dokumentů MŠMT se školním asistentem může stát také uchazeč bez pedagogického vzdělání, který má SŠ s maturitou a absolvoval akreditovaný kurz pro práci s dětmi a mládeží (aniž by se nutně jednalo o kvalifikační pedagogické studium) nebo i výkonný umělec – takový školní asistent se ovšem bude ve své práci soustředit jen na podporu rozvoje mimoškolních a volnočasových aktivit, pomoc při přípravě žáka na výuku a rozvíjení jeho nadání, event. také pomoc při zajištění výjezdů školy a podporu pedagogů při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (tedy se nevěnuje práci v rodině žáka, ani zprostředkování komunikace mezi školou a rodinami žáků).


Zdroj:
MŠMT. Školní asistent v projektech OP VVV. [online, cit. 2017-06-06] Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Vyzva_Inkluzivni_vzdelavani/Skolni_asistent_vyklad_OPVVV.pdf
MŠMT. Přehled šablon a jejich věcný výklad. Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, programové období 2014 – 2020. [online, cit. 2017-06-06] Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Vyzva_zjednodusene_projekty_22_a23/Priloha_c_3_Prehled_sablon1.pdf

AKTUALITY

Zájemkyně hledá práci asistenta pedagoga v Praze 9

25.06.2019

Ráda bych pracovala jako asistentka pedagoga na 0,5 úvazek, nejlépe na Praze 9. Zatím nemám kurz, ale jsem maminkou devítiletého chlapce s vývojovou dysfázií, specifickými poruchami učeni, aut. spektrem a čtyřletého zatím nemluvícího. Ráda bych pomohla a uplatnila své zkušenosti, je mi 34 let. >>

Asistentka pedagoga s praxí hledá práci v Ústí nad Labem

25.06.2019

Kvalifikovaná asistentka pedagoga s tříletou praxí, se zkušeností s žáky s AS, LMR (v posledním případě až na hraně SMR), vývojovou dysfázií, hledá své nové působiště v Ústí nad Labem a okolí. Studuji speciální pedagogiku na UJEP, Bc. studium. Pozitivní srdečný přístup, týmová spolupráce s učitelem, je to, co ode mne můžete očekávat. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013