Asistent pedagoga

Kvalifikace školního asistenta

Možnosti kvalifikace školního asistenta jsou v dokumentech MŠMT poměrně složitě definovány, klíčové je ale tvrzení, podle kterého: „Na pozici školního asistenta může být zaměstnána i osoba s kvalifikací pedagogického pracovníka podle zákona o pedagogických pracovnících, pokud obě strany souhlasí s tím, že bude zaměstnán na pozici nepedagogického pracovníka a věnovat se bude pouze vymezeným činnostem.“ (MŠMT, Školní asistent v projektech OP VVV, str. 3; obdobně MŠMT, Přehled šablon a jejich věcný výklad…,str. 18 a str. 56). 

Jako školní asistent tedy může pracovat kdokoli, kdo má pedagogické vzdělání podle zákona o pedagogických pracovnících – jinak řečeno, kdokoli, kdo je kvalifikovaný na pozici např. učitele, vychovatele, pedagoga volného času nebo i asistenta pedagoga.
Školním asistentem se může stát:

  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s pedagogickým zaměřením;
  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s nepedagogickým zaměřením, který/á si doplní vzdělání v kurzu studium pedagogiky nebo v kurzu studium pro asistenty pedagoga; 
  • absolvent/ka SŠ, VOŠ nebo VŠ v oboru s nepedagogickým zaměřením, který/á si doplní vzdělání na VŠ v kurzu celoživotního vzdělávání s pedagogickým zaměřením; 
  • ale i třeba uchazeč, který má „jen“ ukončené základní vzdělání (nebo je vyučený) a doplní si vzdělání v kurzu studium pro asistenty pedagoga;

Dle dokumentů MŠMT se školním asistentem může stát také uchazeč bez pedagogického vzdělání, který má SŠ s maturitou a absolvoval akreditovaný kurz pro práci s dětmi a mládeží (aniž by se nutně jednalo o kvalifikační pedagogické studium) nebo i výkonný umělec – takový školní asistent se ovšem bude ve své práci soustředit jen na podporu rozvoje mimoškolních a volnočasových aktivit, pomoc při přípravě žáka na výuku a rozvíjení jeho nadání, event. také pomoc při zajištění výjezdů školy a podporu pedagogů při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (tedy se nevěnuje práci v rodině žáka, ani zprostředkování komunikace mezi školou a rodinami žáků).


Zdroj:
MŠMT. Školní asistent v projektech OP VVV. [online, cit. 2017-06-06] Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Vyzva_Inkluzivni_vzdelavani/Skolni_asistent_vyklad_OPVVV.pdf
MŠMT. Přehled šablon a jejich věcný výklad. Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, programové období 2014 – 2020. [online, cit. 2017-06-06] Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Vyzva_zjednodusene_projekty_22_a23/Priloha_c_3_Prehled_sablon1.pdf

AKTUALITY

ZŠ a MŠ v Praze 6 hledá od září 2019 tři asistenty pedagoga

23.08.2019

ZŠ a MŠ v Praze 6 - Břevnově hledá od 1.9. 2019 asistenty pedagoga: do 4. třídy, k žákům s lehčí PAS a těžšími SPU; dále do 6. třídy k chlapci s ADHD, dále pak do MŠ k dívce s OMJ a dysfázií. Hledáme tvořivé a týmově založené kolegy do dobrého kolektivu. >>

SŠ v Brně přijme dva asistenty pedagoga na 0,75 úvazku

23.08.2019

SŠIPF Čichnova 23, Brno přijme 2 asistenty pedagoga k hochům s autismem (I. a III. ročník) s nástupem od 1.9.2019. Týdenní úvazek: 30 hod. Platové zařazení: dle dosažené praxe - 4- 9. plat. třída, příloha č. 5 NV 263/2018 Sb. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013