<< předchozí 10/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05

Další zdroje informací o AP

KORÁBOVÁ, J., DOIDGE, E. (2013). Inspirace z Walesu: asistenti ve školách.

Rozhovor Jany Korábové s Emmou Doidge, koordinátorkou a školitelkou asistentů na Cathays High School v Cardiffu, přináší zajímavé informace o fungování asistentů pedagoga ve waleském školství.

Už v samotném úvodu stojí za pozornost počty asistentů, které by české školství mohlo cardiffské škole jen závidět – E. Doidge zde konstatuje: „máme dvacet asistentů, kteří pracují s žáky s lehkými poruchami učení a další, kteří pracují s autistickými žáky, a dále bilingvní asistenty pro žáky, kteří zatím neovládají dobře angličtinu“ (s. 28).

Stejně jako v českém vzdělávacím systému, ani ve Walesu nemusí mít asistent žádnou rozsáhlou kvalifikaci, protože jde ale o práci žádanou, je vyšší vzdělání v některém z oborů pomáhajících profesí výhodou.)

Inspirací pro české školy by mohl být popisovaný systém vzdělávání asistentů: „Na Cathays absolvují v prvním roce kurz, který jim dá základní vhled, a v dalších letech jsou motivováni, aby si našli kurzy podle svého zaměření. Například asistent autisty může docházet na přednášky do autistického centra, někteří asistenti si vybírají z jednotlivých přednášek na univerzitě, nebo jim doporučím literaturu k samostudiu.“ (s. 28)

Oproti jednotné profesi asistentů v českých školách je zajímavé také popisované členění asistentů do čtyř úrovní: „Jsou totiž 4 úrovně asistentů. Pokud je asistent na prvních dvou úrovních, neměl by učit celou třídu, ale může vzít některé žáky z hodin, pokud se domluví s učitelem (to jsou například bilingvní asistenti). Na úrovni 3 a 4 může učit třídu. Ale vždy záleží na konkrétním učiteli, jak s asistentem pracuje. Takže asistent může učit skupiny, nebo vést část hodiny, což je dobré například při diskuzích, protože žáci získají odlišné pohledy od dvou učitelů.“ (s. 29).

Zdroj: KORÁBOVÁ, J,, DOIDGE, E., 2013. Inspirace z Walesu: asistenti ve školách. Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol 1-2/2013, s.28-29.

AKTUALITY

Firemní MŠ v Brně hledá asistenta pedagoga a chůvu na 0,5 úvazek

22.10.2017

Lentilka - firemní mateřská škola JMK v Brně hledá asistenta pedagoga a chůvu, obojí na poloviční úvazek. Náplní asistenta je podpora pedagogovi při jeho organizační činnosti během dne a podpora při vzdělávání šestiletého chlapce s PAS. Náplní chůvy je podpora pedagogovi při práci s dětmi ve věku od 2,5 let. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013