<< předchozí 06/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09

Další zdroje informací o AP

KORÁBOVÁ, J., DOIDGE, E. (2013). Inspirace z Walesu: asistenti ve školách.

Rozhovor Jany Korábové s Emmou Doidge, koordinátorkou a školitelkou asistentů na Cathays High School v Cardiffu, přináší zajímavé informace o fungování asistentů pedagoga ve waleském školství.

Už v samotném úvodu stojí za pozornost počty asistentů, které by české školství mohlo cardiffské škole jen závidět – E. Doidge zde konstatuje: „máme dvacet asistentů, kteří pracují s žáky s lehkými poruchami učení a další, kteří pracují s autistickými žáky, a dále bilingvní asistenty pro žáky, kteří zatím neovládají dobře angličtinu“ (s. 28).

Stejně jako v českém vzdělávacím systému, ani ve Walesu nemusí mít asistent žádnou rozsáhlou kvalifikaci, protože jde ale o práci žádanou, je vyšší vzdělání v některém z oborů pomáhajících profesí výhodou.)

Inspirací pro české školy by mohl být popisovaný systém vzdělávání asistentů: „Na Cathays absolvují v prvním roce kurz, který jim dá základní vhled, a v dalších letech jsou motivováni, aby si našli kurzy podle svého zaměření. Například asistent autisty může docházet na přednášky do autistického centra, někteří asistenti si vybírají z jednotlivých přednášek na univerzitě, nebo jim doporučím literaturu k samostudiu.“ (s. 28)

Oproti jednotné profesi asistentů v českých školách je zajímavé také popisované členění asistentů do čtyř úrovní: „Jsou totiž 4 úrovně asistentů. Pokud je asistent na prvních dvou úrovních, neměl by učit celou třídu, ale může vzít některé žáky z hodin, pokud se domluví s učitelem (to jsou například bilingvní asistenti). Na úrovni 3 a 4 může učit třídu. Ale vždy záleží na konkrétním učiteli, jak s asistentem pracuje. Takže asistent může učit skupiny, nebo vést část hodiny, což je dobré například při diskuzích, protože žáci získají odlišné pohledy od dvou učitelů.“ (s. 29).

Zdroj: KORÁBOVÁ, J,, DOIDGE, E., 2013. Inspirace z Walesu: asistenti ve školách. Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol 1-2/2013, s.28-29.

AKTUALITY

Omlouváme se za výpadek našeho portálu

19.06.2017

Zapříčinila ho delší vážná nemoc administrátora webu. Postupně doháníme resty, do týdne bychom měli zveřejnit vše z třítýdenní neplánované pauzy. Děkujeme za shovívavost a trpělivost. >>

ZŠ v Praze 9 hledá školního asistenta na 0,5 úvazku

29.05.2017

Od září 2017 hledáme školního asistenta, vynikající platové podmínky, poloviční úvazek. Vzdělání nutné, velmi příjemná práce, možnost samostatného organizování pracovních aktivit. Možnost dalšího pracovního růstu. Za nabídky předem děkujeme. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013