<< předchozí 08/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10

Další zdroje informací o AP

KLEIN, V., MATULAYOVÁ, T. (2007). Aktuálne problémy v multikultúrnej výchove rómských žiakov.

Třetí část obsáhlejšího článku Vladimíra Kleina a Tatiany Matulayové zaměřeného multikulturní vzdělávání v SR se zabývá názory pedagogických asistentů na jejich postavení a akceptaci v multikulturní škole.

Autoři přinášejí poznatky z dotazníkového šetření realizovaného mezi 60 asistenty v několika slovenských okresech – z těchto asistentů se více než polovina hlásila ke slovenské národnosti, přibližně třetina k národnosti romské a zbytek k národnosti maďarské.

Zajímavá byla zejména zjištění týkající se vazby asistentské profese na společenský status a společenské vztahy pracovníků: celá polovina respondentů uvedla, že se jejich společenský status (od doby kdy začali pracovat jako asistenti pedagoga) v rámci romské komunity zvýšil a dvě třetiny ze všech dotazovaných zaznamenaly zlepšení jejich společenského postavení v rámci majoritní společnosti.

Více než dvě třetiny respondentů výzkumu také uvedly, že vzdělávání a zaměstnávání asistentů pedagoga má pozitivní vliv jak na vztahy uvnitř romské komunity, tak i na vztahy mezi Romy a majoritou. Na základě toho poznatku autoři potvrzují předpoklad, že „rómský problém je problémom predovšetkým sociálným a nie národnostním“ (s. 7).

Za pozornost stojí i názory asistentů na celkovou koncepci vzdělávání romských žáků: 90% dotazovaných považuje za nejoptimálnější variantu společné vzdělávání romských a neromských žáků a nesouhlasí se vzděláváním segregovaným, naopak jen 20% respondentů považuje za vhodné zavádění vyučování v romském jazyce.

Zdroj: KLEIN, V., MATULAYOVÁ, T., 2007. Aktuálne problémy v multikultúrnej výchove rómských žiakov. Technológia vzdelávania : Vedecko - pedagogický časopis s informačnou přílohou 7/2007, příloha Slovenský učitel, s.2-8.

AKTUALITY

ZŠ v Praze 10 hledá asistenta pedagoga na 0,75 úvazek

17.08.2017

Základní škola Hostýnská, Praha 10, hledá od září 2017 asistenta pedagoga pro žáka druhé třídy, úvazek 0,75. Žák má poruchu pozornosti. Požadujeme úplné střední vzdělání s maturitou, kurz asistenta pedagoga nebo pedagogické vzdělání výhodou. >>

Montessori bilingvní ZŠ v Praze 6 hledá asistenta pedagoga

16.08.2017

Pro naši montessori bilingvní základní školu na Praze 6 hledáme kolegu/kolegyni na pozici Asistent pedagoga. Požadujeme min. střední pedagogické vzdělání nebo maturitu a kurz, znalost angličtiny alespoň na mírně pokročilé úrovni. Nabízíme možnost absolvovat montessori výcvik certifikovaný American Montessori Society. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013