<< předchozí 10/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05

Další zdroje informací o AP

KLEIN, V., MATULAYOVÁ, T. (2007). Aktuálne problémy v multikultúrnej výchove rómských žiakov.

Třetí část obsáhlejšího článku Vladimíra Kleina a Tatiany Matulayové zaměřeného multikulturní vzdělávání v SR se zabývá názory pedagogických asistentů na jejich postavení a akceptaci v multikulturní škole.

Autoři přinášejí poznatky z dotazníkového šetření realizovaného mezi 60 asistenty v několika slovenských okresech – z těchto asistentů se více než polovina hlásila ke slovenské národnosti, přibližně třetina k národnosti romské a zbytek k národnosti maďarské.

Zajímavá byla zejména zjištění týkající se vazby asistentské profese na společenský status a společenské vztahy pracovníků: celá polovina respondentů uvedla, že se jejich společenský status (od doby kdy začali pracovat jako asistenti pedagoga) v rámci romské komunity zvýšil a dvě třetiny ze všech dotazovaných zaznamenaly zlepšení jejich společenského postavení v rámci majoritní společnosti.

Více než dvě třetiny respondentů výzkumu také uvedly, že vzdělávání a zaměstnávání asistentů pedagoga má pozitivní vliv jak na vztahy uvnitř romské komunity, tak i na vztahy mezi Romy a majoritou. Na základě toho poznatku autoři potvrzují předpoklad, že „rómský problém je problémom predovšetkým sociálným a nie národnostním“ (s. 7).

Za pozornost stojí i názory asistentů na celkovou koncepci vzdělávání romských žáků: 90% dotazovaných považuje za nejoptimálnější variantu společné vzdělávání romských a neromských žáků a nesouhlasí se vzděláváním segregovaným, naopak jen 20% respondentů považuje za vhodné zavádění vyučování v romském jazyce.

Zdroj: KLEIN, V., MATULAYOVÁ, T., 2007. Aktuálne problémy v multikultúrnej výchove rómských žiakov. Technológia vzdelávania : Vedecko - pedagogický časopis s informačnou přílohou 7/2007, příloha Slovenský učitel, s.2-8.

AKTUALITY

Firemní MŠ v Brně hledá asistenta pedagoga a chůvu na 0,5 úvazek

22.10.2017

Lentilka - firemní mateřská škola JMK v Brně hledá asistenta pedagoga a chůvu, obojí na poloviční úvazek. Náplní asistenta je podpora pedagogovi při jeho organizační činnosti během dne a podpora při vzdělávání šestiletého chlapce s PAS. Náplní chůvy je podpora pedagogovi při práci s dětmi ve věku od 2,5 let. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013