Aktuality

Ignorujte zlobení! Přinese to klid a pohodu

Napomínání, kárání či křik, to je automatická reakce dospělých na to, když se dítě nechová žádoucím způsobem, někdo by řekl, že zlobí či neposlechne. Často to však nevede k uklidnění, alespoň ne dlouhodobě. Studie ukázaly, že pokud budou dospělí pozornost věnovat spíše pozitivnímu chování dětí, a to negativní budou ignorovat, tak že to negativní dlouhodobě vymizí. „Vycházíme z toho, že zlobení je často pouze jen vyžadování pozornosti, takže pokud nebudeme v takových případech tu pozornost dítěti dávat, tak jeho chování se postupně změní,“ říká ředitelka neziskové organizace Schola Empirica Egle Havrdová.

Společně s kolegy vede projekt „Inovace sociálních služeb zaměřených na podporu rodičovských dovedností“, ve kterém je jedním z pravidel „přehlížení nežádoucího chování“. V praxi to znamená, že pokud se dítě začne například houpat na židli, tak ho nebude dospělý napomínat, ale toto chování naopak přehlížet. K dítěti se s pochvalou obrátí až ve chvíli, když se přestane houpat: „Ty ale hezky klidně sedíš.“ Znamená to, že by dospělý měl věnovat dítěti pozornost hned při prvním žádoucím chování. Celkovým cílem je tedy, aby učitel/asistent pedagoga nebo rodič věnoval více pozornosti chování, kterého chce od dětí více, a naopak méně pozornosti chování, kterého chce méně. Odborníci v té souvislosti též doporučují používat celkově místo zákazů spíše pozitivní pokyny či návody – tedy místo „neběhej po třídě“ by se dalo říci „po třídě chodíme pomalu“, nebo místo „nekřič“ použít pozitivně formulované „mluvíme potichu“.

Když asistent či pedagog cíleně propojí dva přístupy komunikace s dítětem, tedy cílené věnování pozornosti s vědomým přehlížením, tak se komunikace s dítětem dlouhodobě zlepšuje. Dítě se naučí, že pozornost dospělého získá ve chvíli, když se chová podle pravidel, ne naopak. „Pokud budeme posilovat pozitivní chování a chválit děti v momentech, kdy se chovají žádoucím způsobem, bude to mít dlouhodobě ten efekt, že se posiluje pozitivní chování,“ doplňuje Egle Havrdová.

Samozřejmě nelze přehlížet agresivní chování, které je spojeno s násilím či jakýmkoliv jiným ubližováním či ničením věcí. „V tu chvíli samozřejmě dítě upozornit musíme, že takové věci se opravdu nedělají,“ říká Egle Havrdová.

Bára Procházková
Autorka je novinářka, kterou rodičovská dovolená přivedla k tématům vzdělávání.

Materiál je součástí nového projektu „Inovace sociálních služeb zaměřených na podporu rodičovských dovedností“, který v Česku rozšířila neziskové organizace Schola Empirica. Dokument pro pracovníky s dětmi se sociálním znevýhodněním a pro terénní pracovníky, kteří komunikují s rodinami, obsahuje celkem dvanáct kroků pro komunikaci s dětmi, přehlížení negativního chování je jedním z nich.

V případě zájmu o další materiály mohou pedagogičtí asistenti kontaktovat organizaci Schola Empirica na mailu info@scholaempirica.org.

AKTUALITY

META nabízí pro zájemce z Prahy kurz pro dvojjazyčné asistenty pedagoga od září do prosince 2020

14.07.2020

Zajímá vás práce v mateřské či základní škole? Chcete podporovat děti a žáky s OMJ? Máte zájem získat či rozšířit své vzdělání v pedagogickém oboru? Kurz je určen jak pro asistenty pedagoga, kteří už ve školách pracují a chtějí si doplnit specializaci pro práci s dětmi a žáky s OMJ, tak pro zájemce, kteří se teprve na práci ve školách chystají. >>

Mateřská škola Louňovice hledá školního asistenta úvazek 0,5

09.07.2020

Mateřská škola Louňovice Praha východ přijme od 1. září 2020 do 31. srpna 2021 školního asistenta/asistentku na poloviční úvazek tj. 4 hodiny denně dopoledne. Nabízíme rodinné prostředí malé MŠ uprostřed přírody, příjemný kolektiv. Požadujeme vzdělání dle platné legislativy, bezúhonnost a nadšení pro práci s dětmi. >>

Asistentka pedagoga hledá práci v Plzni-městě

01.07.2020

Hledám práci asistenta pedagoga v ZŠ nebo MŠ v Plzeň-město, úvazek 0,5; 0,75; 1,0. Mám akreditace na asistenta pedagoga a pedagoga volného času. Praxe v MŠ a u dětí v kroužku. Děti mám ráda a ráda bych jim dál pomáhala. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013