Aktuality

Děti se zlepšují, vzdělávací systém skřípe. Základní školství se rozpadá na třetiny

Představte si, že dáte dětem ve třetí třídě stejnou sadu testů, kterou na stejné škole vyplnili třeťáci před pěti lety. Jak to dopadne?

Tipněte si.

Bude to stejné? Lepší? Horší?

Pokud bychom výsledek měli odvozovat z veřejné debaty o dětech a vzdělávání, mělo by jít téměř jistě o zhoršení, a to významné. Žáci jsou podle učitelů nesoustředěnější, jsou méně ochotní se učit a škola je nezajímá.

V praxi to vyzkoušela letos v dubnu společnost Kalibro (zabývá se přes dvacet let ověřováním výsledků vzdělávání), která na stovce škol znovu zadala pět let staré testy z českého jazyka, matematiky a prvouky. A doplnila je podrobným dotazníkem pro ředitele, který se ptal, co všechno se na školách změnilo, pokud jde o vybavení, spolupráci se zřizovatelem; zajímalo je, jací jsou žáci a co umí a neumí lépe.

Výsledek testů (v plném znění jej najdete na konci článku) je překvapivý. Nedošlo ke zhoršení, ale k mírnému zlepšení. Nicméně tak mírnému, že přesnější je říci, že výsledky jsou zhruba stejné. V češtině se děti zlepšily o dvě desetiny procenta, v matematice o devět desetin a v prvouce o procento a jednu desetinu.

To opravdu zajímavé se skrývá až pod souhrnnými čísly. Je jasné, že všechny školy nedopadly stejně - a ty rozdíly jsou významné. Naznačují, že naše základní školství se rozpadá zhruba na třetiny....

Celý velmi obsáhlý článek (spolu s citovaným výzkumem) najdete na http://www.respekt.cz/spolecnost/zakladni-skolstvi-se-rozpada-na-tretiny.

AKTUALITY

Kolik je ve školách vlastně asistentů? Jak je školy využívají?

10.01.2018

Přinášíme analýzu základního mapování využívání funkcí asistent pedagoga a školní asistent mateřskými a základními školami, kterou Nová škola zpracovala pro Nadaci OSF Praha. Jde o vůbec první pokus zmapovat celkovou situaci, počet škol a asistentů, jejich pozice po novele školského zákona. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013