Dnes < > November 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
27
28
29
30
31
Nov 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Dec 1
2
3
4
5
6
7

Další zdroje informací o AP

ČECHOVSKÁ, L. (2011). Role mentoringu ve školní instituci.

Článek nepojednává přímo o asistentech pedagoga, zabývá se ale prací mentorů a jejich možným využitím ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním – na webu pro asistenty pedagoga je článek uveden proto, že některé role a pozice zde přisuzované mentorům by asistenti pedagoga mohli v praxi velmi dobře zaujmout a zastávat.

V úvodu autorka vysvětluje, proč ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků stojí tak často v opozici názory pedagogických pracovníků škol a názory pracovníků neziskových organizací, které s těmito dětmi pracují ve volném čase: Zatímco účast ve škole je povinná (motivace je vnější), spolupráce s neziskovou organizací je dobrovolná (motivace je vnitřní); pracovníci neziskových organizací také postupují ve vztahu k rodinám v rámci individuálního přístupu a řeší vzdělávací problémy dítěte jako součást rozsáhlejšího komplexu životních problémů rodiny (ve kterém rodiče žáka často nepovažují vzdělávací problémy za nejdůležitější). Pracovníci neziskových organizací také častěji zohledňují širší kulturní, sociální a ekonomické aspekty života rodiny.

Roli mentorů ve školství pak autorka vidí právě v pomoci nejen ve vzdělávacích, ale i v sociálních, ekonomických a dalších problémech, se kterými se rodiny žáků potýkají. Přítomnost takových mentorů by podle autorky „mohla přispět k vytváření mostů mezi pedagogickými pracovníky, žáky a jejich rodinami“ (s.14).

Jako alternativu k práci mentorů ve školách autorka uvádí možnost rozšiřování sociálních kompetencí (tedy rozšíření kompetencí mentoringu) u pedagogických pracovníků – jako příklad takového přístupu s rozšířenými sociálními kompetencemi uvádí práci učitelky Jarmily Zobačové (z Brna, protagonistka televizního cyklu Ptáčata), která navázala úzký vztah s rodinami svých sociálně znevýhodněných žáků.

Zdroj: ČECHOVSKÁ, L., 2011. Role mentoringu ve školní instituci. Komenský: časopis pro učitele základní školy 1/2011, s. 13-15.

AKTUALITY

Meta otevírá kurz pro dvojjazyčné asistenty a asistentky pedagoga v Praze

19.11.2019

META, o.p.s. vybírá účastníky dalšího vzdělávacího programu pro dvojjazyčné asistenty pedagoga (DAP), který bude zahájen v lednu 2020. Kurz je vhodný (ale nejen!) pro migranty, kteří hledají práci ve školství. Mohou využít znalosti cizího jazyka, kulturního zázemí dětí a žáků a vlastní migrační zkušenost. >>

Anglicko-česká Montessori MŠ v Praze 4 hledá asistenta pedagoga na krátkodobý záskok

19.11.2019

Anglicko-česká Montessori mateřská škola U Vrbiček působící v oblasti Praha 4 Kunratice hledá asistenta pedagoga na krátkodobý záskok, ideální jako praxe. Pro naši školku hledáme na období listopad, prosinec 2019, možná leden 2020 asistenta pedagoga pro 4 letého chlapce s vývojovou disfázií. Jedná se o krátkodobý záskok. Rozsah pracovního úvazku 3 dny v týdnu (pondělí, středa, pátek). Okamžitá možnost nástupu. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013