<< předchozí 08/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10

Další zdroje informací o AP

ČECHOVSKÁ, L. (2011). Role mentoringu ve školní instituci.

Článek nepojednává přímo o asistentech pedagoga, zabývá se ale prací mentorů a jejich možným využitím ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním – na webu pro asistenty pedagoga je článek uveden proto, že některé role a pozice zde přisuzované mentorům by asistenti pedagoga mohli v praxi velmi dobře zaujmout a zastávat.

V úvodu autorka vysvětluje, proč ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků stojí tak často v opozici názory pedagogických pracovníků škol a názory pracovníků neziskových organizací, které s těmito dětmi pracují ve volném čase: Zatímco účast ve škole je povinná (motivace je vnější), spolupráce s neziskovou organizací je dobrovolná (motivace je vnitřní); pracovníci neziskových organizací také postupují ve vztahu k rodinám v rámci individuálního přístupu a řeší vzdělávací problémy dítěte jako součást rozsáhlejšího komplexu životních problémů rodiny (ve kterém rodiče žáka často nepovažují vzdělávací problémy za nejdůležitější). Pracovníci neziskových organizací také častěji zohledňují širší kulturní, sociální a ekonomické aspekty života rodiny.

Roli mentorů ve školství pak autorka vidí právě v pomoci nejen ve vzdělávacích, ale i v sociálních, ekonomických a dalších problémech, se kterými se rodiny žáků potýkají. Přítomnost takových mentorů by podle autorky „mohla přispět k vytváření mostů mezi pedagogickými pracovníky, žáky a jejich rodinami“ (s.14).

Jako alternativu k práci mentorů ve školách autorka uvádí možnost rozšiřování sociálních kompetencí (tedy rozšíření kompetencí mentoringu) u pedagogických pracovníků – jako příklad takového přístupu s rozšířenými sociálními kompetencemi uvádí práci učitelky Jarmily Zobačové (z Brna, protagonistka televizního cyklu Ptáčata), která navázala úzký vztah s rodinami svých sociálně znevýhodněných žáků.

Zdroj: ČECHOVSKÁ, L., 2011. Role mentoringu ve školní instituci. Komenský: časopis pro učitele základní školy 1/2011, s. 13-15.

AKTUALITY

ZŠ v Praze 10 hledá asistenta pedagoga na 0,75 úvazek

17.08.2017

Základní škola Hostýnská, Praha 10, hledá od září 2017 asistenta pedagoga pro žáka druhé třídy, úvazek 0,75. Žák má poruchu pozornosti. Požadujeme úplné střední vzdělání s maturitou, kurz asistenta pedagoga nebo pedagogické vzdělání výhodou. >>

Montessori bilingvní ZŠ v Praze 6 hledá asistenta pedagoga

16.08.2017

Pro naši montessori bilingvní základní školu na Praze 6 hledáme kolegu/kolegyni na pozici Asistent pedagoga. Požadujeme min. střední pedagogické vzdělání nebo maturitu a kurz, znalost angličtiny alespoň na mírně pokročilé úrovni. Nabízíme možnost absolvovat montessori výcvik certifikovaný American Montessori Society. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013