Dnes < > June 2020
Sunday PO ÚT ST ČT SO
31
Jun 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Jul 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Další zdroje informací o AP

BALVÍN, J., (2000). Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí.

Článek poukazuje na etické zásady v práci pedagogických asistentů působících u romských žáků, zabývá se možností propojení „přirozených schopností“ romských žáků a dovedností asistentů.

V druhé části článku autor uvádí možnosti práce asistenta ve volném času žáků s podrobným popisem konkrétních her využitelných pro vzdělávání romských žáků. 

Článek vyšel ve slovenském odborném časopise Vychovávateľ 1, rozdělený na dva díly:

V prvním díle autor definuje etické zásady pro práci asistenta nebo i učitele s romskými žáky:
„Vnitřní rozhodnutí vychovatele odevzdat své znalosti a dovednosti dětem.
Pevné niterné rozhodnutí, volba a odhodlání podílet se dlouhodobě na výchově a vzdělávání romských dětí.
Vědomí smysluplnosti svého pedagogického působení jako základ důstojnosti osobnosti učitele a vychovatele.
Realizace profesionálního étosu jako základu mravní kultury osobnosti vychovatele.
Schopnost poznání a porozumění pedagogickým procesům jako základ rozhodování při řešení výchovných situací.
Schopnost komunikovat s jinými lidmi, učiteli, rodiči a celou romskou komunitou na základě niterného rozhodnutí věnovat vše pro optimální rozvoj a socializaci dítěte.“ (s.24)

Dále se autor zabývá možnostmi spolupráce učitele a pedagogického asistenta a s odkazem na starší práce K. Holomka zmiňuje požadavek, aby „se prosadily přirozené schopnosti romských dětí (např. hudba, tanec, pohyb) jako rovnoprávný činitel vedle vzdělávacích předmětů.“ (s. 25) Toto prosazení přirozených schopností ve vzdělávání by pak podle autora přinášelo velké možnosti pro uplatnění dovedností a životních zkušeností asistentů, kteří do školství tou dobou často přicházeli z jiných profesí (např. dámské krejčové a další řemeslné kvalifikace).

Ve druhém díle poukazuje Jaroslav Balvín na přetrvávající verbální a frontální charakter výuky ve školách, při kterém není dostatek prostoru na procvičování poznatků hravou formou – toto procvičování by podle autora mohli realizovat asistenti ve volném čase žáků. Pro tyto účely je v článku uvedeno i několik her sloužících k procvičení učiva i k osvojování nových etických hodnot.

Zdroj:
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 1/2000, s.23-26. – 1. část.
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 2/2000, s.26-29. – 2. část.

AKTUALITY

Jak se dařilo asistentům v době krize? Jak se připravit, abychom případné další zavření škol zvládli lépe? Podívejte se na webinář

29.05.2020

Jak dnes asistenti spolupracují s pedagogy a jak podporují žáky se speciálními vzdělávacími potřebami? Jaké nástroje a metody v práci na dálku se asistentům osvědčily? Na co by bylo dobré po aktuálních zkušenostech navázat a co lze stále ještě zlepšovat? To probírali na webináři projektu APIV B Alexandra Petrů z Člověka v tísni a Tomáš Machalík z Národního pedagogického institutu ČR. >>

Asistent pedagoga hledá práci v Tišnově a okolí

27.05.2020

Hledám práci na pozici asistenta pedagoga v Tišnově a okolí. Mám středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Nyní studuji druhý semestr CŽV Masarykovy university v Brně obor Vychovatelství. Mám s dětmi zkušenosti a velmi kladný vztah. Měla bych zájem o uplatnění v tomto oboru nejlépe v MŠ či ZŠ. >>

ZŠ v Praze 6 nabízí práci asistenta pedagoga na 1,0 úvazek

27.05.2020

ZŠ Hanspaulka na Praze 6 nabízí práci asistenta pedagoga na plný úvazek k chlapci s tělesným postižením (s obsluhou vozíku), který je žákem druhého stupně. Nabízíme pevnou pracovní dobu převážně v dopoledních hodinách. Příjemný pracovní kolektiv, práce v týmu. Možnost získání praxe a dalšího vzdělávání. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013