<< předchozí 12/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07

Další zdroje informací o AP

BALVÍN, J., (2000). Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí.

Článek poukazuje na etické zásady v práci pedagogických asistentů působících u romských žáků, zabývá se možností propojení „přirozených schopností“ romských žáků a dovedností asistentů.

V druhé části článku autor uvádí možnosti práce asistenta ve volném času žáků s podrobným popisem konkrétních her využitelných pro vzdělávání romských žáků. 

Článek vyšel ve slovenském odborném časopise Vychovávateľ 1, rozdělený na dva díly:

V prvním díle autor definuje etické zásady pro práci asistenta nebo i učitele s romskými žáky:
„Vnitřní rozhodnutí vychovatele odevzdat své znalosti a dovednosti dětem.
Pevné niterné rozhodnutí, volba a odhodlání podílet se dlouhodobě na výchově a vzdělávání romských dětí.
Vědomí smysluplnosti svého pedagogického působení jako základ důstojnosti osobnosti učitele a vychovatele.
Realizace profesionálního étosu jako základu mravní kultury osobnosti vychovatele.
Schopnost poznání a porozumění pedagogickým procesům jako základ rozhodování při řešení výchovných situací.
Schopnost komunikovat s jinými lidmi, učiteli, rodiči a celou romskou komunitou na základě niterného rozhodnutí věnovat vše pro optimální rozvoj a socializaci dítěte.“ (s.24)

Dále se autor zabývá možnostmi spolupráce učitele a pedagogického asistenta a s odkazem na starší práce K. Holomka zmiňuje požadavek, aby „se prosadily přirozené schopnosti romských dětí (např. hudba, tanec, pohyb) jako rovnoprávný činitel vedle vzdělávacích předmětů.“ (s. 25) Toto prosazení přirozených schopností ve vzdělávání by pak podle autora přinášelo velké možnosti pro uplatnění dovedností a životních zkušeností asistentů, kteří do školství tou dobou často přicházeli z jiných profesí (např. dámské krejčové a další řemeslné kvalifikace).

Ve druhém díle poukazuje Jaroslav Balvín na přetrvávající verbální a frontální charakter výuky ve školách, při kterém není dostatek prostoru na procvičování poznatků hravou formou – toto procvičování by podle autora mohli realizovat asistenti ve volném čase žáků. Pro tyto účely je v článku uvedeno i několik her sloužících k procvičení učiva i k osvojování nových etických hodnot.

Zdroj:
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 1/2000, s.23-26. – 1. část.
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 2/2000, s.26-29. – 2. část.

AKTUALITY

Rodiče hledají asistenta - terapeuta pro autistického syna v Praze 13

05.12.2017

Hledáme asistenta - terapeuta pro našeho čtyřletého autistického téměř nemluvícího syna s mírnou povahou. Jedná se o pravidelnou samostatnou práci s dítětem formou hry v domácím prostředí (Praha 13 - Nové Butovice). Terapie probíhají podle možností asistenta a rodiny cca 2-4x týdně 2 hodiny nejlépe mezi 17-19 h od ledna do června 2018. >>

Soukromá MŠ v Praze 3 přijme asistentku/a pedagoga na 0,25 úvazek

28.11.2017

Soukromá MŠ Písnička, Praha 3 přijme asistentku/a pedagoga ke tříleté dívce se zdravotním znevýhodněním, Požadujeme vzdělání AP nebo plánovaný nástup do kvalifikačního kurzu pro AP, trpělivost a kladný vztah k dětem. Nabízíme úvazek 0,25 (dvě dopoledne týdně), malý kolektiv, rodinné prostředí. Nástup od ledna 2018. >>

ZŠ a MŠ v Praze 5 hledá asistenta na 1,0 úvazek

28.11.2017

Základní a mateřská škola Praha 5 - Smíchov hledá asistenta pedagoga na plný úvazek od 1.ledna 2018 do 30. června 2018. Požadujeme minimálně kvalifikační kurz pro asistenty pedagoga a střední školu zakončenou maturitní zkouškou. Pedagogické vzdělání je velkou výhodou. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013