Dnes < > November 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
27
28
29
30
31
Nov 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Dec 1
2
3
4
5
6
7

Další zdroje informací o AP

BALVÍN, J., (2000). Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí.

Článek poukazuje na etické zásady v práci pedagogických asistentů působících u romských žáků, zabývá se možností propojení „přirozených schopností“ romských žáků a dovedností asistentů.

V druhé části článku autor uvádí možnosti práce asistenta ve volném času žáků s podrobným popisem konkrétních her využitelných pro vzdělávání romských žáků. 

Článek vyšel ve slovenském odborném časopise Vychovávateľ 1, rozdělený na dva díly:

V prvním díle autor definuje etické zásady pro práci asistenta nebo i učitele s romskými žáky:
„Vnitřní rozhodnutí vychovatele odevzdat své znalosti a dovednosti dětem.
Pevné niterné rozhodnutí, volba a odhodlání podílet se dlouhodobě na výchově a vzdělávání romských dětí.
Vědomí smysluplnosti svého pedagogického působení jako základ důstojnosti osobnosti učitele a vychovatele.
Realizace profesionálního étosu jako základu mravní kultury osobnosti vychovatele.
Schopnost poznání a porozumění pedagogickým procesům jako základ rozhodování při řešení výchovných situací.
Schopnost komunikovat s jinými lidmi, učiteli, rodiči a celou romskou komunitou na základě niterného rozhodnutí věnovat vše pro optimální rozvoj a socializaci dítěte.“ (s.24)

Dále se autor zabývá možnostmi spolupráce učitele a pedagogického asistenta a s odkazem na starší práce K. Holomka zmiňuje požadavek, aby „se prosadily přirozené schopnosti romských dětí (např. hudba, tanec, pohyb) jako rovnoprávný činitel vedle vzdělávacích předmětů.“ (s. 25) Toto prosazení přirozených schopností ve vzdělávání by pak podle autora přinášelo velké možnosti pro uplatnění dovedností a životních zkušeností asistentů, kteří do školství tou dobou často přicházeli z jiných profesí (např. dámské krejčové a další řemeslné kvalifikace).

Ve druhém díle poukazuje Jaroslav Balvín na přetrvávající verbální a frontální charakter výuky ve školách, při kterém není dostatek prostoru na procvičování poznatků hravou formou – toto procvičování by podle autora mohli realizovat asistenti ve volném čase žáků. Pro tyto účely je v článku uvedeno i několik her sloužících k procvičení učiva i k osvojování nových etických hodnot.

Zdroj:
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 1/2000, s.23-26. – 1. část.
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 2/2000, s.26-29. – 2. část.

AKTUALITY

ZŠ v Praze 3 přijme asistenta pedagoga na 0,6389

12.11.2019

Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1/1200 přijme asistenta pedagoga na 1.stupeň, výše úvazku 0,6389 (23 h přímé pedagogické činnosti, 2,556 h práce související s přímou pedagogickou činností); Nástup možný od 1. 1. 2020. >>

Asistentka pedagoga hledá práci v Blansku a okolí

11.11.2019

Sháním práci jako asistent pedagoga v Blansku a okolí. Vystudovala jsem SPŠ v oboru pedagogické lyceum s výstupem asistent pedagoga / pedagog pro volný čas. Mám za sebou rok praxe u holčičky s ADHD. Práce asistenta mě baví a naplňuje a ráda bych dál pomáhala těm, co mou pomoc potřebují. Nástup možný ihned. >>

Asistentka pedagoga s praxí shání práci v Táboře

11.11.2019

Praxi asistentky pedagoga jsem vykonávala 5 let. Mám bakalářský titul, zkušenosti s dětmi z prvního stupně - ADHD, PAS. Ve volném čase ještě doučuji český jazyk,který je mým koníčkem.Pokud bych si mohla vybrat,ráda bych byla na prvním stupni ZŠ. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013