<< předchozí 08/2017 další >>
PO ÚT ST ČT SO NE
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10

Další zdroje informací o AP

BALVÍN, J., (2000). Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí.

Článek poukazuje na etické zásady v práci pedagogických asistentů působících u romských žáků, zabývá se možností propojení „přirozených schopností“ romských žáků a dovedností asistentů.

V druhé části článku autor uvádí možnosti práce asistenta ve volném času žáků s podrobným popisem konkrétních her využitelných pro vzdělávání romských žáků. 

Článek vyšel ve slovenském odborném časopise Vychovávateľ 1, rozdělený na dva díly:

V prvním díle autor definuje etické zásady pro práci asistenta nebo i učitele s romskými žáky:
„Vnitřní rozhodnutí vychovatele odevzdat své znalosti a dovednosti dětem.
Pevné niterné rozhodnutí, volba a odhodlání podílet se dlouhodobě na výchově a vzdělávání romských dětí.
Vědomí smysluplnosti svého pedagogického působení jako základ důstojnosti osobnosti učitele a vychovatele.
Realizace profesionálního étosu jako základu mravní kultury osobnosti vychovatele.
Schopnost poznání a porozumění pedagogickým procesům jako základ rozhodování při řešení výchovných situací.
Schopnost komunikovat s jinými lidmi, učiteli, rodiči a celou romskou komunitou na základě niterného rozhodnutí věnovat vše pro optimální rozvoj a socializaci dítěte.“ (s.24)

Dále se autor zabývá možnostmi spolupráce učitele a pedagogického asistenta a s odkazem na starší práce K. Holomka zmiňuje požadavek, aby „se prosadily přirozené schopnosti romských dětí (např. hudba, tanec, pohyb) jako rovnoprávný činitel vedle vzdělávacích předmětů.“ (s. 25) Toto prosazení přirozených schopností ve vzdělávání by pak podle autora přinášelo velké možnosti pro uplatnění dovedností a životních zkušeností asistentů, kteří do školství tou dobou často přicházeli z jiných profesí (např. dámské krejčové a další řemeslné kvalifikace).

Ve druhém díle poukazuje Jaroslav Balvín na přetrvávající verbální a frontální charakter výuky ve školách, při kterém není dostatek prostoru na procvičování poznatků hravou formou – toto procvičování by podle autora mohli realizovat asistenti ve volném čase žáků. Pro tyto účely je v článku uvedeno i několik her sloužících k procvičení učiva i k osvojování nových etických hodnot.

Zdroj:
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 1/2000, s.23-26. – 1. část.
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 2/2000, s.26-29. – 2. část.

AKTUALITY

ZŠ v Praze 10 hledá asistenta pedagoga na 0,75 úvazek

17.08.2017

Základní škola Hostýnská, Praha 10, hledá od září 2017 asistenta pedagoga pro žáka druhé třídy, úvazek 0,75. Žák má poruchu pozornosti. Požadujeme úplné střední vzdělání s maturitou, kurz asistenta pedagoga nebo pedagogické vzdělání výhodou. >>

Montessori bilingvní ZŠ v Praze 6 hledá asistenta pedagoga

16.08.2017

Pro naši montessori bilingvní základní školu na Praze 6 hledáme kolegu/kolegyni na pozici Asistent pedagoga. Požadujeme min. střední pedagogické vzdělání nebo maturitu a kurz, znalost angličtiny alespoň na mírně pokročilé úrovni. Nabízíme možnost absolvovat montessori výcvik certifikovaný American Montessori Society. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013